فریبا ناظمی *

رستم دستان در هیاهوی زندگی شهری غافلگیر می‌شود

نگاهی به فیلم پویانمایی «بدو رستم بدو» ساخته حسین ملایمی

با نگاهی به انیمیشن بدو رستم بدو در می یابیم ،توجه به ملیت و فرهنگ ایرانی و ادغام آن با زندگی مدرن از ویژگی های فیلم کوتاه پویانمایی «بدو رستم بدو» است.

کد مطلب: ۸۵۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

در این انیمیشن کوتاه اولین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می کند، استفاده از شخصیت هاى اساطیری شاهنامه و اقتباس از داستان رستم و سهراب است، بیننده در ابتدا گمان می‌کند قرار است به شکلی متفاوت مخاطب داستان قتل سهراب به دست پدر باشد اما کمی بعدتر فیلم از تماشاچی پیش می‌افتد و به طور غافلگیر کننده و بسیار جذاب رستم را به سمت زندگی شهری و معضلات زندگی مدرن سوق می‌دهد.

داستان این اثر روایتی براى تمام سنین دارد. استفاده از قالب ابیات و شعر بسیار دلنشین است و هماهنگی کامل با شروع و روایت داستان‌هاى شاهنامه جذاب به نظر می‌رسد، اما این نوع روایت بازه سنی افرادی را که بتوانند مخاطب این انیمشین باشند، افزایش داده و کودکان رده سنی زیر ٧ سال را از درک دیالوگ‌های این اثر محروم می کند.

همچنین نقد اجتماعی موجود در انیمیشن «بدو رستم بدو» باعث شده تا این اثر صرفا برای سرگرمی مخاطب نباشد، بلکه نقبی به طولانی شدن فرآیندهای بوروکراتیک و اداری در شهرها و مسائلی همچون عدم رعایت حقوق شهروندی توسط افراد، دشواری استفاده از وسایل نقلیه ى عمومی و... را نیز به تصویر می کشد.

* عضو گروه مطالعات میان‌رشته‌ای

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار