جهانگیری در نشست روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد

جهانگیری: دانشگاهیان و نخبگان می‌توانند راهکارهایی برای عبور از وضع سخت ارائه دهند

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت هر کشور دانش و توانمندی علمی آن کشور است، گفت توسعه علمی کشور که کانون اصلی آن دانشگاه‌ها هستند ضامن اصلی بقای کشور است.

کد مطلب: ۸۵۲۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: دانشگاهیان و نخبگان می‌توانند راهکارهایی برای عبور از وضع سخت ارائه دهند

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد با اشاره به اینکه کشور امروز در وضع خطیری قرار گرفته است، اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که همه عواملی که وجود دارند تهدید هستند بلکه فرصت‌های خوبی نیز می‌توان از دل وضع سخت بیرون آورد و از آن استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: بعد از هر سختی، آسانی است و خداوند وعده داده که روزهای سخت ماندگار نیست و به دنبال وضع سخت حتماً آسانی خواهیم داشت. تجربه کشورهای مختلف نیز نشان می‌دهد که تحولات بزرگ از دل وضع دشوار بیرون آمده است و بسیاری از جنگ‌ها و سختی که کشورها با آن مواجه بوده‌اند، به نتایج و اتفاق مهم و مثبت برای آنها تبدیل شده است.

جهانگیری اظهار کرد: وقتی کشور در وضع سخت و خطیر قرار دارد، چشم امید جامعه به کانون‌هایی برای مواجهه با این وضع دوخته می‌شود که در راس آنها دانشگاه‌ها و نخبگان قرار دارند که می‌توانند راهکارهایی برای عبور از وضع سخت ارائه دهند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به پیشنهادات و راهکارهایی که از سوی دانشگاهیان ارائه شده است، افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که پیشنهادات مطرح شده از سوی دانشگاهیان و نخبگان برای عبور از موقعیت پیش رو بسیار مهم است و از دولت خواستند که به این پیشنهادات توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری نیز همواره بر لزوم توجه به نظرات و پیشنهادات نخبگان و دانشگاهیان تاکید دارند و من نیز در یک ماه اخیر دو جلسه با روسای دانشگاه‌های کشور داشته‌ام که همه اینها نشان از توجه دولت به نخبگان و دانشگاهیان کشور است.

جهانگیری به مسئولیت سنگین و خطیر دانشگاه‌ها در عبور از وضع پیش روی کشور اشاره و خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند و باید از آنان راهکارهای عملی برای برون رفت از وضع فعلی مطالبه کرد. محور توسعه همه‌جانبه و پایدار، توسعه ملی و درون‌زا است و یکی از اصلی‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی نیز این است که باید به ظرفیت‌های داخلی و درون زا توجه داشته باشیم و از ظرفیت‌های درونی کشور برای توسعه استفاده کنیم. البته در این سیاست‌ها ارتباط با جامعه بین‌الملل و استفاده از تجربیات خارجی نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه ملی در مقطع فعلی گفت: مدار اصلی این توسعه بر عهده نیروی انسانی و دانش است که کانون اصلی این دو مولفه دانشگاه‌های کشور هستند. امروز پس از پشت سر گذاشتن تحولات و پیشرفت‌های متعدد،‌ گفته می‌شود که به تازگی وارد عصر دانایی شده‌ایم و باید بدانیم که یکی از مولفه‌های اصلی قدرت، دانش و علم است و در رویکردهای اقتصاد مقاومتی نیز به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از محورهای اصلی توجه شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور باید به موضوع مهم توسعه علم و فناوری به صورت جدی توجه کنند، افزود: امروز دیگر کسی به دانشگاه‌ها به عنوان یک مجموعه فیزیکی نگاه نمی‌کند بلکه دانشگاه‌ها را کانون فکر و عقل نقاد جامعه می‌شناسند. انتظار ما از دانشگاه‌های نقاد که مراکز توسعه علم و فناوری هستند این است که به مسائل پیرامونی خود و مسائل جامعه، منطقه و جهان حساس باشند و راهکارهایی برای حل مسائل ارائه دهند.

جهانگیری با اشاره به مدیریت حاکم بر آمریکا و تلاش دولت این کشور برای فشار بر ملت ایران، خاطر نشان کرد: البته آنها به دنبال اقدام نظامی نیستند چون از عواقب مخرب آن بر دنیا آگاهی دارند اما وارد نبردی از نوع نرم علیه ملت ایران شده اند و از طریق فشار اقتصادی و فشار رسانه‌ای تلاش می‌کنند تا افکار عمومی کشور ما را تحت تاثیر قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ده‌ها اتاق فکر در طول سال‌های گذشته بر این موضوع تمرکز کرده‌اند که چگونه می‌توانند تاثیر مخربی که مدنظر آنان است را بر ملت ایران بگذارند و در این وضع ما نیازمند قدرت نرم تاثیرگذار هستیم تا بتوانیم از این چالش‌ها عبور کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی آمریکا اقتصاد ما را هدف قرار می‌دهد تصمیمات صرف اقتصادی نمی‌تواند با آنها مقابله کند، گفت: آمریکا در تلاش است که فروش نفت ایران را به صفر برساند و با تحریم بانک‌ها و حمل و نقل ایران از دسترسی ما به منابع مالی و نیز واردات کالا به کشور جلوگیری کند که البته دولت با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها به دنبال راهکارهایی برای خنثی‌سازی برنامه‌های آنها است.

جهانگیری افزود: تلاش دیگر آمریکا این است که برای مردم ایران آینده‌ای نامطمئن ترسیم کند و این‌گونه در ایران القا کند که اگر سریعاً به خرید کالا اقدام نکنید ممکن است که کالاها نایاب شوند. آنها در تلاش هستند که در داخل کشور اتفاقاتی در جهت خواست آنها رخ دهد تا بتوانند به نتایج دلخواه خود برسند که در این موقعیت ما باید اقداماتی انجام دهیم که توطئه دشمنان خنثی شود و در این راه نخبگان کشور بیش از دولت و مسئولان دارای نقش و مسئولیت هستند.

وی تصریح کرد: دشمن تلاش می‌کند تا اعتماد و امید مردم را به کشور و مسئولان از بین ببرد و این وظیفه ماست که امید و اعتماد مردم برای آینده را تقویت کنیم که البته این امر از نخبگان و صاحب نظران کشور بر می‌آید.

جهانگیری با یادآوری دوران جنگ تحمیلی و همسویی همه جناح‌ها و قوا در کشور درباره جنگ، اظهار کرد: همه جناح‌ها و قوای مختلف با وجود مواضع مختلفی که داشتند جنگ را موضوع اول می‌دانستند و معتقد بودند که این موضوع نباید از دستور کار خارج شود علاوه بر اینکه مردم نیز در سخت‌ترین وضع از خودگذشتگی‌هایی می‌کردند که در تاریخ به ثبت رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در موقعیت امروز کشور نیز باید مسأله اصلی این باشد که چگونه در برابر طراحی‌های دشمن بتوانیم مقاومت کنیم و از این پیچ خطرناک عبور دهیم. ما قادر خواهیم بود ملت ایران را با این سابقه تمدنی و تاریخی با کمک نخبگان نسبت به آینده امیدوار و مطمئن سازیم. برای اینکه چقدر در تقویت امید و اعتماد مردم و نیز اداره کشور به شکل قابل قبول موفق باشیم به همان میزان دوره سخت پیش رو می‌تواند کوتاهتر و یا طولانی‌تر باشد. اگر بتوانیم اداره کشور را به شکل قابل قبولی انجام دهیم به گونه‌ای که آمریکا احساس کند شکست خورده است این دوران سخت می‌تواند در همین سال 97 به پایان برسد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی ابرچالش‌ها در کشور نظیر کمبود منابع آب و مسائل زیست محیطی گفت: متاسفانه امروز در برخی شهرها و روستاهای کشور تامین آب شرب مناسب به مسأله‌ای جدی تبدیل شده و انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که چالش‌های جدی آینده ایران را به موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاهی تبدیل کنند تا از این طریق راهکارهای عملی و علمی برای حل چالش‌ها ارائه شود.

معاون اول رئیس جمهوری به محدودیت بودجه دولت با وجود درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی وضعیت اسف باری دارند و در هیچ جای دنیا مانند ایران نیست که حقوق بازنشستگان پس از بازنشستگی همچنان از سوی دولت پرداخت شود و فقط ردیف بودجه‌ای آن به ردیف دیگری انتقال پیدا کند. امروز تقریباً‌ حقوق صد در صد بازنشستگان نیروهای مسلح و حدود 80 درصد بازنشستگان کشوری از سوی دولت پرداخت می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد.

وی وضع فعلی کشور را شرایطی استثنایی توصیف کرد و از دانشگاهیان خواست از کنار مسائل کشور ساده عبور نکنند.

معاون اول رئیس جمهوری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست در معیار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها میزان مشارکت آنها را در حل و فصل مسائل کشور مورد توجه قرار دهد.

جهانگیری بر ضرورت نقش‌آفرینی هر چه بیشتر بخش خصوصی تاکید کرد و اظهار کرد: اقتصاد هیچ کشوری بدون محوریت بخش خصوصی به توسعه نرسیده و در ایران نیز باید وضع مناسب را برای فعالیت بخش خصوصی سالم فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برخی سودجویی‌ها که از سوی برخی افراد به نام بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: متاسفانه در کنار فعالیت بخش خصوصی سالم، عده‌ای نیز به نام بخش خصوصی تلاش می‌کنند زمانی که مردم در فشار هستند از این موقعیت بهره‌برداری کرده و سود بیشتری کسب کنند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید سود معقول و منطقی داشته باشد اما باید منافع ملی و مصحلت عمومی را نیز در نظر بگیرد و عواقب اقدامات خود را در وضع سخت کشور مدنظر قرار دهد. باید تفاهم و انسجام در کشور وجود داشته باشد، یکی از کانون‌های ایجاد انسجام دانشگاه و نخبگان است و برای اینکه مردم به آینده امید داشته باشند باید افق روشنی برای آنها ترسیم شود که دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه البته دانشگاه‌ها با مشکلات و مسائلی نیز مواجه هستند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان به مشکلات دانشگاه‌ها بی‌تفاوت بود و دولت همواره تلاش کرده علی‌رغم محدودیت بودجه و با وجود کاهش درآمدها مشکلات دانشگاه‌ها را مرتفع سازد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا می‌گوید میزان فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند حرف بیجایی است اما احتمال آنکه میزان فروش نفت کاهش پیدا کند وجود دارد و این موضوع در میزان بودجه دستگاه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود که البته امیدوارم دولت بتواند به گونه‌ای عمل کند که دانشگاه‌ها دغدغه جدی نداشته باشند.

جهانگیری همچنین با اشاره به نیاز دانشگاه‌ها به ارز برای برخورداری از فرصت‌های مطالعاتی، مجلات علمی و تجهیزات آزمایشگاهی، اظهار کرد: دولت با استفاده دانشگاه‌ها از تسهیلات مالی خارجی برای تامین نیازهای تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی موافقت دارد اما به دلیل اتفاقات به‌وجود آمده در نرخ ارز انتظار داریم دانشگاه‌ها نیز در حد امکان، هزینه‌های غیرضرور خود را کاهش دهند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اهتمام ویژه دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی به تصمیم روز گذشته نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سرای قوای سه‌گانه اشاره و تصریح کرد: در جلسه دیروز این شورا مقرر شد یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود و در زمینه اشتغال البته در بخش‌هایی که اولویت دارند هزینه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار