در آئین رونمایی از سامانه کنترل اردویی آموزش و پرورش

کاظمی: با اردوهای بدون مجوز برخورد می‌شود

تهران (پانا) - سامانه کنترل اردویی وزارت آموزش پرورش از اول مهر شروع به کار می‌کند و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارت در آئین رونمایی از این سامانه که امروز برگزار شد راه‌اندازی سامانه را یکی از گام‌های مهم وزیر آموزش و پرورش دانست‌.

کد مطلب: ۸۵۲۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: با اردوهای بدون مجوز برخورد می‌شود

علیرضا کاظمی در مراسم افتتاح سامانه کنترل و نظارت اردوهای دانش‌آموزی که در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد گفت: «امیدوارم این سامانه به اوج تکامل خود برسد و بتواند به پیش‌بینی‌های لازم برسد.»

کاظمی این سامانه را منشاء ایمنی و سلامت دانش‌آموزان کشور دانست و افزود: «این سامانه با آغاز سال تحصیلی کار خود را آغاز می‌کند. هوشمندی این سامانه اشکالات اردو را نیز برطرف می‌کند.»

او افزود: «شاید یکی از بهترین اقدامات وزیر آموزش و پرورش در راستای امنیت اردوها راه‌اندازی این مرکز است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «دومین کار وزیر آموزش و پرورش آموزش همکاران مربی و سرپرست است که به اردوها اعزام می‌شوند‌. تاکنون ۱۶۰هزار از این افراد در دوره ضمن خدمت اردویی شرکت کردند و نزدیک به بیش از ۵ میلیون نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده است که به ظرفیت نیروهای سرپرست و مربی کمک شود و آموزش‌ها را به روز کنیم.»

او ادامه داد: «سومین کار وزیر آموزش و پرورش به روزآوری دستورالعمل اردوها و آیین‌نامه اردوهاست که در شورای عالی آموزش و پرورش آخرین مرحله را می‌گذراند و بخش جزئی آن در اولین جلسه شورا تصویب می‌شود.»

کاظمی افزود: «دستورالعملی که قبلا صادر شده بود با نظرات تشکل‌ها و کارشناسان بازبینی شده و آماده ارسال است. امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شود.»

پلیس راهور می‌تواند تمام کنترل‌های حین سفر در اردوها را انجام دهد

رئیس سازمان دانش‌آموزی گفت: «راه‌اندازی این سامانه مطمئنا شرایط برگزاری اروها را تسهیل می‌کند و امنیت و کیفیت اردو را بالا می‌برد.»

کاظمی به بخش چهارم این مرکز یعنی هوشمندسازی سامانه اشاره کرد و گفت: «تاکنون اکثر کارها در این مرکز دستی و نظارت و کنترل سخت بود. اکنون با این سامانه، مرکز کنترل اردویی در ۲ فاز طراحی شده است که فاز اول آن با استفاده از قابلیت‌های ارزشمند تمام ضوابط با دستورالعمل اردو تطبیق داده می‌شود. صحت و سلامت برگزاری اردو شامل وسیله نقلیه، سلامت راننده، صلاحیت مربی و سرپرست، نرم دانش‌آموز، برابری ظرفیت ماشین با دانش‌آموز در این سامانه به صورت هوشمند دیده شده است.»

کاظمی گفت: «اقدام دوم این سامانه بحث کنترل حرکت وسیله نقلیه بعد از صدور مجوز است که به دلیل استفاده از سامانه "سپهتن" پلیس راهور می‌توان تقریبا تمام کنترل‌های حین سفر را انجام داد.»

خانواده‌ها می‌توانند حضور فرزندان خود را در اردو و سرعت ماشین را نیز رصد کنند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «گرچه وضعیت آب و هوا قبل از حرکت ماشین کنترل می‌شود اما در حین سفر سامانه سپهتن ماشین و وضعیت را کنترل می‌کند. سرعت ماشین نیز حین حرکت مشاهده و کنترل خواهد شد.»

کاظمی گفت: «در فاز دوم به این سمت پیش می‌رویم که با اپلیکیشن‌ها خانواده‌ها به صورت لحظه‌ای از حضور فرزندان خود در فضای اردویی و از سرعت ماشین اخبار را دریافت می‌کنند.»

قابلیت‌های تصویری در فاز دوم ایجاد می‌شود

او افزود: «امیدواریم قابلیت‌های تصویری نیز در فاز دوم ایجاد شود تا خانواده‌ها از اردوها اطمینان‌خاطر پیدا کنند و لحظه‌ای اخبار را رصد کنند تا از بروز تخلفات جلوگیری شود.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی گفت: «مطمئن هستم با ایجاد این سامانه که مسیر حرکت و ساعت اتوبوس کنترل می‌شود تا با اطمینان بیشتر دانش‌آموزان و فرزندان خود را به اردو بفرستیم.»

کاظمی ادامه داد: «اکنون تمام خانواده‌ها می‌توانند با شماره تلفن ۱۴۹۹ به صورت لحظه‌ای از اخبار اردویی اطلاع یابند. ما نیز باید یک دوره آموزشی برای کارشناسان اردویی برگزار کنیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «به تمام همکارانم در سراسر کشور اطمینان می‌دهیم که با افتتاح این سامانه کمتر از یک ساعت مجوز برگزاری اردوها به مدارس کشور بدون اینکه مدیر به جایی مراجعه کند، صادر شود.»

کاظمی ادامه داد: «امیدواریم در ادامه و در فاز سوم این سامانه، یک سامانه ارزیابی طراحی تا کیفیت اردو و حمل و نقل کنترل شود. این موضوع را در مجوزهای بعدی لحاظ کنیم.»

صدور 17هزار مجوز اردویی از مهر سال گذشته تاکنون

او از صدور حدود 17 هزار مجوز اردویی از مهر سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: «از این تعداد مجوز 10 هزار مجوز اردویی درون استانی و 7 هزار اردو برون استانی شامل مسابقات فرهنگی هنری، ورزشی، علمی، راهیان نور و تفریحی بوده است.»

رئیس سازمان دانش آموزی گفت: «بیشترین سهم در این حوزه را خودرو (اتوبوس، مینی بوس و وسیله نقلیه) داشته است که 25 هزار اردو با وسیله نقلیه، 2 هزار اردو به صورت ریلی، 300 اردو هوایی و 42 اردو دریایی برگزار شده است.»

با اردوهای بدون مجوز برخورد می‌شود

کاظمی ادامه داد: «پیش‌بینی می‌کنیم جمعا حدود 15 میلیون نفر روز در سال تحصیلی گذشته تا اول مهر در اردوها شرکت کنند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از مدیران آموزش و پرورش کشور، مدیران کل، معاونان پرورشی، مدیران مدرسه و مربیان تقاضا داریم در هیچ شرایطی بدون مجوز دانش‌آموزان را به اردو نبرند. هر اردویی در چارچوب ضوابط و مقررات با اخد مجوز از مرکز کننرل انجام خواهد شد وگرنه با توجه به نوع تذکر به هیات رسیدگی به تخلفات معرفی می‌شود.»

سیاست ما توسعه اردوهای درون منطقه‌ای به لحاظ کاهش آسیب‌هاست

کاظمی افزود: «اردوهای درون استانی ادامه می‌یابد و تمام اردوها را برابر ضوابط حمایت می‌کنیم. سیاست ما توسعه اردوهای درون منطقه‌ای به لحاظ کاهش آسیب‌هاست. ما دستورالعمل اردوهای یک روزه منطقه‌ای را تدوین کردیم که رویکرد آن تعلیم و تربیت تمام ساحتی، حمایت از کالای ایرانی، تقویت هویت ملی و دینی، آشنایی با فرهنگ جغرافیایی و تحمیل هزینه کمتر به خانواده‌هاست.»

او ادامه داد: «در مجموع سال گذشته 395 اردو تخلفاتی داشته‌اند که برخی جزئی بوده و رفع شده است و برخی را مجوز ندادیم زیرا شرایطش را نداشته است.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: «اگر مطلع شویم اردویی بدون مجوز برگزار می‌شود با آن برخورد می‌کنیم. برخی تخلفات هم مشمول تذکر کتبی است و در پرونده راننده، مربی و آن وسیله نقلیه ثبت شده است و اگر تکرار شود با آن برخورد خواهیم کرد.»

در سفرهای اردویی به نسبت سال گذشته بیش از 100 درصد موفق بودیم

او در پاسخ به سوال پانا درباره کاهش حوادث اردویی بعد از راه‌اندازی این سامانه گفت: «در سفرهای اردویی به نسبت سال گذشته بیش از 100 درصد موفق بودیم. در سال گذشته ۳ حادثه اردویی داشتیم که خوشبختانه رفع شد امسال سعی داریم با راه‌اندازی این سامانه از بسیاری آسیب‌های اردویی بکاهیم.»

دریافت رضایت‌نامه از والدین هوشمند می‌شود

کاظمی ادامه داد: «معتقدیم اردوها بهترین کلاس یادگیری هستند. دانش‌آموز در اردوها مهارت‌هایی را تمرین می‌کند و حس نوع دوستی، ایثارگری، تعاون و اعتماد بنفس را تمرین می‌کند.»

او همچنین گفت: «مدیر مدرسه مسئول دریافت رضایت از دانش‌آموز است و ما نمی‌توانیم کنترل کنیم. مدیر مکلف است رضایت‌نامه ولی و قیم دانش‌آموز را دریافت کند. اگر کوتاهی شود مدیر مسئول است.»

کاظمی در پایان افزود: «در آینده به سمتی می‌رویم که رضایت‌نامه والدین را هم هوشمند کنیم و از طریق پیامک اطلاع رسانی کنیم که فرزندش با رضایت او وارد اردوگاه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار