آیا می‌توان نام همسر را از شناسنامه حذف کرد؟

تهران (پانا) - مقررات قانونی، تنها در شرایط خاصی، به افراد اجازه می‌دهد که نام همسر اول را از شناسنامه خود پاک کنند.

کد مطلب: ۸۵۲۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
آیا می‌توان نام همسر را از شناسنامه حذف کرد؟

به گزارش بهداشت نیوز، افراد مختلف به‌واسطه طلاق یا فوت همسر اول خود، ممکن است مایل باشند که نام وی را از صفحه دوم شناسنامه خود پاک کنند؛ اما مقررات قانونی، تنها در شرایط خاصی، به افراد اجازه می‌دهد که نام همسر اول را از شناسنامه خود پاک کنند.

بر اساس قانون، اگر زنی پس از عقد و قبل از نزدیکی ازهمسر خود جدا شود با اخذ گواهی بکارت از پزشکی قانونی و ارائه دادخواست به دادگاه، می‌تواند تقاضای حذف نام شوهر را از شناسنامه خود مطرح کند.

همچنین در خصوص مردی که خواهان حذف نام همسر اول از شناسنامه خود باشند، اگر دادگاه در ضمن رأی به طلاق، غیرمدخوله بودن زن را اعلام کرده باشد، مرد می‌تواند با ارائه گواهی دادگاه، نام همسر اول را از شناسنامه خود پاک کند؛ اما اگر زن غیرمدخوله نباشد، در این‌صورت، حذف نام همسر از شناسنامه، ممکن نیست.

اگر زن باکره نباشد و از همسر اول خود جدا شده باشد، تا قبل از ازدواج دوم، نام همسر اول در شناسنامه وی باقی خواهد ماند و تنها پس از ازدواج دوم می‌تواند تقاضای حذف نام همسر اول را از شناسنامه خود به ثبت احوال ارائه کند؛ برای این منظور زنی که خواهان حذف نام همسر سابق است باید مردی را به‌عنوان خواستگار خود معرفی کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت ازدواج، گواهی سردفتر را مبنی بر خواستگاری و تمایل به عقد از سوی طرفین به ثبت احوال ارائه دهد. در این صورت ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه المثنی بدون ذکر نام همسر سابق اقدام خواهد کرد تا نام همسر دوم در شناسنامه زن، قید شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار