در گفت‌وگو با پانا

خضری، نماینده مجلس: از 20 صندوق بازنشستگی 18 صندوق دچار ورشکستگی شده‌اند

تهران (پانا) - رئیس کارگروه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی می‌گوید از 20 صندوق بازنشستگی موجود در کشور 18 صندوق دچار ورشکستگی شده‌اند و اگر این روند ادامه یابد تا کمتر از 10 سال آینده 60 درصد بودجه عمومی باید به این صندوق‌ها اختصاص یابد.

کد مطلب: ۸۵۲۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
خضری، نماینده مجلس: از 20 صندوق بازنشستگی  18 صندوق دچار ورشکستگی شده‌اند

رسول خضری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به استراتژی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احیای صندوق‌های بازنشستگی و خروج این صندوق‌ها از بنگاه‌داری گفت: واقعیت این است که در همه جای دنیا صندوق‌ها بنگاه‌داری نمی‌کنند، همان‌طور که بانک‌ها بنگاه‌داری نمی‌کنند. بارها برای خروج صندوق‌های بازنشستگی از بحران، موضوع خروج از بنگاه‌داری را مطرح کردیم و به شدت معتقدیم که یکی از پاشنه آشیل‌های این صندوق‌ها، بنگاه‌داری است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در کشور با سه ابرچالش بیکاری، تأمین آب و صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو هستیم و معتقدیم صندوق‌ها به اندازه دو مورد اول اهمیت دارد.

رئیس کارگروه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی با بیان اینکه از 20 صندوق بازنشستگی 18 صندوق دچار ورشکستگی هستند، گفت: اکنون سونامی ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در کشور کلید خورده است و به جز صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی و بانک‌ها، همه صندوق‌ها ورشکسته شده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از یک سال است که طرحی برای احیای صندوق‌های بازنشستگی در مجلس تهیه شده است و اکنون در دستور کار کمیسیون‌های مربوط قرار دارد. این طرح دارای هشت ماده است که یکی از موارد آن، خروج از بنگاه‌داری و رفتن به سمت سرمایه‌گذاری در بورس است. از طرفی صندوق‌های بازنشستگی باید مدیریت مالی داشته باشند و برای اینکه این صندوق‌ها سرپا بمانند راهی به جز ارتقا و کارآمدسازی آنها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برای احیای صندوق‌های بازنشستگی اعتباری از سوی دولت اختصاص یابد؟ گفت: اگر روشی که اکنون صندوق‌های بازنشستگی کشور در پیش گرفته‌اند، ادامه یابد تا کمتر از 10 سال آینده 60 درصد بودجه عمومی کشور باید به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده شود.

خضری در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود دولت در سال 92 لایحه‌ای را برای احیای صندوق‌های بازنشستگی به مجلس ارائه دهد که تاکنون این لایحه ارائه نشده است. از آنجا که دولت لایحه‌ای در این‌باره ارائه نداده است مجلس طرحی تهیه کرده که امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

وی با اشاره به نوسانات ارزی در معیشت بازنشستگان نیز گفت: در وضع فعلی که اقتصاد کشور مواج است و نوسانات بازار ارز را شاهد هستیم، این نوسانات زندگی و معیشت بازنشستگان را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر از همیشه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اهمیت پیدا می‌کند.

رئیس کارگروه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی یادآور شد: کمیسیون اجتماعی مجلس از برنامه‌های جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احیای صندوق‌های بازنشستگی حمایت می‌کند.

اخیرا انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از خروج از بنگاه‌داری و خرید سهام‌هایی که سودشان تضمین شده است به عنوان استراتژی وزارت کار برای احیای صندوق‌های بازنشستگی خبر داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار