نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار:‌ هزینه زندگی خانوار به چهار میلیون و 850 هزار تومان افزایش یافت

تهران (پانا) - نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران می‌گوید بر اساس بررسی‌ها در هفته دوم مرداد امسال هزینه‌های زندگی برای خانوار 3/3 دهم نفر سه میلیون 719 هزار تومان است البته اگر وزن مسکن در آن را محاسبه کنیم به چهار میلیون و 85 هزار تومان افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۸۵۲۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار:‌ هزینه زندگی خانوار به چهار میلیون و 850 هزار تومان افزایش یافت

به گزارش صدا و سیما،‌ علی خدایی، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار گفت: بر اساس بررسی‌ها در دی سال گذشته حداقل هزینه زندگی برای کارگران دو میلیون و 670 هزار تومان بود اما بر اساس تورم در هفته دوم تیر امسال قدرت خرید کارگران 48/2 دهم درصد کاهش یافت.

وی افزود:بر اساس بررسی‌ها در هفته دوم مرداد امسال هزینههای زندگی برای خانوار 3/3 دهم نفر سه میلیون 719 هزار تومان است البته اگر وزن مسکن در آن را محاسبه کنیم به چهار میلیون و 85 هزار تومان افزایش می‌یابد.

خدایی با بیان اینکه بیشترین مبلغی که امسال به حقوق کارگران اضافه شد بین 250 تا 270 هزار تومان بود گفت: کارگران برای تامین همان سبد کالایی که در دی می‌توانستند تهیه کنند اکنون باید با 740 هزار تومان بیشتر بخرند.

نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار افزود : از سال 91 تا پایان سال گذشته 13 درصد از عقب‌افتادگی دستمزد کارگران را برای تهیه سبد معیشتی جبران کردیم و قدرت خرید آنها را به 52 درصد رساندیم اما با نوسان‌های کنونی اقتصادی پوشش دستمزد کارگران برای هزینه‌ها به 34 و شش دهم دهم درصد یعنی سه درصد کمتر از سال 91 رسیده است.

خدایی افزود: با حمایت از کارفرمایان و افزایش مستقیم دستمزدها و احیای ستاد بن و تامین مایحتاج ضروری کارگران که قسمت بیشتر آن را باید دولت بر عهده بگیرد از کارگران حمایت کنیم.

نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار گفت: دولت به عنوان نهاد ناظر و تنظیم‌کننده بازار نتوانسته است وظایف خود را به درستی انجام دهد و کمکی که از محل هدفمندی یارانه‌ها باید به بخش تولید اختصاص می‌یافت فراموش شده است.

وی افزود : بر اساس ماده 41 همه ساله دستمزد کارگران بر اساس مؤلفه‌هایی افزایش می‌یابد اما اکنون این مؤلفه‌ها تغییر بسیاری داشته است.

خدایی گفت: ما می خواهیم با افزایش دستمزد کارگران هزینه های خود را تامین کنند نه اینکه به آنها سبد کالا داده شود.

نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار گفت: در سال 89 سرانه مصرف شیر 213 کیلوگرم بود اما اکنون به 77 کیلوگرم رسیده است و این افزون بر اینکه کاهش قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد مشخص می‌کند چه مشکل‌هایی برای کارگران در این بخش ایجاد شده است.

خدایی افزود: سهم مواد اولیه 30 درصد هزینه‌های کارفرمایان را تشکیل می‌دهد و دستمزد کارگران فقط پنج درصد هزینه‌های آنهاست. کارفرمایان مسائل تامین مواد اولیه را تحمل می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار