نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار:‌ برای کارگران بن خرید کالای اساسی تعیین شود

تهران (پانا) - نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار با اشاره به رشد اخیر قیمت‌ها می‌گوید کارگران اکنون ۵۲ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.باید برای کارگران بن خرید کالای اساسی تامین و وام‌هایی که بانک‌ها به کارفرمایان داده‌اند امهال شود.

کد مطلب: ۸۵۲۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار:‌ برای کارگران بن خرید کالای اساسی تعیین شود

به گزارش صدا و سیما، جمال رازقی‌جهرمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه قدرت خرید کارگران در مقایسه با ابتدای سال به شدت کاهش یافته است افزود: اکنون واحدهای کوچک و متوسط وضع بدی دارند و بخش خصوصی واقعی با کاهش شدید تولید و تعطیلی روبرو است.

وی گفت:با توجه به تورم ماهانه 4/8 دهم درصدی تاپایان سال به تورم بی سابقه 60 درصدی می‌رسیم.

رزاقی جهرمی افزود : کارفرمایان بزرگ از جمله فولاد، پتروشیمی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی از هفت دولت آزاد هستند و هر بلایی دلشان می‌خواهد سر مملکت می‌آورند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: آنها هر کاری بخواهند در بازار انجام می‌دهند و عامل اصلی اختلال در بازار هستند و سیاست‌گذار در این زمینه مقصر است.

رازقی‌جهرمی با بیان اینکه درامد دولت از نفت بر اساس قانون بودجه بشکه‌ای 55 دلار و با دلار سه هزار و 500 تومانی 168 هزار میلیارد تومان بوده است گفت : اکنون قیمت هر بشکه نفت 76 دلار و با دلار هفت هزار و 800 تومانی درآمد دولت 515 هزار میلیارد تومان می‌شود .

وی افزود : اختلاف این دو رقم 347 هزار میلیارد تومان است و دولت در این شرایط سود کرده است و باید ضرر تولید‌کنندگان و کارگران را جبران کند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه درآمد دولت بر اساس نرخ ارز دو برابر افزایش یافته است، تصریح کرد:‌ آیا پیمانکاران بخش خصوصی باید جبران هزینه‌ها را کنند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: در مهر و آبان امسال هزینه‌ها دست کم دو برابر سال گذشته خواهد شد.

وی افزود:باید دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه اقدام‌های زیر بنایی برای بهبود وضع اقتصادی کشور را انجام دهند وگرنه هر ماه باید جلسه شورای عالی کار برگزار شود و کارگران بگویند حقوق ما را اضافه کنید. رازقی جهرمی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده 28 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: حاکمیت درباره کارفرما و کارگران ظلم کرده است و مجلس در این مدت با توجه به اینکه در راُس امور است هیچ کاری برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی انجام نداده است.

وی گفت: قوه قضاییه کجاست و چرا به واحدهای اصلی و بزرگ احتکار‌کننده و مختل‌کننده بازار توجه نمی‌کنند و فقط یقه تولید‌کننده کوچک را می‌گیرند.

رازقی‌جهرمی افزود: تولید‌کننده و بخش‌خصوصی زیر فشار نقدینگی کاهش 40 تا 50 درصدی تولید و تعطیلی هستند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: از محل درآمد دولت باید برای کارگران بن خرید کالا اساسی تامین و وام‌هایی که بانک‌ها به کارفرمایان داده‌اند امهال شود.

رازقی‌جهرمی با بیان اینکه قدرت خرید کارگران باید حفظ شود گفت: 15 هزار میلیارد تومان از صندوق پس‌انداز ملی به سپرده‌گذاران موسسات اعتباری پرداخت کردند اما به کارفرمایان کمک نمی‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار