در گفت‌وگو با پانا

برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان:اگر حمایت‌ها قطع شود فیلمسازان کودک به ژانرهای دیگر کوچ می‌کنند

تهران (پانا) - محمدرضا حاجی غلامی، کارگردان فیلم «لکنت» و برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک عقیده دارد قطع حمایت از فیلمسازان کودک و نوجوان باعث کوچ‌کردن این کارگردان‌ها به ژانرهای دیگر خواهد شد.

کد مطلب: ۸۵۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان:اگر حمایت‌ها قطع شود فیلمسازان کودک به ژانرهای دیگر کوچ می‌کنند

یکی از پرافتخارترین فیلم‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال فیلم سینمایی «لکنت» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی است. داستان این فیلم درباره یک پسر نوجوان یزدی است که با کمک معلمش سعی دارد لکنت زبان خواهرش را با خواندن کتاب‌های داستانی برطرف کند.

در جشنواره امسال جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش سینمای ایران به حاجی‌غلامی برای این فیلم رسید. او همچنین برنده دیپلم افتخار یونیسف برای فیلم «جمعه گل» شد. سجاد اسماعیلی بازیگر کودک فیلم لکنت نیز برنده جایزه بهترین بازیگر کودک و جایزه یونیسف شد و جایزه سید بهنام محمدی نیز امسال به این کارگردان برای «جمعه گل» اهدا شد.

همچنین در بخش جلوه‌گاه امید جشنواره کودک امسال جایزه حوزه هنری کودک و نوجوان، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و وزارت آموزش و پرورش همگی به فیلم «لکنت» اهدا شد.

محمد رضا حاجی‌غلامی، متولد١٣٦٠، جوانی از دیار یزد است که فعالیت هنری خود را از صداوسیمای مرکز یزد آغاز کرد. او در رشته تدوین سینما تحصیل کرده و امروز علاوه بر فعالیت فیلمسازی و در دانشکده فرهنگ و هنر یزد تدریس می‌کند.

حاجی‌غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره انگیزه خود برای ورود به سینمای کودک و نوجوان به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی می‌گوید: فیلم داستانی کوتاه قبلی من به نام «سلام» در حوزه کودک بود و موفقیت آن فیلم توفیقی اجباری شد برای ادامه راه؛ البته من دغدغه و قصه فیلم بلند «لکنت» را از قبل از فیلم کوتاه «سلام» داشتم و فیلمنامه هم نوشته شده بود و هر لحظه به دنبال ساختن آن بودم . هنوز هم قصه‌هایی در این حوزه برای روایت دارم و امیدوارم فرصت ساخت آنها دست دهد.

ایده فیلم لکنت از یک عکس خبری شروع شد

او درباره اهمیت سینمای کودک و ضرورت پرداختن به این بخش از سینما به مثابه یکی از حوزه‌های تاثیرگذار تربیت و فرهنگسازی در جامعه گفت: سینمای کودک در آینده کشور اثرگذار است و می‌توان گفت سینمای کودک سینمای آینده است. نسل آینده جامعه ما، امروز از محتوای تولیدات فرهنگی حاضر استفاده می‌کند و اگر ما در این بخش فعال نباشیم دیگران جای ما را می‌گیرند.

کارگردان فیلم «لکنت» در باره چالش‌های پیش روی سینمای کودک در وضعیت فعلی گفت: الان دوسالی هست که رونق دوباره‌ای به خاطر برگزاری جشنواره اصفهان در سینمای کودک ایجاد شده است ولی اگر این مدیریت و حمایت‌ها قطع شود، شرایط برای باقی ماندن کارگردان‌هایی که دغدغه تولید آثار برای کودکان دارند سخت می شود و این فیلمسازان به‌ناچار به موضوع‌ها و ژانرهای دیگر کوچ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چالش بزرگ شیوه‌ای برای ماندگاری فیلمسازان دغدغه‌‌مند در این حوزه است که تجربه کسب کنند تا فیلم‌های بهتری برای کودکان امروز بسازند.

حاجی غلامی در ادامه به فیلم «لکنت» و ایده آغازین این اثر پرداخت و گفت: ایده فیلم لکنت از یک عکس خبری شروع شد؛ تصویر پسربچه ای در یک روستا که با چند کتاب، کتابخانه کودکانه‌ای برپا کرده بود. این در ذهنم وجود داشت، ولی برای تبدیل شدنش به یک فیلم، به اتفاقی فراتر از این، نیازمند ایده بودم. وقتی جرقه ایده دوم در ذهنم شکل گرفت کار نوشتن را با نویسنده شروع کردیم و کم‌کم تبدیل به یک فیلمنامه سینمایی شد.

کارگردان ادامه داد: «لکنت » روایتگر داستان کودکی است به نام «رسول» است که برای بهبود لکنت زبان خواهرش «سارا» تلاش می‌کند، در این راه معلمشان راه بهتر شدن تکلم سارا را خواندن پی در پی کتاب‌های قصه می‌داند اما در روستای دور افتاده آنها کتاب مناسب کودکان وجود ندارد و این آغاز چالش‌های رسول در روستاست...

قصه‌های خوبی برای کودکان دارم

حاجی‌غلامی در پاسخ به این سوال که « آیا مایل هستید کار بعدی شما در ژانر کودک و نوجوان باشد؟» می‌گوید: به طور قطع فعلا علاقه دارم چند کار دیگر در این حوزه تولید کنم. حرف‌ها و قصه‌های خوبی برای کودکان دارم که امیدوارم فضا برای روایت آنها مهیا شود؛ به‌خصوص که من علاقه دارم با نگاه بومی و از دل فرهنگ غنی خودمان این قصه‌ها را عرضه کنم.

از حاجی غلامی می‌خواهم به عنوان یک فیلمساز سینمای کودک از استلزام‌های سینمای کودک و نوجوان بگوید. از همه آنچه نیاز است تا این سینما تبدیل به سینمایی مورد اقبال مخاطبان شود، تا بتواند در فضای کنونی سینمای دنیا و در میان رقیبان قدرتمند خارجی ابراز وجود کند. او می‌گوید: همین روش مدیریریتی که دو سال است در جشنواره کودک شروع شده باید ادامه پیدا کند تا در سال‌های آینده باز هم شاهد تولید فیلم‌های پرفروش در حوزه کودک باشیم. بالاخره کارگردان‌های دغدغه‌مند این حوزه راه جدیدی را عرضه خواهند کرد. حمایت از تولید، ایجاد فضای مناسب برای اکران و تبلیغ مناسب و بیشتر برای فیلم‌های کودکان خیلی مهم است.

بازی گرفتن از کودکان خیلی سخت است

بهترین کارگردان سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان درباره بازی‌گرفتن از بازیگران کودک می‌گوید: بازی گرفتن از کودکان خیلی سخت است و حوصله و صبر می‌خواهد و افرادی را می طلبد که برایشان فیلم و کودکان مهم باشند.

او درباره سجاد اسماعیلی، بازیگر کودک نقش اصلی فیلم «لکنت» گفت: سجاد توانمندی‌های خوبی دارد و وقتی کنترل‌شده بازی می‌کند می‌تواند موفق‌تر باشد. البته آفت‌هایی مثل اجرا و .. در نوع بازی بازیگران کودک وجود دارد که باید تلاش کنند راه درست را انتخاب کنند و با صبوری و تمرین، بازیگری برای سینما را یاد بگیرند.

حاجی‌غلامی درباره دو جایزه یونیسف که به دو فیلم او اهدا شد اینطور گفت: نگاه انسانی در بستر فضای بومی یزد با زبان ساده سینما از ویژگی های این دو فیلم است. هر دو به جهانی بهتر برای زندگی کودکان توجه دارند. لکنت در لحنی خاص این جهان را می سازد و جمعه گل در لحن متفاوت دیگر. البته لکنت شروع فیلمسازی بلند من است و قطعا برای سینمای بلند تجربه سختی بود که باید برای بهتر شدن و رفع نواقص تجربه بیشتری به دست آورد با این حال همه عوامل تمام تلاش خود را برای کار انجام دادند و لطف و نگاه مثبت داوران شامل حال لکنت و جمعه گل شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار