معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:

ریشه کن شدن بیسوادی حرکت در مسیر توسعه است

تهران (پانا) - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران همزمان با 17 شهریور ماه برابر با 8 سپتامبر روز جهانی مبارزه با بیسوادی با شعار"سواد آموزی و توسعه مهارتها" گفت: ریشه کن شدن بیسوادی حرکت در مسیر توسعه است

کد مطلب: ۸۵۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ریشه کن شدن بیسوادی حرکت در مسیر توسعه است

سعید شهریاری معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با تاکید بر اهمیت ریشه کن شدن بیسوادی در حرکت به سوی توسعه، گفت: به رغم همه اهمیت سواد آموزی و نقش بیسوادی در افزایش آسیب های اقتصادی و اجتماعی، مردم و مسئولان همچنان همکاری در زمینه سواد آموزی را یک تکلیف بر خود نمی دانند.

وی در ادامه با اشاره به هشت سپتامبر برابر با 17 شهریور ماه روز جهانی مبارزه با بیسوادی گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو"در سال 1965 میلادی این روز را به ابتکار و پیشنهاد ایران، روز جهانی مبارزه با بیسوادی نامگذاری کرد و دلیل این نامگذاری نشان دادن اهمیت سواد برای افراد و جوامع بوده است.

شهریاری با اشاره به اینکه شعار سال 2018 یونسکو را " سواد آموزی و توسعه مهارت ها" اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت سواد آموزی در فاصله گرفتن از فقر، بهبود وضعیت بهداشتی، افزایش میزان مشارکت های اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی افراد با آموزش مهارت هایی مانند حقوق شهروندی، مهارت های ارتباطی و اجتماعی و مهارت های بهداشتی، برای رسیدن به توسعه ملزم هستیم بیسوادی را ریشه کن کنیم.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف سوادآموزی با چالش هایی مواجهیم که یکی از مهمترین آنها، بی علاقگی و بی انگیزگی بیسوادان برای سواد آموزی است، تصریح کرد:معمولا بیسوادان گرفتاری ها و مشکلات را بهانه بی علاقگی خود اعلام می کنند در حالی که از این موضوع غافل هستند که سواد و یادگیری مهارت های مختلف می تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

شهریاری چالش بعدی قرار گرفته در مسیر سوادآموزی را دسترسی نداشتن به اطلاعات جامع و اسمی افراد بیسواد عنوان کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات اسمی افراد بیسواد مستلزم آن است که مرکز آمار کشور، اسم و آدرس این افراد را در اختیار معاونت سواد آموزی قرار دهد، اما به دلیل محرمانه بودن اطلاعات، مشخصات و نشانی افراد بیسواد در اختیار ما قرار نمیگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در کشور ما فقط رویکرد تشویقی نسبت به با سوادی بیسوادان وجود دارد. اظهار داشت: در بسیاری از کشور ها، محدودیت ها و الزامات قانونی و محدودیت های خدمات اجتماعی در برخورد با بیسوادان پیش بینی شده است .

وی تاکید کرد :باید توجه داشت هر چه میزان بیسوادی کاهش یابد، آسیب های اجتماعی هم کمتر می شود، زندان ها خالی تر می شود، وضع بهداشت و ترافیک بهبود می یابد و حتی الگوهای مصرف انرژی و مراودات اجتماعی هم تغییر میکند.

شهریاری با تاکید بر اینکه در زمینه تحقیقات دانشگاهی متاسفانه در حوزه سواد آموزی دچار ضعف هستیم. یادآورشد: معاونت سواد آموزی در سطح شهرستانهای استان تهران تحقیقات کاربردی را انجام داده است و محققان ما سر کلاسهای سواد آموزی حضور یافتنه و با سواد آموزان و آموزشیاران صحبت می کنند ولی همچنان همان فاصله ای که بین انجام تحقیق و به اجرا رساندن آن در همه بخش ها وجود دارد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران خاطرنشان کرد: اگر جامعه شناسان ، روانشناسان و متخصصان علوم انسانی به کمک ما بشتابند تا جامعه را به سوی باسواد کردن بیسوادان حرکت دهیم می توانیم نتایج موثرتری به دست آوریم.

شهریاری با تاکید بر اینکه در مراکز یادگیری محلی به منظور توسعه مهارت ها در سواد آموزان اقدامات خوبی انجام شده است ، تصریح کرد: در این مراکز در کنار آموزش سواد متناسب با تقاضا و نیاز افراد، آموزش های مختلف هم صورت می گیرد.

وی با اشاره به هزینه هایی که دولت در این راستا می پردازد ، تاکید کرد: ضرورت دارد تا مسئولین و نهادها مانند شهرداری ها ،روحانیون، امام جماعات محلات و فرمانداران در زمینه راه اندازی و نگهداری این مراکز مشارکت داشته باشند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار