رئیس شورای شهر تهران: رانت‌سازی و رانت‌خواری موجب سرریز صبر جامعه خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران می‌گوید حوصله تاریخی جامعه ایران ظرفیتی دارد و پرداختن به بوروکراسی‌های بی‌ثمر، فرافکنی مسئولیت‌ها، رانت‌سازی و رانت‌خواری، دعواهای جناحی و هر اقدامی که مانع خدمت به مردم شود، موجب سرریز شدن صبر جامعه خواهد شد.

کد مطلب: ۸۵۲۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس شورای شهر تهران: رانت‌سازی و رانت‌خواری موجب سرریز صبر جامعه خواهد شد

محسن هاشمی در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: جمعه گذشته سالروز آخرین خطبه و خطبه تاریخی آیت‌الله سید محمود طالقاتی در نماز جمعه تهران بود، خطبه‌ای که در آن ایشان دفاع متقنی از اصل شوراها در قانون اساسی کردند و شاید این خطبه نخستین بروز علنی این اصل مردم نهاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود که حدود دو دهه زمان برد تا اجرایی شود.

وی ادامه داد: سه روز پس از این خطبه، آیت‌الله طالقانی که از سال ۱۳۳۲ در صف اول مبارزه با استبداد سلطنت پهلوی و از موسسان جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران محسوب می‌شد و از سوی امام خمینی ابوذر زمان نام گرفت، رحلت کرد. آیت‌الله طالقانی از مردمی‌ترین رهبران انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند و خوی ساده زیستی، تواضع، ذهنیت باز و سعه صدر او موجب شد تا هر گروه و جریانی بتواند با ایشان ارتباط برقرار کرده ونظرات خود را به وی منتقل کند.

هاشمی یادآور شد: جایگاه آیت‌الله طالقانی در مبارزات نیز به نوعی منحصر به فرد بود و او جزو معدود چهره‌های انقلاب اسلامی بود که از نهضت ملی نفت در صف نخست مبارزه با استبداد پهلوی قرار داشتند و پس از شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری نیز به عنوان رئیس شورای انقلاب برگزیده شدند. پنج خطبه نماز جمعه آیت‌الله طالقانی در تهران، فراموش نشدنی و در تاریخ انقلاب ماندگار خواهد بود، ایشان بر پرهیز از تشریفات، مخالفت با تمرکز قدرت در دولت و آسان‌گیری به مردم شهره بود و به همین دلیل از محبوبیت مثال زدنی در جامعه برخودار بودند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با گرامی‌داشت چهلمین سال فاجعه ۱۷ شهریور گفت: چهل سال از روز خونین تهران می‌گذرد، جمعه‌ای که مردم تهران، بی‌خبر از اعلام حکومت زمانی در صبح همان روز برای شنیده شدن صدایشان به خیابان آمدند و با گلوله پاسخ شنیدند. ۱۷ شهریور ۵۷ روزی بود که بین حکومت پهلوی و مردم ایران، خط قرمزی پاک نشدنی با خون شهدای بی‌گناه میدان ژاله کشیده شد، خطی که تا سرنگونی نظام شاهنشاهی تداوم یافت.

وی ادامه داد: امروز ما وارث خون شهروندان تهرانی در ۱۷ شهریور ۵۷ هستیم، همه ما مسئولان باید بدانیم که پایه‌های صندلی‌ها و میزهایمان بر دوش مردمی است که پس از تحمل رنج‌ها، بی‌عدالتی‌ها و محرومیت‌های طولانی، امید به گشایش و عدالت بسته‌اند و کوتاهی در خدمت، خیانت به رای مردم و کم‌فروشی در انجام وظایف تلقی خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: حوصله تاریخی جامعه ایران نیز ظرفیتی دارد و پرداختن به بوروکراسی‌های بی‌ثمر، فرافکنی مسئولیت‌ها، رانت‌سازی و رانت‌خواری، دعواهای جناحی و هر اقدامی که مانع خدمت به مردم شود، موجب سرریز شدن صبر جامعه خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته انتظار ما از اصحاب رسانه و فعالان مجازی نیز آن است که نقد سازنده و انعکاس مشکلات واقعی مشکلات مردم، تحت الشعاع تحریک‌های سازماندهی شده و فضاسازی سیاسی و غیرواقعی قرار نگیرد تا شاهد شنیده شدن صدای واقعی مردم در فضای افکار عمومی باشیم.

به گفته وی، امروزه و در شرایطی که نوسانات ارزش پول ملی و وضعیت نامناسب اقتصاد ملی، فشار قابل توجهی را به بدنه جامعه به‌خصوص اقشار پایین‌تر از متوسط وارد می‌کند، اظهارنظرهای تنش‌زا یا سناریوسازی‌های غیرواقعی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، ضربه دیگر برای متزلزل کردن باقیمانده اعتماد عمومی در جامعه تلقی شده و آثار مفیدی نخواهد داشت.

هاشمی خاطرنشان کرد: انتظار مردم، از نخبگان و اصحاب رسانه، هوشیاری و تدبیر در عین آزاداندیشی و حریت است، واقعیت آن است که ریشه بسیاری از مشکلات در بستر ذهنیت عمومی جامعه است و اگر ذهنیت جامعه به موضوعی منفی باشد، در عمل نیز فضای مثبتی برای حرکت پدید نخواهد آمد، از این رو ایجاد نگاه مثبت در کارشناسان، منتقدان و خبرنگاران و فعالان رسانه‌‌‌ای به‌خصوص در حوزه مدیریت شهری می‌تواند خود عاملی برای بهبود شرایط و تقویت روند اصلاحی تلقی شود و نگاه منفی به افزایش بی‌اعتمادی، کاهش کارآمدی و افت سرمایه اجتماعی می‌انجامد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار