دانشگاه علوم پزشکی تهران «دانشگاه بدون دخانیات» می شود

تهران (پانا)- معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به طرح همکاری بین دو دانشگاه تهرانی، از اجرای «دانشگاه بدون دخانیات» در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۲۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه علوم پزشکی تهران «دانشگاه بدون دخانیات» می شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فرزین حلب‌چی با اعلام این خبر گفت: عارضه مصرف دخانیات زمانی شدیدتر و جدی تر می شود که در نسل جوانی اتفاق بیافتد که قرار است آینده یک کشور را بسازند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «دانشگاه بدون دخانیات» نام طرحی است که قرار است با تفاهم و همکاری بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مرحله اجرا درآید.

وی درباره دخانیات و مصرف آن در جامعه امروز اظهار داشت: متأسفانه اثرات مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطرساز شایع­ترین بیماری های غیر واگیر مثل فشار خون بالا، قلبی عروقی، سکته مغزی و ... اثبات شده و به این علت از دخانیات از نظر تبعاتی که برای سلامت دارد، به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات هزاره سوم یاد می­ کنند.

حلب‌چی گفت: اگر در گذشته عوامل اصلی مرگ و میرها بیماری های واگیر بودند، در حال حاضر شایع­ ترین بیماری های منتهی به مرگ، بیماری های غیر واگیر هستند که تقریباً در اکثر آنها مانند سکته ­های قلبی، مغزی و ... و نیز بسیاری از سرطان ها که با مصرف دخانیات ارتباط شناخته شده ای دارند مثل سرطان های ریه، مثانه و ...، از مصرف دخانیات عارض می شوند.

وی افزود: این عارضه وقتی شدیدتر و جدی تر می شود که در نسل جوانی اتفاق بیافتد که قرار است آینده یک کشور را بسازند و هم اینکه خودشان به عنوان دانشجو، الگوی رفتاری بقیه جامعه باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره «دانشگاه بدون دخانیات» و مصرف دخانیات بین دانشجویان گفت: به عقیده بنده تحول مصرف دخانیات باید از دانشگاه آغاز شود ولی متأسفانه آمارها حاکی از آن است که مصرف دخانیات بین دانشجویان شیوع بالایی دارد.

وی افزود: در مطالعه ای که به عنوان «سیمای زندگی دانشجو» در سطح دانشگاه های وزارت علوم انجام گرفته است، گفته شده حدود ۲۰ درصد دانشجویان مصرف دخانیات اعم از سیگار، قلیان، تنباکو و ... دارند.

حلب‌چی یادآور شد: به این نتیجه رسیدیم که قطعاً نباید دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های علوم پزشکی که قرار است شیوه زندگی سالم را آموزش دهند، به این موارد آلودگی داشته باشند.

وی گفت: دنبال راهکارهایی عملیاتی برای کاهش مصرف دخانیات در دانشگاه علوم پزشکی تهران بودیم که با واژه ای به نام «دانشگاه بدون دخانیات» آشنا شدیم. موضوعی که تقریباً از ۵۰ سال قبل به تدریج در بعضی دانشگاه ها شروع شده و در حال حاضر طبق آمار در سال ۲۰۱۷، یک هزار و ۸۰۰ دانشگاه در دنیا مانند استفورد، هاروارد، ملبورن و ...، تابلوی دانشگاه بدون دخانیات دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به همکاری متقابل با دانشگاه تهران در این زمینه گفت: پیشنهاد اولیه را دانشگاه تهران داد و قرار شد با توجه به قرابت تاریخی و جغرافیایی، لزوم همکاری و فضای مشترکی که وجود دارد، این کار را مشترکاً انجام دهیم.

وی افزود: وقتی متوجه شدیم دانشگاه تهران قصد راه اندازی برنامه «دانشگاه بدون دخانیات» را دارند به تفاهم رسیدیم که کارگروه هایی در دو دانشگاه تشکیل و با هم مشورت و سیاستگذاری کنند، که دانشگاه تهران در این زمینه خیلی خوب و پیشگام حرکت کرد.

حلب‌چی افزود: در این رابطه، جلسات متعددی تشکیل و راهکارهای مختلفی بررسی شد و در نهایت مقرر شد طی فازهای مختلف باید این کار انجام شود. خوشبختانه به نظر می رسد شیوع مصرف دخانیات در دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل مطالعات پزشکی و آگاهی بیشتر دانشجویان از مضرّات مصرف دخانیات و ...، کمتر از سایر دانشگاه های وزارت علوم است.

وی درباره راهکارهای مقابله با مصرف دخانیات در دانشگاه ها گفت: موردی که همه اتفاق نظر دارند این بود که این پروژه باید از ابتدا با فرهنگ سازی و نهادینه سازی آغاز شود و از کارهای ممانعتی و برخورد شدید در دانشگاه استفاده نشود. راهکارهایی مطرح شد مانند اینکه ما ابتدا اعلام کنیم که این دانشگاه ها بدون دخانیات هستند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: خط مشی را با توجه به فضای مشترک تعیین و آن را در دو دانشگاه پیگیری می کنیم و کارهایی از قبیل اطلاع رسانی، آموزش، پوسترهای مختلف، استفاده از شبکه های مجازی و ... انجام دهیم تا تدریجاً به هدف غایی خودمان برسیم و مصرف دخانیات در هیچ یک از محیط های مسقف و روباز دانشگاه ها و همچنین همه محیط های وابسته به آن ها انجام نشود.

وی گفت: کلیات طرح دانشگاه بدون دخانیات در ابتدا تیرماه ۹۶ در هیأت رئیسه دوره قبلی ریاست دانشگاه، تصویب شد. اخیراً هم در جلسه هیأت رئیسه فعلی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خط مشی دو دانشگاه و همکاری و مشارکت دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران در اجرای این طرح تصویب و قرار شد که در همه محیط های مرتبط با دانشگاه برای مقابله با مصرف دخانیات از طریق رفتارهای ترویجی، فرهنگ سازی و آموزش اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار