در گفت‌وگو با پانا

نجفی‌سهی، نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان:‌ هجوم برای پیش‌خرید خودرو نشان‌دهنده پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت‌هاست

تهران (پانا) - نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان می‌گوید هجوم خریداران برای پیش‌خرید خودرو که تاریخ تحویل طولانی و شرط قیمت روز دارد نشان‌دهنده آن است که بازار انتظار بیشتری برای افزایش قیمت دارد.

کد مطلب: ۸۵۲۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
نجفی‌سهی، نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان:‌ هجوم برای پیش‌خرید خودرو نشان‌دهنده پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت‌هاست

محمود نجفی‌سهی،‌ نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان در گفت وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:‌ از اواخر امسال تا اوایل سال آینده زمان تعیین‌شده برای تحویل خودروهای پیش‌فروش در طرح شرکت خودروسازی سایپا است که قرار است به نرخ روز تحویل شود. این خریدها نیاز مصرفی نیست و با هدف سودآوری صورت گرفته است واگر غیر از این بود مصرف‌کننده واقعی خود را برای ماه‌ها منتظر تحویل خودروی پیش‌فروشی باقی نمی‌گذاشت.

وی ادامه داد:‌ جامعه منتظر افزایش قیمت بیش از نرخ‌های کنونی است و اگر پیش‌بینی این را داشت که بازار به ثبات می‌رسد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد این حجم از خرید صورت نمی‌گرفت. بعید است که خودروسازان خودرویی تولید کنند که حاضر شوند آن را با قیمت پائین‌تر به مصرف‌کننده عرضه کنند.

نجفی‌سهی اظهار کرد: در گزارشی که تهیه شده مشخص شده است که واردکننده نمی‌داند کالایی را که وارد کرده است برای بارهای بعدی باید با چه قیمتی تهیه کنند و خودداری از فروش به معنای آن است که بازار با تردیدهای اساسی مواجه است.

وی عنوان کرد:‌ سود معقول در بازار کنونی بی معنا شده است. خانوارها نیز به انبار کالا اقدام کرده‌‌اند و بازار نیز رفتار خود را براساس رفتار دولت تعیین می‌کنند و از بی‌سیاستی و سوء‌مدیریت بازار استفاده می‌کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان عنوان کرد:‌ برخی در بازار ارز به دلار شوک می‌دهند تا از رقمی بیشتر کاهش نداشته باشد. دلار در محدوده 12 هزار تومان بود اما نرخ آن به 14 هزار تومان افزایش یافت و افزایش 2 هزارتومانی دلار ظرف سه روز به معنای افزایش 14 درصدی نرخ این ارز است.

وی ادامه داد: متاسفانه مواد اولیه تولید داخل که در صنایع بالادستی کشور که ارتباطی هم با بازار ارز و نرخ دلار ندارد براساس نرخ دلار بازار آزاد به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و اینگونه نیست که ارزان شدن ریال به تولیدکننده و کاهش قیمت تولید داخل کمک می‌کند چون صنایع بالادستی که مواد اولیه تولید را به تولیدکنندگان ارایه می‌دهند نرخ‌ها را نه براساس قیمت تمام‌شده که براساس نرخ‌ها در بازار جهانی عرضه می‌کنند.

نجفی‌سهی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به مشکل‌هایی که تولیدکنندگان در رابطه با ارز و تامین مواد اولیه صنایع بالادست از جمله پتروشیمی و فولاد دارند،‌ اشراف دارد عنوان کرد: به طور قطع دولت از این موضوع‌ها آگاهی دارد. مسئولان می‌گویند که پتروشیمی‌ها ارز را عرضه نمی‌کنند پاسخ روشن است صادراتشان باید متوقف شود و بدون مجوز دولت صادراتی صورت نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد:‌ صنایعی مانند پتروشیمی ، آهن و فولاد یا سیمان که از منابع ملی استفاده می‌کنند و انرژی ارزان و معافیت از مالیات برارزش افزوده دارند نباید به تولیدکنندگان داخلی اجحاف کنند. متاسفانه با ارزی که به کشور بر نمی‌گردد کالای قاچاق وارد می‌شود و اگر قرار است صادرات نتیجه‌اش برای اقتصاد این باشد بهتر است صادراتی صورت نگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار