از بوشهر تا بمبئی: هنرمندان جنوب دست به کار شدند

تهران (پانا) - هفته فرهنگی­ «شب­های هنر پارس» و «ازبوشهر تا بمبئ»این روزها به همت هنرمندان بوشهری در شهر بمبئی هند در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۸۵۲۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از بوشهر تا بمبئی: هنرمندان جنوب دست به کار شدند

اکران فیلم­‌های کوتاه و بلند سینمای بوشهر، نشست با سینماگران و تهیه­‌کنندگان سینما، اجرای مشترک موسیقی توسط گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان و نوازندگانی از کشور هند، سخنرانی ایرج صغیری از کارگردانان برجسته تئاتر و نویسنده ادبیات داستانی و نمایشگاه عکس، اجزای اصلی این هفته­ فرهنگی است که از هفتم تا یازدهم سپتامبر در شهر بمبئی هند حال برگزاری است.

این رویداد فرهنگی که در ادامه برنامه سال گذشته در بوشهر که با عنوان «کوچه فستیوال» برگزار شد، عنوان کلی «کوچه کالچر» را به انتخاب احسان عبدی­ پور، کارگردان سینما برخود دارد و «شب­های هنر پارس» و «ازبوشهر تا بمبئی» عناوین این رویداد در سفر هند هستند. دو شهر بوشهر و بمبئی در حوزه ارتباطات فرهنگی تاریخچه قابل ملاحظه­‌ای را تا به امروز رقم زده­‌اند و تاثیرپذیری بسیاری در حوزه­‌های فرهنگی و هنری از یکدیگر داشته­‌اند.

هنرمندان و روسای بنگاه­‌های فرهنگی و گردشگری تا به امروز مدعووین این مراسم بوده ­اند.گفتنی است برخلاف اجراهای دیگر گروه­های موسیقی ایرانی در خارج از کشور که اغلب مخاطبان ایرانی را جذب می­‌کنند، در این رویداد فرهنگی خودجوش و غیرانتفاعی که به همت هنرمندان بوشهری در حال برگزاری است، ایرانیان مقیم خارج از کشور بخش بسیار اندکی از مخاطبان را تشکیل می­‌دهند و این رویداد فرهنگی با اقبال گسترده هنردوستان هندی روبرو شده است.

احسان عبدی‌پور فیلمساز بوشهری که یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد است، درباره انتخاب عنوان «کوچه کالچر» می­گوید: «ذات این انتخاب به ذات حرکت ما مرتبط است. این حرکت هنری اتفاقی است که دلیل وجودی­ و جایگاهش را از توده­ی مردم که ساکنین کوچه‌­های شهر هستند، می­‌گیرد. نوع شیک، جدا و منفعل هنر نیست. سال گذشته نیز برنامه­‌ای تحت عنوان «کوچه فستیوال» برای موسیقی برگزار کردیم که محل برگزاری­‌اش در کوچه­‌های شهر بوشهر بود.گرچه در این رویداد تا حدودی از حمایت مالی شهرداری بوشهر برخوردار بودیم، اما بسیاری از دوستان من با هزینه شخصی­شان آمده‌­اند و نکته دیگر این­که هیچ­کس دستمزدی دریافت نکرده­ است. حتی یک نفر مثل محسن شریفیان اجرای کانادایش را محدود کرد تا «کوچه کالچر» به سرانجام برسد. ما فکر کردیم وقتی در گذشته­‌ها، هیچ وسیله ارتباطی وجود نداشته، دو شهر بوشهر و بمبئی ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بسیاری داشته اند؛ به­‌عنوان مثال فردی مانند تاگور به بوشهر آمد، چرا در عصر وسایل ارتباطی و تکنولوژیکی این ارتباطات ارزشمند فرهنگی و اقتصادی ناپیدا شده‌­اند. به‌­نظرم ملت­‌ها خودشان بهتر از دولت­‌ها می­توانند مسائل را حل کنند. این اوضاع بد اقتصادی و تنزل ارزش ریال، هزار بدی دارد، ولی یکی از خوبی­‌های محدودش این ا­ست که گلدِن تایمِ جذب گردشگر و توریست است».

این رویداد فرهنگی روز یازدهم سپتامبر به پایان خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار