نتیجه یک تحقیق در آمریکا: ادعای ترامپ و پمپئو درباره همکاری ایران و القاعده تکذیب شد

تهران (پانا) - بر اساس تحقیقاتی که روز جمعه در مورد ادعای دولت ترامپ درباره رابطه ایران و القاعده منتشر شد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه همکاری این دو منجر به حمله تروریستی شده باشد وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۵۲۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه یک تحقیق در آمریکا: ادعای ترامپ و پمپئو درباره همکاری ایران و القاعده تکذیب شد

به گزارش رویترز، این تحقیق که از سوی اتاق فکر «نیو آمریکن» و بر اساس تجزیه و تحلیل اسناد به دست آمده از مخفیگاه اسامه بن لادن، رهبر القاعده که در سال 2011 از سوی نظامیان آمریکا کشته شد، انجام شده است.

یافته‌های این تحقیق با بیانیه اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور که ایران را متهم به همکاری با القاعده در حمله 11 سپتامبر 2001 کرده اند، هم زمان شد.

بحث در مورد روابط بین ایران به عنوان کشوری با اکثریت شیعه و القاعده به عنوان گروه تندرو سنی مذهب از اواخر سال 2001 یعنی زمان حمله آمریکا به افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

نلی لاهود، نویسنده این تحقیق و محقق القاعده می‌گوید 19 صفحه از اسناد مرتبط با بن لادن که تا نوامبر سال گذشته منتشر نشده بودند، نشان می دهد که ایران با حضور القاعده در خاک خود مخالف بوده است.

لاهود می‌گوید که ایران در ابتدا تلاش کرده است که آنها را راهی کشور دیگری کند. این تحقیق افزوده است که ایران سپس اعضای القاعده از جمله خانواده بن لادن را پس از آنکه شرایط اقامت خود را از جمله ممنوعیت استفاده از تلفن یا دیگر وسائل ارتباطی را نقض کردند، بازداشت می کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که القاعده به تهران با بی‌اعتمادی شدید می‌نگرد.

تحقیق ادامه می‌دهد این سیاست ایران بعد از تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 شدت گرفت و اعضای القاعده که حضورشان در کشور ممنوع شده بود دستگیر شدند.

یک نیروی عملیاتی ناشناس القاعده در سندی که در ژانویه 2007 نوشته شده گفته است‌: «مقام‌های ایرانی تصمیم گرفته‌اند که از برادران ما به عنوان وسیله چانه‌زنی استفاده کنند.»

لاهود که از زمان آزاد شدن اولین مدارک در سال 2012 در حال تحقیق روی اسناد بن لادن است می‌گوید که او به دنبال مدرکی بوده است که ایران و القاعده توافق عملیاتی برای برنامه‌ریزی در مورد حمله تروریستی داشته باشند.

او می‌گوید‌: «چنین سندی را پیدا نکردم.»

ترامپ و پمپئو به عنوان بخشی از سیاست ضد ایرانی دولت آمریکا مدعی چنین ارتباطی شده‌اند.

در بیانیه‌ای که آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 ایران در ماه می منتشر کرد، آمده است «از گروه‌های تروریستی نیابتی ... از جمله القاعده حمایت می‌کند.»

پمپئو در سخنرانی هفته گذشته اعلام کرد: «امروز ما از مردم ایران سوال می‌کنیم: آیا شما می‌خواهید کشورتان با این نام شناخته شود، کشوری که با حزب‌الله‌، حماس، طالبان و القاعده همکاری دارد.»

یک عضو وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود می‌گوید ایران پذیرش اعضای ارشد القاعده در ایران را رد می‌کند و حتی به صورت عمومی آنها را شناسایی نمی‌کند.

این مقام می‌گویدکه ایران به القاعده اجازه داده که یک راه ارتباطی از سال 2009 ایجاد کند که به القاعده این اجازه را می‌دهد که منابع مالی و شبه نظامیان را به جنوب آسیا و سوریه منتقل کند.

کاخ سفید هنوز در این‌باره اظهار نظر نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار