معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کدر

استفاده از زبان اشاره در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور استفاده از همه ابزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی از جمله زبان اشاره را در دستور کار این سازمان خواند.

کد مطلب: ۸۵۲۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از زبان اشاره در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن غفوریان گفت: «زبان اشاره، زبان ارتباطی ناشنوایان برای انتقال مفهوم است. افراد دارای آسیب شنوایی شدید به‌جای انتقال الگوهای صوتی از الگوهای اشاره کمک می‌گیرند.»

او افزود: «الگوهای اشاره، ترکیب همزمان سازگاری و حرکت دست، بازو و حالات صورت برای نشان دادن افکار گوینده هستند.»

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور گفت: «استفاده از زبان اشاره در مدارس ناشنوایان با هدف برطرف کردن نیازهای ارتباطی آنان، اعتماد به نفس و علاقه به یادگیری را در میان آن‌ها افزایش می‌دهد. میل به یادگیری تا جایی ادامه می یابد که حتی علاقه به یادگیری زبان فارسی هم در آن‌ها پیشرفت خواهد کرد.»

او ادامه داد: «زبان اشاره فارسی، زبان کامل و کارآمدی است و بیش از سایر نظام‌های ارتباطی در انتقال مفاهیم به ناشنوایان کارایی دارد. بنابراین استفاده از این زبان در آموزش می‌تواند در بالابردن کیفیت آموزش این عزیزان تاثیر‌گذار باشد.»

غفوریان برخی از اقدامات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در این راستا را برشمرد و گفت: «تدوین و تولید بسته آموزشی چند رسانه‌ای واژگان کتاب فارسی پایه اول ابتدایی با بهره‌گیری از تصاویر زبان اشاره ( تعداد ۱۰۰۰ واژه و ۱۳ شعر کتاب فارسی اول ابتدایی به صورت زبان اشاره فیلم‌برداری و صدابرداری شده است و بعد از تدوین به صورت نرم‌افزار تهیه و توزیع می‌شود.»

او ادامه داد: «برای آموزش زبان اشاره با همکاری سمن‌ها، در فاز یک برای ۱۳ استان تامین مدرس انجام و مابقی استان‌ها در سال جاری اجرایی خواهد شد.»

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور گفت: «برگزاری کارگاه آموزش زبان اشاره به معلمان مدارس ویژه (سطح مقدماتی) تاکنون در ۱۱ استان‌ به تعداد ۱۱۴/۳۸۹ نفر ساعت برگزار شده است. همچنین مناسب‌سازی کتب درسی نیز اقدامات این سازمان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار