چرایی بالا ماندن قیمت انواع میوه در روزهای پایانی تابستان

متهمان اصلی گرانی میوه؛ از توزیع نامناسب تا «سیاه بهار» و «سرمازدگی»

تهران (پانا) - روزهای گرم سال رو به پایان دارند اما قیمت انواع میوه و سبزی همچنان بالاست. فعالان بازار میوه و سبزی می‌گویند زمستانی سختی که پشت سر گذاشته شد و برخی نارسایی‌ها در توزیع باعث شده تا قیمت میوه میل به کاهش نداشته باشد.

کد مطلب: ۸۵۲۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
متهمان اصلی گرانی میوه؛ از توزیع نامناسب تا «سیاه بهار» و «سرمازدگی»

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بیانگر بالا ماندن قیمت برخی انواع میوه و صیفی است. تابستان رو به اتمام است اما قیمت میوه همچنان بالاست و مردم امسال ارقامی را در قیمت میوه مشاهده کردند که تجربه آن را در سال‌های گذشته کمتر به یاد دارند.

واسطه‌های زیاد و خالص‌نفروختن میوه در میدان‌ها نیز یکی از دلایلی است که به افزایش قیمت‌تمام شده میوه منجر شده است اما محمدعلی یورچی، بارفروش و بازرس میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌گوید به دلیل نوع تقاضاهای متفاوتی که در میدان مرکزی تره‌بار وجود دارد چاره‌ای جز این وجود ندارد و بارهای بزرگ به بار کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و در فرصتی که بارفروش دارد خرده‌فروشان خرید خود را در میدان انجام می‌دهند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، با بیان اینکه متوسط قیمت انواع میوه به ۷ تا ۸ هزار تومان رسیده است، می‌گوید در صورتی که بر روند خالص فروشی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نظارت شود قیمت میوه‌های سردرختی حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته او، قیمت میوه در تابستان امسال با نابسامانی‌های زیادی روبرو شده است که این وضع باعث شده است فروش میوه در میوه‌فروشی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

وی درباره چگونگی عرضه‌نشدن میوه به صورت خالص‌فروشی گفت: در هر کارتن 4 کیلوگرمی میوه حدود 800 گرم وزن آن جعبه است که با در نظر گرفتن متوسط قیمت میوه حدود 6 هزار تومان بابت جعبه یا کارتن دریافت می‌شود.

کارگر گفت: برای رفع این مشکل هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مرتبط به عمل آمده است و قانونی نیز به تصویب رسیده است اما این قانون به مرحله اجرا نمی‌رسد.

تقاضای خرید میوه در میادین بیش از عرضه است

بارفروش میدان تره‌بار اظهار کرد:‌ تقاضای خرید در بازار میادین میوه و تره‌بار بیش از میزانی است که بار به میدان‌ها عرضه می‌شود به همین دلیل واسطه‌هایی که در میدان‌ها کار خرید و فروش را انجام می‌دهند خرید با تناژ بالا را انجام می‌دهند و به افرادی که تقاضای کمتری برای خرید دارند می‌فروشند.

وی ادامه داد: مشتریان مغازه‌دار به میزان کمی از بار در میادین نیاز دارند به همین دلیل از افرادی خرید می‌کنند که بار را از کامیونداران خریداری کرده‌اند.

یورچی اظهار کرد: اگرچه این شیوه فروش تعداد افرادی را که بار را خریداری می‌کنند افزایش می‌دهد، چاره‌ای به جز آن وجود ندارد چون مغازه‌داران سطح شهر نیازهای متفاوتی دارند و خرید آنها در سطح بالا نیست به همین دلیل بار به افرادی فروخته‌ می‌شود و آنها نیز چند ساعت در میدان وقت می‌گذارند تا بار را به صورت لنگه‌ای بفروشند.

وی اضافه کرد:‌ تعداد میوه‌فروشی‌های سطح شهر افزایش یافته است و میوه‌فروشی‌ها برخلاف گذشته که باید در متراژهای بزرگ ایجاد می‌شد محدودیت متراژ ندارند و این وضع موجب شده است تا رقابت میان آنها بیشتر شود.

بازرس میادین میوه و تره‌بار اظهار کرد:‌ سرمازدگی مهمترین دلیل کاهش میوه‌های هسته‌دار در سال جاری بود و این سرما در رشته‌ کوه‌های البرز از زنجان تا تاکستان، قزوین، ساوجبلاغ و دماوند گسترش یافت. هلو، شلیل، آلو، هلوانجیری، آلبالو، زردآلوو گیلاس میوه‌های هستند که به علت سرمازدگی که در پایان فروردین به وجود آمد با کاهش همراه شده است.

عرضه میوه در شهرهایی که سرمازدگی نداشتند کمبود میوه را جبران کرد

وی اضافه کرد:‌ امکانات باغداری بیشتر شده است و در شهرهایی که سرمازدگی وجود داشت عرضه مناسبی صورت گرفت در غیر این صورت امسال با کاهش بیشتری در میوه مواجه بودیم.

یورچی با اشاره به ممنوع‌بودن واردات میوه خاطرنشان کرد:‌ حجم میوه باید زیاد باشد تا صادرات آن صورت گیرد و قراردادهای صادراتی میوه نیز امسال وارد مراحل اجرایی نشده است.

وی با اشاره به هزینه‌ بالای قیمت‌تمام‌شده میوه اظهار کرد:‌ شلیل دشت‌مغان به قیمت سه هزار تومان ازباغدار خریداری شده است که 350 تومان هزینه سبد و گاز گراف به آن افزوده شده است و 400 تومان هم برای هر کیلوگرم چیدن آن هزینه می‌شود و با احتساب 200 تومان هزینه‌های حمل به سردخانه قیمت شلیل را بدون سود به 4 هزار تومان رساند.

بازرس میادین میوه‌ و تره‌بار با اشاره به کاهش ارزش پول ملی خاطرنشان کرد:‌ تاجران میوه در عراق و افغانستان مقدار زیادی از گوجه‌فرنگی بازار را خریداری می‌کردند که باعث افزایش قیمت شده بود که از آن خودداری شد.

"سیاه‌بهار" عبارتی است که از خشکسالی و یا وقوع سیل و باریدن برف و باران زیاد و بی‌موقع حکایت دارد. اگر در فصل پاییز و زمستان برف و ‏باران به اندازه کافی نبارد، خطر بی آبی کشاورزی دیم را تهدید می‌کند و«قحط و غلا» پیامد این خشکسالی خواهد بود و کمبود میوه‌ها و دانه‌ها، گرانی آنها را در پی دارد و در این جا عبارت«سیاه بهار» مصداق پیدا می‌کند که حاصلی جز کمبود و گرانی به دنبال ندارد. سرمازدگی و بارش بی‌موقع نیز همین وضع را به وجود می‌آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار