ابراهیم جعفری حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه عراق در بیانیه‌ای تعرض و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد.

کد مطلب: ۸۵۲۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ابراهیم جعفری حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد

به گزارش نقل شفق نیوز، دفتر ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد که از حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض‌کنندگان این شهر متأسف هستیم و از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و فرصت را به دشمن ندهند.

در این بیانیه آمده است: «از معترضان می‌خواهیم که با حمایت از دیپلمات‌ها و کنسولگری‌ها روابط خود با کشورهای دیگر را حفظ کنیم زیرا این امر در تحقق همکاری‌ها وحفظ منافع مشترک و همچنین مقابله با خطرهای مشترک ملت عراق و دیگر ملت‌ها موثر است.»

به گزارش پانا، شب گذشته ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره مورد تعرض مهاجمان تحریک شده قرار گرفت.

مهاجمان در بصره به چندین ساختمان و مقر احزاب حمله و آنها را به آتش کشیدند.

شماری از مهاجمان امروز ، وارد سرکنسولگری ایران در بصره شدند و با آتش زدن لاستیک خودرو به اموال و ساختمان آسیب زدند.

نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع نزدیک شدن معترضان به اطراف سرکنسولگری و ورود به ساختمان شوند اما موفق نشدند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره گفت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.»

قاسمی با محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند هشدار داد و از دولت عراق مصرا خواست هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کنند.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقام‌های دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمان تعجیل کنند.‌»

حمله به سرکنسولگری ایران در بصره در حالی بود که پیش از این آیت‌الله سیستانی اقدامات خشونت بار در جریان اعتراضات اخیر بصره را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.

در پی حادثه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند.

او از دولت‌های مرکزی و محلی خواست تا امنیت دیپلمات‌های ایرانی در بصره را تأمین کنند.

قطع مکرر برق، آلودگی آب شرب و فساد دولتی اصلی‌ترین عامل اعتراض‌های مردم بصره در طول یک هفته گذشته بوده است که باعث شده دست کم 10 نفر کشته و بیش از 70 نفز زخمی شوند. هر چند حمله شب گذشته به کنسولگری ایران تلفات جانی نداشته است و کارمندان سفارت از محل خارج شده بودند.

معترضان بصره از پنجشنبهه شب به سمت ساختمان‌های احزاب و استانداری‌ها رفته و این ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.سازمان‌های حقوق بشری به‌ شدت نسبت به خشونت نیروهای امنیتی در رویارویی با معترضان هشدار داده‌اند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار