در نشست خبری مشترک روسای جمهوری اجلاس تهران

روحانی: برای اقتدار دولت مرکزی سوریه پاکسازی ادلب ضروری است

تهران (پانا) - روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست تهران در نشست مطبوعاتی حضور یافتند.

کد مطلب: ۸۵۱۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: برای اقتدار دولت مرکزی سوریه پاکسازی ادلب ضروری است

حسن روحانی امروز عصر امروز (جمعه) در نشست خبری مشترک با حضور ولادیمیر پوتین و رجب‌طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه حاضر شد.

او در این نشست با اشاره به لزوم پیشبرد اهداف صلح در سوریه، اظهار کرد: «اجلاس تهران در زمانی تشکیل شده که امریکا به دنبال اتهام جدید و مداخلات غیرقانونی در این کشور است که امروز در این اجلاس عدم مداخله قدرت‌هایی مثل امریکا و رژیم صهیونیستی مورد تاکید ما بود و همه موافق هستند که مداخلات نظامی خارجی می‌تواند پیچیدگی‌ها را بیشتر بکند.‎»

رئیس‌جمهوری کشورمان تاکید کرد: «موضوع ادلب یکی از مسائل حساس و مهمی است که در سطح افکار عمومی جهان مطرح است. از یک طرف تعداد زیادی تروریست داعش و جبهه النصره در ادلب حضور دارند، اقداماتی را علیه مردم سوریه انجام می‌دهند و از طرف دیگر برای از بین بردن آنها به دلیل جمعیت زیادی که در این منطقه وجود دارد که باید ترتیباتی اتخاذ شود ک مردم غیرنظامی صدمه ای نبیند.‎»

او ادامه داد: «باید تروریست‌ها را تشویق کنیم که فورا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و اقدامات خود را پایان بدهند همچنین در این اجلاس تاکید شد که روند تدوین و قانونی شدن قانون اساسی سوریه را باید سرعت ببخشیم که این قدم بسیار مهمی برای صلح و ثبات سوریه است.»

روحانی گفت: «موضوع آوارگان سوریه و بازگشت آنها و بازسازی سوریه مورد تاکید هرسه کشور بود که باید برای آینده سوریه برداشته شود.‎»

او ادامه داد: «ما خوشحالیم بعد از 7 سال رنج بسیار امروز ملت سوریه به پیروزی نهایی نزدیک شده است و دولت قانونی سوریه بر سرزمین خودش استقرار پیدا کرده است و این امید ایجاد شده که صلح و امنیت در این کشور ایجاد خواهد شد.‎»

روحانی گفت: «باید این روند همکاری‌های سه کشور تا استقرار دموکراسی در سوریه و بازگشت آوارگان و بازگشت امنیت و صلح به سوریه به تلاشهای خود ادامه خواهیم داد.»

پوتین: تروریست‌ها به دولت سوریه ضربه وارد می‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه در این نشست خبری گفت: «امروز مذاکراتی که داشتیم در فضایی کاری و دوستانه انجام شد و مسائل کلیدی را مطرح کردیم. روسیه ایران و ترکیه به طور فعال اقدامات خود را برای مبارزه با تروریست ادامه خواهند داد.‎»

او ادامه داد: «هدف اصلی اخراج کردن تروریست‌ها از منطقه ادلب است که تهدید مستقیم برای امنیت کشور تحت بهانه حمایت از جمعیت غیرنظامی است. ما فکرمی‌کنیم تروریست‌ها به دولت ضربه وارد می‌کنند .»

او ادامه داد: «ما اطلاعات دقیق داریم که تروریست‌ها هم اکنون صحنه‌سازی‌هایی برای استفاده از سلاح شیمیایی انجام میدهند‎.»

پوتین گفت: «ترسیم آینده سوریه باید برای تمام آینده این کشور باشد و استقلال همه کشور تامین شود. روسیه و ایران و ترکیه اهمیت بسیاری قائل هستند برای حل و فصل مشکلات انسانی ترکیه.‎»

او ادامه داد: «در سوریه امکانات استقرار بیش از دو میلیون نفر بدون تبعیص نژادی ایجاد شده است.»

پوتین بیان کرد: «روسیه جمعا بیش از 3 هزار پوند کمک‌های انسان دوستانه به سوریه منتقل کرده و بیش از 4 هزار کیلومتر جاده پاکسازی شده است.»

اردوغان: ادلب در حکم کل سوریه است

رجب طیب اردوغان سخنان خود در نشست خبری را با این شعر آغاز کرد: «گر تو از مهنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی»

او گفت: «دلیل حضور امروز ما در اینجا همدردی با مردم سوریه و پایان دادن به تراژدی سوریه است.»

اردوغان گفت: «اختلافاتی که 8 سال است ادامه دارد و حل این اختلافات به شکل یک روزه ممکن نیست ولی ما برخلاف دیگران در جستجوی یافتن راه حل هستیم و به جای اختلافات بر مشترکات متمرکز شدیم.»

او گفت: «در این روزهای حساس پاسداری از این دستاوردها که نتیجه تلاشهای بسیار است. اهمیت زیادی دارد.»

اردوغان گفت: «به عنوان ترکیه گفتیم که عدم کنترل رژیم سوریه چه اهمیتی دارد و حمله به ادلب روند سیاسی را از بین می‌برد. محافظت از مردم غیرنطامی ادلب و جداسازی گروه های تروریستی از اهمیت حیاتی برخوردار است چرا که ادلب به معنای کل سوریه است.»

او ادامه داد: «اعمال روش‌های مخاطره‌امیزی که امنیت غیرنظامیان ادلب را هیچ انگارد تنها آب به آسیاب تروریست ها می‌ریزد.‎»

اردوغان گفت: «ما نمی‌خواهیم حتی خون از دماغ یک شهروند سوریه سراریز شود. اهمیت این اجلاس نیز ناشی از این حساسیت‌هاست.»

او تصریح کرد: «موضوع ادلب نباید باعث خسارت ها و ضررهای جبران ناپذیر شود و باید در چهارچوب اجلاس آستانه حل شود.‎»

اردوغان گفت: «به عنوان کشوری که میزبان 3.5 میلیون سوری است بازگشت اوارگان به کشورشان را مثبت ارزیابی می‌کنیم. ارزوی ما حل اختلاف و راه حل پایدار برای مشکلات سوریه است.»

او گفت: «جهت پیدایش راه حل برای اختلافات سوریه باید همه طرف‌ها با هم توافق کنند.»

در ادامه این نشست روسای جمهوری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

روحانی در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما گفت: «اقداماتی که امروز در سوریه انجام می گیرد با هدف مبارزه با تروریسم بازگشت آرامش و اقتدار دولت مرکزی در سراسر سوریه است که یکی از راه های مهم در این مسیر پاکسازی ادلب است. کل سوریه باید از تروریست ها پاکسازی شود و این هدف همه است.»

او ادامه داد: «ادلب حساسیتی دارد آن هم اینکه تروریست‌ها مردم عادی را به عنوان سپر انسانی خود قرار داده‌اند تا به حیات ننگین خود ادامه دهند و مردم در این راه حفاظت بشوند.»

روحانی گفت: «مسئله شرق فرات نیز باید حل شود و یکی از خواستهای ما خروج فوری نیروهای آمریکایی از این منطقه است.»

در ادامه پوتین در پاسخ به خبرنگار روس درباره ادلب گفت: «ما میبینیم چه اتفاقاتی در ادلب در حال رخ دادن است. ما در گذشته تلاس کردیم تروریست‌ها از مناطق گوناگون سوریه خارج شده و به منطقه ادلب بروند ولی در این منطقه اسلحه‌های سنگین زیادی وجود دارد و آنها می‌توانند پهپادهای مختلف استفاده کنند.»

او گفت: «ما میبینیم که درگیری‌ها در داخل ادلب اتفاق می‌افتد همانطور که تروریست‌ها همیسه و همه جا غیرنظامیان را به عنوان سپر استفاده می‌کنند. این اتفاق در رقه هم رخ داد که آنموقع هم تقصیر بردوش تروریست‌ها بود که مردن را به عنوان سپرانسانی استفاده میکردند.‎»

پوتین گفت: «چناچه همکاری خوبی بین سه کشور و سرویس‌های امنیتی ما وجود نداشت. موفقیت‌های امروز هم وجود نداشت. ما انتظار داریم که دعوت ما برای اشتی در ادلب شنیده شود. همه توافقات بین سه کشور ایران روسیه و ترکیه همواره با هدف برقراری ثبات است.»

اردوغان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ترک گفت: «ما به عنوان سه کشور روند ضامن آستانه به این تلاشها ادامه می‌دهیم. موضوع این است که از هم اکنون مهاجرت ها به ترکیه از ادلب آغاز شده است و تنها راهی که مردم ادلب میتوانند فرار کنند به ترکیه است.»

اردغان گفت: «ما 3.5 میلیون نفر مهاجر را پذیرفته ایم. ادلب هم دارای 3.5 میلیون نفر جمعیت است و ما توانایی میزبانی از این تعداد را نداریم. ما امروز در زمینه زمین گذاشته شدن سلاح ها پیامی فرستادیم که موضع محکم ما در برابر تروریست‌ها را نشان می‌دهد. این موضع ما بسیار مهم است چرا که باید از موضوع شروع مهاجرت‌ها جلوگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار