تشریح برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال ۹۷

تهران (پانا) - رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برنامه‌های این صندوق در سال جاری را تشریح کرد و گفت تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات، ارائه تسهیلات برای تکمیل، ساخت و خرید سراهای دانشجویی متأهلی و مجردی و مقاوم سازی سراهای دانشجویی مناطق زلزله‌خیز کشور از جمله برنامه‌‌های این صندوق برای سال جاری است.

کد مطلب: ۸۵۱۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال ۹۷

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، ذوالفقار یزدان‌مهر گفت: در تابستان امسال بیش از ۲۰۰ سرای دانشجویی را با مشارکت دانشگاه‌ها تعمیر و تجهیز کردیم. ۵۰۹ میلیارد تومان شامل ۴۰۷ میلیارد تومان وام و ۱۰۲ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض در قالب ارتقای دانشگاه‌ها و یارانه تغذیه به آنها داده شده که منجر به بهبود ارائه خدمات شده است.

یزدان‌مهر با اعلام اینکه بودجه صندوق رفاه دانشجویان ۶۷۳ میلیارد تومان است که ۲۴۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد اختصاصی است، گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان برای پرداخت شهریه دانشجویان از سوی نظام بانکی در نظر گرفته شده است. ‌‌‌‌‌‌

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره برنامه این صندوق برای تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات و استمرار حرکت به سوی سازمان هوشمند با محوریت فناوری اطلاعات گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکنون ۱۳۰ هزار نفر در طول روز می‌توانند از خدمات سایت این صندوق استفاده کنند درحالی‌که قبلاً فقط ۵۰۰ نفر در طول روز می‌توانستند این کار را انجام دهند.

وی ارائه تسهیلات برای تکمیل و ساخت سراهای دانشجوهای متأهلی را از دیگر برنامه‌های این صندوق نام برد و گفت: دانشگاه‌هایی که درآمد اختصاصی دارند، می‌توانند اقدام به ساخت سراهای دانشجویی کنند و از وام اهدایی صندوق استفاده کنند که در این روش، ۴ درصد سود این وام از طریق دانشگاه پرداخت شده و مابقی هم از طریق صندوق رفاه پرداخت خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به برنامه این صندوق برای ارتقای سراهای دانشجویی گفت: در سال ۱۳۹۷ ارتقا سطح سراهای سطوح ۳ و ۴ در دستور کار قرار گرفت که تا کنون ۱۹۹ سرای دانشجویی با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان در طرح مذکور مشارکت داده شده‌اند که تاکنون ۵۰ درصد اعتبار فوق به دانشگاه‌ها پرداخت شده و باقیمانده اعتبار مذکور پس از تأیید مراحل پیشرفت کار از سوی صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: در سه سال گذشته ۱۳۱ درصد در بخش تعمیر تجهیزات دانشگاهی رشد داشته‌ایم و برای مقاوم‌سازی سراهای دانشجویی یک تیم فنی با همکاری موسسه زلزله‌شناسی دانشگاه تهران تشکیل شده است.

یزدان‌مهر در تشریح طرح رتبه‌بندی دانشگاهی بر اساس خدمت تغذیه و کمک به صنعتی شدن آشپزخانه‌های دانشگاهی گفت: در تابستان سال جاری ۱۶۵ آشپزخانه از نظر فضا و ۱۶۱ آشپزخانه از نظر تجهیزات مشمول طرح صنعتی‌سازی قرار گرفتند.

وی در زمینه جذب کمک‌های خیرین گفت: ۲۳۳ میلیارد تومان در خصوص احداث سراهای دانشجویی و تسهیلات لازم از محل کمک‌های خیرین پرداخت شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان، با بیان اینکه ۸۵ درصد دانشجویان شهریه‌پرداز هستند و برای رفع مشکلات آنها باید اقداماتی صورت گیرد، گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان برای پوشش پرداخت شهریه به دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد اسلامی وجامع علمی و کاربردی اختصاص یافته است که البته این وام شهریه با سه درصد سود در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی در زمینه طرح حمایت از کارآفرینی دانشجویی گفت: بر اساس این طرح به هر کارگاه مهارت محور و تولیدی حائز شرایط، تا سقف صد میلیون تومان با حداقل کارمزد وام پرداخت میشود که در این راستا در مردادماه سال جاری، تفاهم نامه ای نیز با دانشگاه فنی و حرفه ای منعقد شد که بر این اساس صندوق متعهد شد به منظور حمایت از حداقل ۳۰ تا ۵۰ کارگاه حائز شرایط دانشگاه مزبور، مبلغ ۳ میلیارد تومان وام پرداخت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: به منظور افزایش سطح شادابی و نشاط در فضای عمومی سراهای دانشجویی دانشگاه علاوه بر ایجاد و تقویت اتاق‌های تندرستی و جاده‌های سلامتی در سال ۹۷ طرح ایجاد ۲۰ زمین ورزشی چمن مصنوعی با مشارکت سه جانبه صندوق رفاه، دانشگاه و سازمان امور دانشجویان در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم این طرح به عنوان مکمل و متمم ایده اتاق تندرستی و جاده تندرستی زمینه ساز سلامتی و تقویت روحیه نشاط دانشجویی در محیطی امن و سالم در دانشگاه‌ها شود.

یزدان مهر درباره طرح مدیریت جامع خدمات رفاهی دانشجویی گفت: این طرح به صورت پایلوت در دانشگاه‌های تبریز و بوعلی سینای همدان اجرا می‌شود و در آن، حساب مستقلی برای معاونت دانشجویی ایجاد و کارهای آنها با حضور ذی‌حسابی مستقل و بدون دخالت معاونت اداری و مالی اجرا می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سه سال اخیر توانسته‌ایم ۱,۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار