آقاپور علیشاهی ، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: چندنرخی‌کردن ارز عامل فساد اداری و مالی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید چندنرخی‌کردن ارز عامل فساد اداری و مالی است و بازار ثانویه نمی تواند پاسخگوی وضع  فعلی باشد.

کد مطلب: ۸۵۱۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
آقاپور علیشاهی ، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: چندنرخی‌کردن ارز عامل فساد اداری و مالی است

به گزارش صدا و سیما، معصومه آقاپور علیشاهی افزود: بازار ثانویه باید در اردیبهشت شکل می‌گرفت که متاسفانه شکل‌گیری این بازار به قدری دیر شد که نا اطمینانی کامل برای تولید‌کنندگان و سایر بازارها را موجب شد.
آقاپور افزود: با توجه به اینکه تاریخ سپرده‌گذاری با سودهای بالا به پایان رسیده است بازار ارز با نوسان‌های زیادی که داشته است جذابیت لازم را برای سفته‌بازی فراهم کرده است و قابل پیش‌بینی بود که از 10 شهریور به بعد این شوک اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: هر قدر فضای کسب و کار را سخت‌تر کنیم و بیشتر به حساب‌های مردم سرک بکشیم در وضعی که بین اعتماد مردم و سیستم پولی و بانکی کشور فاصله ایجاد شده است، موضوع بدتر می‌شود و اقتصاد پنهان و غیر رسمی رشد بیشتری خواهد داشت.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای راه حل این مشکلات گفت: بایداختیار پیمان‌های پولی دو جانبه به بانک مرکزی داده شود و بانک مرکزی در این شاخه بتواند فعالیت گسترده‌ای داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه لازم نیست همه معاملات ما به دلار باشد، افزود: دومین راهکار این است که از بانک‌های کوچک کشورهای اروپایی و همسایه که وابستگی کمتری به دلار دارند، برای انتقال یورو به داخل کشور استفاده شود.
آقاپور تاکید کرد: باید بتوانیم وضعی از جمله معافیت‌های مالیاتی کوتاه‌مدت را برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد کنیم تا بتوانند ادامه حیات دهند زیرا اگر چنین کاری را انجام ندهیم در وضع فعلی، سونامی بیکاری وارد جامعه می‌شود.
وی گفت: رسانه‌ها هم باید فضای اعتماد‌سازی را در جامعه افزایش دهند و فضای مجازی هم باید در این زمینه مدیریت شود.

رضا بوستانی کارشناس اقتصادی هم با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش که چرا بدون اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور بیفتد نرخ ارز تغییر می‌کند؟ گفت: به نظر می‌رسد انتظار فعالان اقتصادی تغییر کرده است و آن‌ها نسبت به آینده بدبین‌تر شده‌اند.
وی افزود: نا اطمینانی نسبت به آینده تامین ارز، موجب افزایش تقاضا برای خرید ارز می‌شود بنابراین ابزاری لازم داریم که برای هر تقاضایی ارزی از جمله تقاضای آینده پاسخگو باشد.
بوستانی مدیریت انتظار را از محورهای اصلی سیاستگذاری پولی بیان و اضافه کرد: اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کنترل شوند سیاستگذار باید بتواند انتظارات آحاد جامعه را کنترل کند.
وی با بیان اینکه قوانین کشور در حوزه پولی و مالی قدیمی است، گفت: بانک مرکزی به واسطه نقص قوانین از اقتدار لازم برای کنترل انتظارات در جامعه برخوردار نیست.

پایان سودهای بالای بانکی به بازار ارز شوک وارد کرده است

سید هادی موسوی نیک یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم با حضور در این برنامه، خروج آمریکا از برجام و پایان سودهای بالای بانکی را از جمله شوک‌های تاثیرگذار بر بازار ارز دانست و گفت: امسال برخی سپرده‌گذاران سپرده‌های خود را را خارج کردند و به سمت بازار ارز بردند و انتظار بود دولت سیاست مشخصی را در این باره اتخاذ کند.
وی با اشاره به اینکه بهتر است امکان معامله آتی برای ارز وجود داشته باشد، گفت: به بازار ثانویه نیاز داشتیم اما این بازار تقاضای خروج سرمایه و تقاضای خرید مردم را نادیده گرفته است بنابراین راه‌اندازی امکان بازارهای آتی از جمله راهکارهاست.
موسوی نیک افزود: برخی افراد تمایل دارند با هر قیمتی ارز را خریداری و نگهداری کنند که به این تقاضا هم باید توجه و مدیریت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار