گلایه والدین گلستانی از پرداخت هزینه در زمان ثبت‌نام

گرگان (پانا) - در حالیکه همواره تأکید مسئولان بر این است اخذ هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام به غیر از هزینه بیمه و کتب درسی ممنوع است اما همچنان شاهد اخذ هزینه‎هایی از سوی برخی مدیران مدارس دولتی هستیم.

کد مطلب: ۸۵۱۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
گلایه والدین گلستانی از پرداخت هزینه در زمان ثبت‌نام

با توجه به روزهای پایانی شهریور و نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید یکی از دغدغه‎های اصلی خانواده‎ها، ثبت‌نام فرزندان و اخذ هزینه‎هایی که به اجبار تحت عنوان کمک‌های مردمی از سوی برخی مدیران مدارس در زمان ثبت‌نام اخذ می‎شود است.

با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه در سال‎های اخیر به خصوص در چند ماه گذشته اخذ هزینه‎های چند 100 هزار تومانی از سوی برخی مدیران برای بسیاری از والدین امکان‌پذیر نیست با این وجود در حالیکه همواره تأکید مسوولان بر این است اخذ هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام به غیر از هزینه بیمه و کتب درسی ممنوع است اما همچنان شاهد اخذ هزینه‎هایی از سوی برخی مدیران مدارس دولتی هستیم.

در همین رابطه یک شهروند گرگانی با ابراز نارضایتی از وجه‌هایی که تحت عنوان کمک‎های مردمی از سوی برخی مدیران مدارس دولتی در زمان ثبت‌نام اخذ می‎شود در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: زمانی که از کلمه کمک‌های مردمی استفاده می‎شود یعنی چنین کمک‌هایی اختیاری است و هیچ‌گونه اجباری در آن وجود ندارد اما متأسفانه برخی مدیران مدارس دولتی تا زمانی که والدین این مبالغ را واریز نکنند حاضر به ثبت‌نام دانش‌آموزان نمی‌شوند.

علی صادقی تصریح کرد: زمانی که برای ثبت‌نام فرزندم در پایه هفتم به یکی از مدارس دولتی سطح گرگان مراجعه کردم مدیر مدرسه درخواست 130 هزارتومان کرد و تا زمانی که این مبلغ پرداخت نشد حتی حاضر به توضیحاتی در خصوص شرایط ثبت‌نام فرزندم نشد.

وی ادامه داد: مدیر مدرسه در پاسخ به این سؤال که چرا چنین مبالغی در یک مدرسه دولتی اخذ می‎شود گفت آموزش و پرورش بودجه کافی در اختیار مدیران مدارس برای هزینه‎های جاری قرار نمی‎دهد و ما مجبور هستیم برای هزینه‎هایی از جمله آب، برق و گاز از والدین درخواست کمک کنیم.

این شهروند گرگانی افزود: برای من جای سؤال است که چرا ردیف بودجه و اعتبار ویژه‎ای برای مدارس کشور، مکانی که تربیت نسل آینده را به عهده دارد تعریف نمی‎شود و این هزینه‎ها باید به دوش خانواده‎ها باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: با وجود افزایش مخارج زندگی در چند ماه گذشته، پرداخت هزینه در زمان ثبت‌نام فرزندان و مخارج جانبی دیگر در آغاز سال تحصیلی جدید عرصه را بر بسیاری از خانواده‎ها تنگ کرده است.

*ناکافی بودن سرانه مدارس برای هر دانش آموز گلستانی

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش گلستان در خصوص اخذ هزینه بابت ثبت‌نام دانش آموزان که در برخی مدارس دولتی مشاهده می‎شود، گفت: هزینه‎هایی که والدین در زمان ثبت‌نام مجبور به پرداخت آن هستند شامل بیمه و کتب درسی می‎شود در غیر این صورت اخذ هر گونه وجه در زمان ثبت‌نام ممنوع است.

قربان طاشی با بیان اینکه کمک‎های مردمی جدای از هزینه بیمه و کتب درسی است، افزود: در پرداخت چنین کمک‎هایی هیچ اجباری نیست و خانواده‎ها در صورت تمایل می‎توانند مبالغی را برای برنامه‎های کیفیت‌بخشی مدارس پرداخت کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته هزینه سرانه دانش آموزی که در اختیار مدیران مدارس قرار می‎گیرد کاهش یافته است تا جایی که سال گذشته برای 348 هزار دانش آموزی که در سطح گلستان تحصیل می‎کنند مبلغی کمتر از 500 میلیون تومان تحت عنوان هزینه سرانه دانش آموزی اختصاص یافت و در شهریور سال جار نیز 600 میلیون تومان برای هزینه‎های مدارس استان واریز شده است در واقع به ازای هر یک دانش آموز در طول سال مبلغی معادل 2 هزار تومان واریز می‎شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش گلستان خاطر نشان کرد: این بودجه‎ها کفاف هزینه‎های مدارس در طی سال را نمی‎دهد و مدیران مدارس با توجه به شرایط چاره‎ای جز درخواست کمک‌های مردمی از سوی والدین ندارند با این وجود این کمک‎ها باید کاملأ اختیاری باشد و اگر مدیری به اجبار هزینه‎ای از خانواده‎ها درخواست کند حتما آن مبلغ به خانواده پرداخت خواهد شد.

*والدین در هنگام پرداخت هزینه‎ ثبت‌نام، رسید دریافت کنند

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در خصوص اقدامات این سازمان در فصل ثبت‌نام دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: هم زمان با شروع فصل ثبت‌نام در باب رسیدگی به دغدغه‎های مردم از دوم تیر ماه تا یازدهم مرداد ماه سال جاری از 163 مدرسه دولتی و غیردولتی تحت عنوان اخذ شهریه در زمان ثبت‌نام در قالب طرح نظارتی بازدید به عمل آمد و در این 163 مورد اخذ هزینه‎ها به صورت شفاف در بنرهایی در مدارس نصب شده بود.

علی‌اصغر اصغری تصریح کرد: در مدارس دولتی هزینه‎هایی هم چون بیمه، کتب درسی و نشریه‎های آموزشی وجود دارد که باید والدین پرداخت کنند اما برخی مدیران مدارس جدای از هزینه ثبت‌نام انتظار کمک‎های مردمی آن هم به اجبار از سوی والدین دارند که این امر قابل پیگیری است اگر چه این مدیران چنین هزینه‎هایی را در مدارس صرف امورات عمرانی می‎کنند اما باید این کمک‌ها اختیاری باشد.

وی ادامه داد: زمانی که خانواده‎ها در زمان ثبت‌نام با پرداخت شهریه اجباری تحت عنوان کمک‎های مردمی مواجه شدند حتمأ درخواست رسید از مدیر مدرسه داشته باشند و این رسید را به سازمان بازرسی و نظارت ارائه دهند تا پیگردهای قانونی انجام شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطر نشان کرد: اگر مدیران در مدارس دولتی مبالغی را غیرقانونی از والدین درخواست کنند حکم انفصال خدمت از 6 ماه تا یک سال برای آنها صادر خواهد شد و در مدارس غیردولتی جرایم نقدی سنگین برای مدیران متخلف در نظر گرفته می‎شود.

براساس این گزارش، اگر چه ناکافی بودن اعتبارات برای هزینه‎های مدارس موجب شده تا برخی مدیران برای پوشش هزینه‎های جاری مدارس کمک‎هایی از والدین درخواست کنند اما در این میان باید به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم نیز توجه کرد چرا که در شرایط اقتصاد کنونی کشور پرداخت هزینه‎های لازم برای تحصیل دانش آموزان از جمله تهیه لوازم‎التحریر، هزینه لباس فرم مدارس، سرویس مدارس و ده‌ها هزینه جانبی دیگر از عهده بسیاری از خانواده‎ها خارج است، امید آن است که مسوولان توجه ویژه‎ای به نهاد آموزش و پرورش که در واقع یکی از نهادهای مهم و آینده‌ساز کشور محسوب می‎شود، داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار