در گفت وگو با پانا:

کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور:‌ افزایش قیمت طلا در کشور از بازارجهانی تبعیت نمی‌کند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید براینکه نوسان‌های نرخ طلا و سکه در کشور از بازار جهانی تبعیت نمی‌کند می‌گوید نوسان دلار مهمترین عامل در افزایش نرخ طلا وسکه در کشور است و براساس معاملات روز گذشته سکه یک میلیون و 150 هزار تومان حباب دارد.

کد مطلب: ۸۵۱۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور:‌ افزایش قیمت طلا در کشور از بازارجهانی تبعیت نمی‌کند

محمد کشتی آرای در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل در نوسان‌های قیمت طلا و سکه نرخ دلار است که از ابتدای هفته جاری تغییرقیمتی زیادی را تجربه کرده است و دلار از حدود 10 هزار تومان به 13 هزار و 880 تومان نیز رسیده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش نرخ دلار هیجان کاذبی را در بازار ایجاد می‌کند و تقاضایی به دنبال آن به وجود می‌آید که در بازار سکه قابل مشاهده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد:‌ مردم به این فکر می‌کنند که افزایش قدرت دلار موجب کاهش ارزش پول در دسترس آنها شده است و ترجیح می‌دهند که آن را تبدیل به دلار کنند.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد:‌ سکه و ارز قدرت نقدشوندگی بالایی دارند به همین دلیل افرادی که نگران ارزش دارایی خود هستند به سمت این بازار هجوم می‌آورند و این تقاضای بالا هم خود یکی از دلایل افزایش نرخ‌ها در بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا وجواهر خاطرنشان کرد: قیمت سکه با فرض افزایش نرخ دلار هم‌اکنون یک میلیون و 150 هزار تومان حباب دارد اما بازهم نقدینگی تمایل به خرید سکه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ دلار در حاشیه بازار چگونه تعیین می‌شود، اظهار کرد: اظهارنظر مسئولان از جمله موضوع‌هایی است که اگرشفاف نباشد ممکن است مردم را به سمت بازارهای نقدشونده هدایت کند اما واقعیت این است که دلایل افزایش حدود سه هزار تومانی طلا از منطق اقتصادی برخوردار نیست.

خریداران بیش از فروشندگان در بازار سکه حضور دارند

کشتی‌ارای در پاسخ به این پرسش که آیا با نرخ‌های کنونی خرید و فروش سکه انجام می‌شود،‌ اظهار کرد:‌ واقعیت این است که در بازار کنونی خریدار بیش از فروشنده است و اگر عرضه‌کننده بیشتر باشد طبیعی است که قیمت‌ها خود به خود متعادل خواهد شد. خرید و فروش‌ها ربطی به صنعت طلا وجواهر کشور ندارد. این خرید و فروش‌ها سوداگرانه است و فروش مصنوعات طلا به صفر رسیده است و کسی قادر نیست آن را خریداری کند.

وی با بیان اینکه با در پیش‌روبودن ماه‌های محرم و صفر تقاضای خرید مصنوعات طلا با زهم کاهش خواهد داشت، اظهار کرد:‌ این وضع رکود صنعت طلا را دامنه‌دارتر خواهد کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت جهانی طلا اظهار کرد:‌ برخلاف کاهش قیمت جهانی طلا قیمت‌ها در بازار داخلی با افزایش همراه است و نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار داخلی از قیمت‌های جهانی تبعیت نمی‌کند در صورتی که قبلا تبعیت از بازارهای جهانی بود و همپای افزایش یا کاهش قیمت‌ اونس در بازارهای جهانی نوسان‌های نرخ طلا و مصنوعات آن وجود داشت.

وی افزود:‌ با توجه به ثابت اقتصاد جهان و تثبیت بازارهای بزرگ جهانی نرخ طلا نوسان چندانی نداشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال میلادی جاری قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نداشته باشد.

روند رو به کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی

کشتی‌آرای عنوان کرد:‌ با افزایش ارزش دلار قیمت طلا 6.08 دلار کاهش یافت و هر اونس طلا 1195.19 دلار معامله شد.

وی افزود:‌ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) روز گذشته در بازار تهران با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته با رقم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۹۰ هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به ارزش ۴ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان داد و ستد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار