آمریکا خواستار رویارویی با ایران در نشست شورای امنیت

مسکو: باید موضوع خروج آمریکا از برجام بررسی شود

تهران (پانا) - دیپلمات‌های روسی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که در نشست سطح بالای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر موضوع ایران در دستور کار قرار می‌گیرد. آمریکا امیدوار است بتواند در این نشست ایران را تحت فشار قرار دهد اما روسیه تأکید دارد که موضوع نشست باید خروج آمریکا از برجام باشد.

کد مطلب: ۸۵۱۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا خواستار رویارویی با ایران در نشست شورای امنیت

سمیرا امیرچخماقی_ به گزارش نیویورک تایمز، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری ریاست آن را بر عهده دارد به منظور فشار به رهبران جهان برای اتخاد رویکرد مطمئن درباره «نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران» را مطرح کند.

این تصمیم احتمال رویارویی بین رئیس‌جمهوری آمریکا و مقام‌های ایران را ایجاد می‌کند. حتی شاید رئیس‌جمهوری حسن روحانی بر اساس پروتکل سازمان ملل متحد به این نشست دعوت شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در اظهارات قبلی خود مدعی احتمال اقدام نظامی ضد ایران شده بود در ماه جولای اعلام کرد که آماده مذاکره با حسن روحانی یا رهبر ایران بدون هیچ پیش شرطی است‌.

هیلی می‌گوید که ترامپ در این‌باره که ایران درباره اقدامات «بی‌ثبات‌کننده»‌اش پاسخگو باشد بسیار مصر است.

گاردین در همین باره می‌نویسد آمریکا در حالی قصد دارد در ماه سپتامبر نشست شورای امنیت را برگزار کند که در فشار آوردن به شورای امنیت در مورد ایران ناموفق بوده است.

هیلی به صورت دائمی به ایران حمله کرده است و این کشور را متهم به دخالت در سوریه و یمن کرده است.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که ایران می‌تواند در نشست 26 سپتامبر (4 مهر)، نشست سطح بالای سازمان ملل متحد درخواست سخنرانی کند. انتظار می‌رود حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در تاریخ 25 سپتامبر (3 مهر) سخنرانی کند. نماینده ایران در سازمان ملل متحد هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

هیلی گفته است که آمریکا به سخنرانی روحانی اعتراض نخواهد کرد.

دیمیتری پولانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که نشست ایران باید متمرکز بر اجرای قطعنامه 2015 ایران باشد.

او گفت: «ماخیلی امیدوار هستیم که درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دیدگاه‌هایی مطرح شود.»

به نوشته خبرگزاری تاس، پولانسکی تأکید کرده است که موضوع‌‌های مرتبط با ایران تنها می‌تواند در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از برجام مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش پانا، ریاست دوره‌ای نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بر عهده آمریکاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار