استاندار خراسان رضوی تاکید کرد؛

لزوم کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در حوزه شهرداری ها/ تلاش بر ارتقای خدمات رسانی به مردم

مشهد (پانا)- استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: اهتمام تمام دست اندرکاران و کارگزاران، تلاش برای ارتقای خدمت رسانی به مردم و افزایش میزان رضایتمندی آنان است و در این راستا در سال حمایت از کالای ایرانی باید برای تحقق این حمایت بر روی کیفیت خدمات و کالاها هم تمرکز یافت که رضایتمندی مردم را در پی دارد.

کد مطلب: ۸۵۱۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در حوزه شهرداری ها/ تلاش بر ارتقای خدمات رسانی به مردم

علی رضا رشیدیان در جلسه شورای سازمان همیاری شهردای های استان به سختی کار در شهرداری ها اشاره و خاطر نشان کرد: توسعه شهر و خدمات عمران شهری می طلبد تا حرکت این مجموعه ها به سمت درآمد پایدار پیش برود.
وی با تاکید بر این که دولت حمایت از شهرداری ها را وظیفه ی خود می داند؛ گفت: در طول استقرار دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات موثری در راستای بهبود عملکرد شهرداری ها صورت گرفته است و اینک هم باید بر روی کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در همه امور شهرداری ها توجهی جدی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی اهتمام شهرداران به رعایت اصول معماری اسلامی و ایرانی، توجه به ساماندهی مبلمان شهری و رعایت اصول زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد.
رشیدیان بر تقویت تعامل و همکاری شهرداران با فرمانداران در شهرستان ها در راستای شتاب روند توسعه، تاکید کرد و افزود: عملکرد شورای پنجم در قانون گذاری بسیار مطلوب بوده به گونه ای که از مجموع هزار و 754 مورد مصوبه پیشنهادی، هزار و 609 مورد مصوب و تنها یک مورد به شورای حل اختلاف ارجاع شده است.
استاندار خراسان رضوی به موقعیت منحصر به فرد استان درحوزه های گردشگری و تردد سالانه بیش از 30 میلیون زائر اشاره و خاطر نشان کرد: باید تمامی شهرستان های استان از مزیت حضور زائران و گردشگران استفاده کنند و شهرداران باید زمینه این مهم با ساماندهی شهرها و معرفی جاذبه های گردشگری شهرها را فراهم کنند.
وی استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، بکارگیری ایده های نوین و تحقق شهر خلاق را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتقاد سازنده هیچگاه تقابل محسوب نمی شود بلکه راهکاری برای بهبود مدیریت شهری است.
رشیدیان در ادامه از رشد 10.6 درصدی درآمدهای استان طی پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
با اعلام این خبر افزود: درآمدهای پنج ماهه امسال هزار و 77 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه رشدی 10.6 درصدی داشته است.
وی گفت: علی رغم القا دشمنان و عوامل داخلی آن ها مبنی بر تعطیل بودن فضای اقتصادی کشور و استان شاهد عملکردهای مثبتی در این حوزه بوده ایم و شاهد این مدعا افزایش درآمدهای استان است.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: بودجه سه هزار و 600 میلیارد تومانی سال گذشته شهرداری ها محقق شد؛ برای سال جاری نیز بیش از چهار هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که انتظار می رود تحقق یابد.
رشیدیان شهرداری ها را سازمان هایی تعاملی با مردم توصیف کرد که خدمات کارکنان آن ها در شادابی، نشاط و پویایی شهر ها به صورت بارز، تاثیر گذار است و در منظر مردم قرار دارد و برای خدمت دهی مناسب باید بر تعریف منابع پایدار درآمدی برای شهرداری ها و جلب سرمایه گذاریی ها و استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برنامه ریزی و اقدام کرد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مناسب سازی فضاهای شهری برای کم توانان و معلولان جسمی و حرکتی گفت : در این حوزه در استان اقدامات خوبی صورت گرفته چنانکه رتبه استان از 28 امین استان کشور در سال 94 ، با رشد چشمگیری به رتبه دوم در سال 95 و رتبه اول در سال 96 رسید .
وی عنوان کرد : اما هنوز محیط های شهری ما برای تردد کم توانان جسمی و حرکتی مشکلات زیادی دارد و کار بسیاری است تا شرایط بهتر شود.
وی طرح باز آفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را هم از جمله اقدامات دولت در راستای ارتقا فضاهای شهری و بهبود شرایط زندگی شهروندان دانست و افزود : در این موضوع شهرداران نقش محوری دارند و با توجه به مشارکت دولت در بحث تامین تسهیلات ارزان قیمت، زمین ، آب ، برق و گاز و مخابرات فرصتی ارزشمند برای جلب مشارکت سرمایه گذاران شهری و مردم و ساکنان این مناطق برای بهبود وضعیت مسکن و بافت ها شهری است که در کنار افزایش تاب آوری و فراهم کردن دسترسی مردم به امکانات و کاهش فقر مسکن و ارتقا هویت فرهنگی و اجتماعی ، رونق ساخت و سازها را نیز در پی دارد.
استاندار با تاکید بر اینکه شهرداران در شهرهای محل خدمت باید سکونت داشته باشند ، افزود : مدیر پروازی و شهردار پروازی قابل قبول نیست .
وی با بیان اینکه شهرداری ها از دستگاه های بسیار پر مراجعه کننده است ، افزود : باید میزهای خدمت به صورت فعال در شهرداری ها ایجاد شود ، و ظرف چند ماه آینده هم میزهای خدمت الکترونیکی را فعال کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه سخت ترین کار در حوزه اجرا را شهرداری دانست و افزود: شهرها به دلیل زنده و پویا بودن و همچنین تغییرات مستمر ، همواره نیازهای جدیدی دارند که باید برآورده شود از این رو مدیریت و ساماندهی آن ها کار دشواری است.
محمد مقدوری گفت: از این رو در مدیریت ها به سمت هوشمند سازی گام برداشتیم و این موضوع در چهار شهر از مجموع 75 شهر استان دنبال می شود.
وی تاکید کرد: با این نگاه شهرداران باید حرفه ای ترین و جامع ترین افراد در مدیریت شهری باشند که در این رابطه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان اگر بخواهد شهرداران را نیز در بر بگیرد بیشترین ضربه را به مدیریت شهری وارد می کند چرا که از وجود این افراد در بدنه مدیریت شهری محروم می شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تشریح عملکرد شهرداری ها، گفت: بعد از استقرار دولت یازدهم، تمرکز فعالیت های عمرانی استان بر توسعه بخشی بود و در همه بخش های زیر بنایی و روبنایی این مهم با جدیت دنبال شد.
مقدوری افزود: از ابتدای سال جاری رویکرد به سمت توسعه منطقه ای تغییر یافت و اولویت های حوزه عمرانی با تمرکز بیشتر بر فصل عمران شهری و تقویت فعالیت شهرداری ها به این سمت هدایت و مدیریت شد.
وی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد سازمان همیاری طی سال گذشته از توسعه ی فعالیت ها و ایجاد منابع در آمدی جدید، پیوند دادن فعالیت های سازمان با نیازهای شهرداری ها و افزایش حمایت از شهرداران، به عنوان سه اولویت در سال جاری یاد کرد.
وحید قربانی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی هم گفت: دو اقدام عمده ای که باید با کمک شوراهای شهر انجام شود؛ منطقی کردن خواسته ها و توقعات جوامع شهری و لحاظ کردن آن ها در برنامه ریزی هاست.
وی توجه به مقوله آموزش را مورد تاکید قرار داد و افزود: این مهم موجب کاهش هزینه ها، بهره وری نیروی کار و سرمایه خواهد شد از این رو از تیر ماه سال جاری تمامی شهرداران و کارکنان شهرداری ها در کلاس های آموزشی شرکت کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار