عراقچی: اروپا برای حفظ برجام باید هزینه بدهد

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان گفت: سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی به ادلب منتقل شده و می توانند از آن استفاده کنند و قتل عامی را بوجود آورند.

کد مطلب: ۸۵۱۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: اروپا برای حفظ برجام باید هزینه بدهد

به گزارش مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما در خصوص آخرین وضعیت سوریه اظهار داشت: سه کشور روسیه ایران و ترکیه که نقش فعالی در موضوع سوریه داشتند توانستند گفتگوهای آستانه را پیش ببرند که روند مثبتی در گفتگوهای سیاسی برای حل بحران سوریه شده است.

وی گفت: نوشتن قانون اساسی جدید سوریه، تعیین وضعیت آینده سوریه، بازسازی سوریه، اصلاحات سیاسی و مبارزه با تروریسم و مسائل دیگر از جمله مسائلی است که در گفتگو های آستانه مورد بررسی قرار می گیرد.

عراقچی افزود: ترکیه در موضوع سوریه نقش دارد، برخی بازیگران که نقش مخربی در سوریه داشتند از جمله عربستان از سوریه خارج شده اند ولی ترکیه نقش سازنده خودش را در چارچوب روند آستانه با روسیه و ایران حفظ کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: مساله ادلب اوضاع سخت و پیچیده ای شده و اختلافاتی میان گروه های تروریستی در آن منطقه شکل گرفته و بنا بر این شد در این خصوص در سطح سران نشستی داشته باشیم که از آنجا که نوبت میزبانی ایران بود این نشست در تهران برگزار می شود.

آمریکایی ها نقش غیر سازنده ای در سوریه داشتند

وی ادامه داد: ایران برنامه مشخص خود را دارد و در چارچوب آستانه با دو کشور دیگر بحث های خود را پیش خواهیم برد و امیدوارم منتج به نتایج سازنده ای در وضعیت سیاسی و ثبات در سوریه شود.

عراقچی بیان کرد: آمریکایی ها در بسیاری از جای ها به کمک تروریست ها در سوریه آمدند و نقش غیر سازنده ای داشتند و سر و صداهای آنها در مورد ادلب را پیشتر در قوطه شرقی و حلب هم دیدیم و هر زمان پیروزی های ارتش سوریه مطرح بود به یکباره بحث استفاده از سلاح های شیمیایی مطرح می شد و سوالی که هست اینکه کسی که موضع برتر میدانی را دارد چه نیازی است از سلاح شیمیایی استفاده شود.

وی گفت: سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی به ادلب منتقل شده و می توانند از آن استفاده کنند و قتل عامی را بوجود آورند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: لازم بود در شرایط فعلی نشستی میان سران سه کشور ضامن آستانه برگزار شود؛ ببینید حضور ایران و روسیه بر خلاف هر کشور دیگری که به سوریه نیرو اعزام کرده قانونی است و به خواست دولت آن کشور بوده است.

امیدوارم در ماه های آینده به سمت بازسازی سوریه برویم

عراقچی گفت: وضعیت در سوریه و نقش ایران در آن مساله و بحث روابط ما در بُعد سیاسی و مستشاری با سوریه اینطور ایجاب میکند که کسی نمی تواند اصطلاحا ما را در آن موضوع دور بزند و فکر میکنم مسیر ما در موضوع سوریه خوب بوده و امیدوارم در ماه های آینده به سمت بازسازی سوریه برویم.

وی در خصوص وضعیت برجام بیان کرد: مذاکرات ما با اروپایی ها به طور فشرده همچنان ادامه دارد و آنها هم تعهد خود را به برجام بارها در مواضع رسمی خود و یا جلساتی که با ما داشتند بیان کردند و اذعان داشتند که حفظ برجام منوط به تامین نیازهای اقتصادی ایران است و گفتند که راه حل های عملیاتی هم در این راستا پیگیری میکنند ولی اینکه چه زمانی ساز و کارهایی برقرار می شود که بتوان در حوزه های مالی، بانکی و کشتیرانی و امثال اینها به هدف نهایی برسیم باید منتظر آینده بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: با یک تصمیم اقتصادی برخی شرکت های اروپایی، بازار آمریکا را انتخاب میکنند و این نکته را باید دانست که موضوع برجام برای اروپایی های مساله امنیتی است. ما به اروپایی های می گوییم شما باید از شرکت های خود حمایت کنید تا آنها با ایران همکاری کنند و مورد تحریم امریکا قرار نگیرند.

ما به اروپایی های می گوییم شما باید برای تامین امنیت خودتان هزینه بدهید

وی ادامه داد: ما به اروپایی های می گوییم شما باید برای تامین امنیت خودتان هزینه بدهید و شرایط مساعدی را برای شرکت های اروپایی فراهم کنید.

عراقچی افزود: نکته ما این است که اگر اروپا می خواهد برجام را حفظ کند باید برای آن هزینه بدهد، ما روابط خارجی و مساله اقتصادی کشور را بدون در نظر گرفتن اینکه اروپا چه خواهد گفت پیگیری می کنیم و تلاش های زیادی در حال انجام است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: یک مهلتی را خود آمریکایی ها مشخص کردند یکی بعد از سه ماه و یکی از بعد شش ماه باز می گردد، ۱۴ آبان یک مهلت از سوی آمریکا به اروپایی ها است و خودشان هم این را می دانند که زمان زیادی ندارند.

وی گفت: باید تا قبل از آن تاریخ اروپایی ها تکلیف را مشخص کنند و سازوکارهایی را فراهم آورند. بنابراین آنها باید تا پیش از آنکه تحریم های آمریکا که عملا از الان شروع شده و رسما از آبان ماه آغاز می شود کار را مشخص کنند.

عراقچی بیان کرد: برجام تمام تحریم های مربوط به هسته ای را کنار گذاشت و کشور به سرعت به وضعیت عادی بازگشت. امریکا به این نتیجه رسید که ایران با برجام هر روز قوی تر می شود.

ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار