توسعه فضای کتابخانه ای گیلان نیازمند حضور خیران و واقفان است

رشت(پانا)-سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: توسعه فضای کتابخانه ای استان نیازمند حضور و گام های اساسی خیران و واقفان است.

کد مطلب: ۸۵۱۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه فضای کتابخانه ای گیلان نیازمند حضور خیران و واقفان است

پریسا کرمی افزود: یکی از مهمترین اولویت های خود را همکاری بیشتر با دستگاه های فرهنگی برای توسعه امر کتابخوانی در استان عنوان کرد و افزود: وضعیت کنونی کتاب و کتابخوانی استان شایسته مردم این سرزمین نیست و نیازمند حضور فرابخشی همه اقشار جامعه است.
وی با اشاره به تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز گیلان با موضوع تکمیل کتابخانه های در دست احداث گفت: بزودی این نشست با هدف برداشتن گام های اساسی برای تکمیل کتابخانه های در دست ساخت استان بویژه کتابخانه مرکزی رشت تشکیل می شود.
وی تکمیل کتابخانه مرکزی رشت و استفاده از تمام ظرفیت این مجموعه را نخستین خواسته فرهنگی مردم استان بویژه شهر رشت عنوان کرد و گفت: تلاش می شود این پروژه با کمک خیران و جذب اعتبارات کافی تکمیل شود.
کرمی تلاش خیران کتابخانه ساز استان را در ترمیم فضای مطالعه قابل قدردانی عنوان کرد و از آنان خواست در راستای توسعه و ترویج فضا و فرهنگ مطالعه بیش از همیشه حامی باشند.
وی با اشاره به تجربه موفق نقش آفرینی خیران در عرصه های مختلف مدرسه سازی و مسکن سازی، حضور دلسوزان و دغدغه مندان کتاب و کتابخوانی برای توسعه فضای کتابخانه ای را لازم دانست و از خیران و واقفان خواست حضوری فعال در این عرصه داشته باشند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان یکی از رسالت های اصلی و مهم مجموعه کتابخانه های عمومی را آگاهی بخشی به مردم طبق سند چشم انداز 1404 عنوان کرد و اجرای برنامه های فرهنگی، کارگاه های مختلف آموزشی و برنامه های ویژه برای کتابداران را در راستای رسیدن به این هدف را مهم دانست.
کتابخانه مرکزی رشت پس از 14 سال به پیشرفت فیزیکی 42 درصد رسیده که این روند، شایسته غنای فرهنگی استان نیست؛ طرح مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی رشت از سال 80 آغاز و از سال 83 اقدام به احداث شده که متاسفانه روند پیشرفت آن ناچیز است.
تاکنون 57 میلیارد ریال برای انجام این پروژه اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن نیاز به 150 میلیارد ریال اعتبار است.
سرانه فضای مطالعه کتابخانه ای گیلان برای هر یکصد نفر، یک متر و 20 سانتی متر و در رشت تنها 84 سانتی متر مربع است؛ سرانه فضای مطالعه کتابخانه ای برای هر یکصد نفر در ایران، 2 متر مربع و مطابق استاندارد جهانی هشت متر مربع است که گیلان برای رسیدن به گزینه های یادشده، فاصله چشمگیری دارد.
استان گیلان هم اکنون دارای 107 باب کتابخانه عمومی در 16 شهرستان و میزبان بیش از 60 هزار نفر عضو فعال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار