یک روز کنار نوآموزان اتباع در حاشیه تهران

معاون آموزش ابتدایی سرزده در دبستان دخترانه مائده شهر فرون‌آباد از توابع شهرستان پاکدشت حضور یافت تا از روند ثبت‌نام دانش‌‌آموزان اتباع بازدید کند

تهران(پانا)- در مصاحبه‌های قبلی هرکجا صحبت از حق تحصیل دانش آموزان به میان می‌آمد به نقل قولی از وزیر آموزش و پرورش اشاره می‌کرد و می‌گفت که حق آموزش مانند حق تنفس برای همه انسان‌ها لازم است و هیچ‌کس اجازه ندارد انسانی را از این حق محروم کند. آموزش رسمی کودکان از دوره ابتدایی آغاز می‌شود و شاید نقش او برای حفاظت از این حق انسانی کمی بیشتر از باقی مدیران آموزش و پرورش باشد.

کد مطلب: ۸۵۱۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
یک روز کنار نوآموزان اتباع در حاشیه تهران

از مدت‌ها قبل برای بازید از روند ثبت‌نام دانش آموزان اتباع قرار گذاشتیم و بلاخره در روزهای ابتدایی شهریور فرصتی شد که سرزده به یکی از محله‌های حاشیه‌نشین تهران برویم تا معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از نزدیک بر روند ثبت‌نام و پذیرش دانش‌آموزان نظارت کند. قرعه به نام دبستان دخترانه‌ای در حاشیه شهر تهران افتاد؛ دبستان دخترانه مائده شهر فرون‌آباد از توابع شهرستان پاکدشت استان تهران.

رضوان حکیم‌زاده بازدید خود را با حضور در کلاس پیش‌دبستانی مدرسه آغاز کرد؛ کلاسی که به گفته مدیر مدرسه برای دانش‌آموزانی بود که به دلایل مختلف، در سال گذشته نتوانسته بودند دوره آموزش پیشدبستانی را بگذرانند. این دانش‌آموزان که اکثریت آنها را اتباع تشکیل می‌دادند، در دوره یک ماهه، برای ورود به سال اول ابتدایی آموزش می‌بینند و آماده حضور در مدرسه می‌شوند. حکیم‌زاده بعد از خوش‌و‌بش و گفت‌وگو با دانش‌آموزان خردسال، با معلم این کلاس درباره نوع و نحوه آموزش دانش آموزان صحبت کرد. معلم در پاسخ به پرسش‌های حکیم‌زاده گفت: «ما در این مدت کوتاه با دانش‌آموزان در کنار آداب مدرسه رفتن و حضور در کلاس درس، آیه‌های قرآن و شعر و نقاشی تمرین می‌کنیم. در کنار آموزش به بچه‌ها، کلاس‌هایی نیز برای آموزش والدین آنها نیز برگزار کرده‌ایم تا خانواده‌ها نیز با برخی مسائل پرورشی و آموزشی مربوط به فرزندشان آشنا شوند.»

تاکید بر آموزش والدین بی‌سواد

معاون وزیر آموزش و پرورش بعد بازدید از کلاس به سراغ والدینی رفت که برای ثبت نام فرزندشان به مدرسه آمده بودند؛ والدینی که تعدادی از آن‌ها به گفته خودشان سواد لازم برای آموزش و حمایت درسی از فرزندشان را نداشتند. طبق بخشنامه سازمان نهضت سواد آموزی، نمایندگان این سازمان در مدارس حضور دارند و با استفاده از فضای مدرسه به والدین بی‌سواد دانش‌آموزان ایرانی و اتباع آموزش رایگان می‌دهند. مدیر مدرسه در پاسخ به تاکید حکیم‌زاده مبنی بر آموزش همه والدین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع گفت:« با حضور نماینده سازمان نهضت سواد آموزی و برگزاری کلاس‌های منظم، در بین والدین دانش‌آموزانی که بیش از یک سال در این مدرسه درس می‌خوانند، والدین بیسواد وجود ندارد و آمار بیسوادی در والدین ایرانی و اتباع را به صفر رسانده‌ایم. هرسال با ثبت نام دانش‌آموزان جدید والدین آنان نیز شناسایی می‌شوند و اگر سواد کافی نداشته باشند برای آموزش به نماینده سازمان نهضت سواد آموزی معرفی می‌شوند.»

در خلال گفت‌وگو حکیم‌زاده با والدین دانش آموزان معلوم شد که والدین دانش‌آموزان اتباع که مدرک شناسایی مشخصی ندارند، نمی‌توانند در کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی شرکت کنند. نماینده نهضت سوادآموزی درباره این مشکل گفت که سازمان فقط به والدینی آموزش می‌دهد که مدرک شناسایی لازم را داشته باشند. یعنی همان‌طور که دانش‌آموزان اتباع برای گرفتن کارت حمایت تحصیلی به فرمانداری مراجعه می‌کنند، والدین آن‌ها نیز برای دریافت مدارک لازم به فرمانداری منطقه مراجعه کنند. حکیم‌زاده نیز بعد از شنیدن صحبت‌های نماینده نهضت در این خصوص، با علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تماس گرفت و او را در جریان این مشکل قرار داد و از او خواست تا به آن رسیدگی کند.

هیچ دانش‌آموزی از ادامه تحصیل باز نماند

مدرسه‌ای که معاون وزیر آموزش و پرورش برای بازدید سرزده انتخاب کرده بود، در حاشیه تهران قرار داشت و از نقاط کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شد. حکیم‌زاده که بعد از بازدید از بخش‌های مختلف مدرسه در دفتر مدیر دبستان مستقر شده بود از او درباره نرخ دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این منطقه پرس‌وجو کرد. مدیر مدرسه گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل محرومیت و فقر، دانش‌آموزان زیادی توانایی ادامه تحصیل نداشتند. اما امروز با کمک اهالی محل بیشتر این خانواده‌ها شناسایی شدند و به کمک خیران و مدرسه و کلاس‌های درس بازگشتند. برای ما فرقی بین دانش‌آموز ایرانی و اتباع وجود ندارد و به دنبال این هستیم که هیچ دانش‌آموزی فارغ از هر ملیت و مذهبی که دارد، بتواند از حق آموزش رایگان برخوردار شود.»

مدیر مدرسه برای اثبات صحبت‌های خود پرونده دو دانش‌آموز اتباع افغانستانی را به حکیم‌زاده نشان داد. او گفت: « همسایگان ایرانی، دانش‌آموزانی بدون مدرک شناسایی و هویتی را شناسایی و به ما معرفی کرده‌اند. پدر و مادر این بچه‌ها تحصیل آنها را رها کرده‌‌اند و خود ما با فرمانداری منطقه برای صدور کارت حمایت از تحصیلی مکاتبه کردیم و با تلاش‌های صورت‌گرفته این دو نفر از ابتدای سال تحصیلی جدید در کلاس‌ درس حاضر می‌شوند.»

کاهش ثبت نام در مقطع پیش دبستانی خط قرمز آموزش و پرورش است

در بخش بعدی بازدید نوبت به مربیان و معلمان مدرسه بود که مشکلات خود را با رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش مطرح کنند. مربیان پیش‌دبستانی نسبت به اجرایی نشدن دستور العمل وزیر آموزش و پرورش مبنی بر پرداخت حقوق مربیان پیش‌دبستانی بر اساس قانون کار، معترض بودند. بعضی از آنها ادعا کردند که در سال گذشته فقط ماهی 250هزار تومن حقوق دریافت کردند. حکیم‌زاده نیز خطاب به رئیس آموزش و پرورش پاکدشت که بعد از شنیدن خبر بازدید، خود را به مدرسه رسانده بود، گفت هرچه سریع تر به این مشکلات رسیدگی کند.

بحث بعدی درباره میزان شهریه پیش دبستانی‌ها بود. حکیم‌زاده تاکید کرد که طبق دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش افزایش شهریه‌ها نباید بیشتر از 15 درصد باشد. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خطاب به رئیس منطقه گفت: « دید ما به پیش‌دبستانی، انتفاعی نیست. بنا به گفته وزیر، خط قرمز آموزش و پرورش کاهش تعداد ثبت‌نام در مقطع پیش‌دبستانی است.»

در پایان بازدید حکیم‌زاده به یکی از معاونان خود دستور داد تا گزارشی از روند واگذاری و مزایده پیش‌دبستانی‌ها و میزان شهریه دریافتی و... در این منطقه تهیه کنند. او همچنین از زحمات مدیر مدرسه تشکر کرد و گفت: « نباید هیچ فرقی بین دانش‌آموزان اتباع و ایرانی وجود داشته باشد و اصل بر تعامل برابر بین آن‌هاست. خدا را شکر در این مدرسه تفاوتی بین این دانش آموزان ندیدم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار