واعظی بازنشسته نیست و مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی دوم مرداد با 194 رای موافق از مجموع 240 نماینده حاضر رای به اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان داد تا امیدی جدید برای جوانان و تحصیل‌کردگان کشور برای حضور در پست‌های مدیریتی فراهم شود.

کد مطلب: ۸۵۰۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
واعظی بازنشسته نیست و مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود

رأی 80 درصدی نمایندگان به لایحه ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به رغم استثناهای فراوان بازهم خبر از عزم بهارستان برای ریل‌گذاری مسیر جوانان می‌دهد، مسیری که در طول 40 سال گذشته به مرور شاهد حضور جوانان دیروز و کهنسالان امروز بوده است.

از روز تصویب اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی بحث‌های فراوانی شامل افراد و سمت‌هایی که شامل این طرح می‌شوند در سطح جامعه به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. در ابتدا اعلام شد که حدود 1700 مدیر دولتی در سطوح مختلف مشمول این طرح می‌شوند ولی در آخرین اظهار نظر، جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کل کشور این رقم را به حدود 110 نفر کاهش داد.

آنچه از متن قانون پیداست مشمولان بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون خدمات مدیریت کشوری یعنی استانداران و سفرا به همراه معاونان وزراء و همترازان آنها پس از ابلاغ رسمی قانون برای اجرا از سوی رئیس‌جمهوری در صورت بازنشستگی دیگر نمی‌توانند در سمت‌های خود حضور داشته باشند.

به زبانی ساده‌تر از روز اجرایی شدن این قانون که با درنظرگیری مهلت زمانی هریک از مسئولان و دستگاه‌ها برای انجام وظیفه قانونی خود در قبال این قانون حدود 90 روز دیگر (در صورت تایید مصوبه در شورای نگهبان و طی مراحل ابلاغ و اجرا و همچنین با درنظر گرفتن مهلت 60 روزه مندرج در قانون جدید ) می‌شود، استانداران، فرمانداران، معاونان استانداران و فرمانداری‌ها به همراه سفرا در صورت بازنشستگی دیگر نمی‌توانند بر کرسی سابق خود تکیه کنند البته اگر شامل موارد استثناشده (جانبازان 50 درصد، فرزندان شهدا، ایثارگران با سابقه 3 سال اسارت و دارندگان اجازه مقام معظم رهبری) نباشند.

نکته جنجالی این طرح درباره همترازان مقام‌های مذکور در بندهای (د) و (ه) است که سبب بروز گمانه‌زنی‌های بسیاری در این زمینه شده است.

روسای دفاتر تخصصی تحت نظر بلافصل رئیس‌جمهوری، رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری، معاونانِ معاونان رئیس‌جمهوری، معاونان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، معاونان سرپرست نهاد ریاست جمهوری، مشاورانِ معاونان رئیس‌جمهوری و مشاورانِ نهاد ریاست جمهوری از تاریخ ۱۳۷۲/۱/۱ منحصرا همتراز معاون وزیر محسوب شده‌اند و در صورت بازنشستگی با توج به اصلاحیه جدید بهارستان باید با پست‌های خود خداحافظی کنند.

در همین راستا پست رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز شامل مصوب فوق شده و در صورت حضور بازنشسته‌ای در این سمت، با توجه به اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید از کرسی خود خداحافظی کند. ( اینجا را بخوانید )

صبح امروز خبرگزاری تسنیم با استناد به همین مسئله نوشت که محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری بازنشسته است و در صورت تصویب این قانون باید با این پست خداحافظی کند.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا در مطلبی به نقل از منبع آگاه ضمن بیان این مطلب که رئیس دفتر رئیس جمهوری بازنشسته نشده است، می‌گوید: «به همین دلیل قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده شامل ایشان نمی‌شود و مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی بی‌پایه و اساس است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار