عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش:‌ از خانم‌های متعهد و اسوه در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود

تهران (پانا)‌ - عضو شورای عالی آموزش و پرورش از کسری 10 هزار میلیارد تومانی بودجه در آموزش و پرورش خبر داد و بر اولویت‌ قرار دادن بودجه و ردیف اعتبار دانشگاه فرهنگیان با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۵۰۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش:‌ از خانم‌های متعهد و اسوه در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود

فریده اولادقباد در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی، پردیس‌ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان که از صبح امروز در پردیس نسیبه این دانشگاه آغاز شده است، گفت: «تا زمانی که دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش اولویت اول مجلس و دولت نباشد ما نمی‌توانیم زیرساخت‌های اصلی برای رشد و توسعه پایدار کشور داشته باشیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به لایحه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در مجلس ۲۴ بند به لایحه اضافه شد که یکی از آنها مربوط به دانشگاه فرهنگیان است. انتظار داریم بودجه و ردیف اعتبار دانشگاه فرهنگیان با توجه به دغدغه رهبری نسبت به آن در اولویت اول قرار بگیرد.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 96، 36 هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری به 42 هزار میلیارد تومان رسید. اما آموزش و پرورش 10هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «دانشگاه فرهنگیان مرجع و رکن اساسی در تربیت نیروی انسانی بوده و هست و هویت آن ماموریت‌گرایی حرفه‌ای برای تامین و توانمندسازی منابع انسانی منطبق بر سند تحول بنیادین است. انتظار دارم شاهد تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش، نوآوری و تولید علم و فناوری باشیم. اکنون پژوهش‌ها کمتر جنبه کاربردی دارند. اگر پژوهش‌های دانشجو معلمان کاربردی باشد می‌تواند بر بسیاری از آسیب‌ها که در مدارس هم روزبه‌روز در حال افزایش است اثرگذار باشد.»

اولادقباد بر ضرورت جذب استعدادهای برتر برای تربیت معلم تاکید کرد و گفت: «در برنامه ششم توسعه تامین نیروی انسانی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید‌رجایی را مورد تاکید قرار دادیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و خرید خدمات اشاره کرد و گفت: «به همه معلمان حق‌التدریس و نهضت احترام می‌گذاریم اما رسالت و دغدغه دانشگاه فرهنگیان باید جذب استعدادهای برتر باشد و معلمانی را تربیت کنند که انسان‌های توسعه یافته و فرهیخته برای آینده تحویل بدهند. جذب نیروی انسانی دارای علاقه و انگیزه که می‌توانند با دانش‌آموزان تعامل داشته باشند باید انتخاب و وارد سیستم شوند.»

اولادقباد ادامه داد: «جذب‌ هیات علمی مومن، متخصص، متعهد و خلاق نیز باید مورد توجه باشد که اکنون از سوی رئیس دانشگاه فرهنگیان در حال پیگیری است. بسیاری از همکاران فرهنگی دارای مدرک پی‌اچ‌دی هستند و مومن و متخصص و در مدارس ما کار می‌کنند که امید است از همین نیروها در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.»

او افزود: «امیدواریم دانشگاه فرهنگیان در استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی پیشگام باشد. ما باید به سمتی برویم که معلمان ما به جای آموزش‌محور بودن مهارت‌محور باشند. همچنین اگر دانشگاه فرهنگیان بتواند جایگاه پژوهش را در این دانشگاه ارتقا دهد و پژوهش معلمان برای حل مسائل کشور باشد، قطعا می‌تواند بسیار از مسائل کشور را همین دانشجو معلمان به خوبی حل کنند.»

اولادقباد گفت: «متاسفانه به دانشگاه فرهنگیان در دو دهه گذشته کم‌مهری شده است و از 400 مرکز و واحد این دانشگاه 97 واحد باقی مانده است و حتی تعداد دانشجویان هم کاهش داشته است. براساس تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش باید فضایی بانشاط برای دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه ایجاد شود و در بعضی از سرفصل‌ها بازنگری انجام شود.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از دغدغه‌های کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد و گفت: «حدود ۵۰۰ هزار داوطلب تجربی داریم و دغدغه‌هایی در این زمینه وجود دارد.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس به مصوبه اختصاص 30 درصدی پست‌های مدیریتی به بانوان اشاره کرد و گفت: «بانوانی داریم که می‌توانند مدیرانی متعهد باشند و فضایل اخلاقی را به دانشجو معلمان منتقل کنند که امیدواریم بیشتر از آنها استفاده شود. باید در همه عرصه‌ها از بانوان شایسته استفاده کنیم. انشاالله دکتر خنیفر از خانم‌های اسوه و متعهد در این دانشگاه استفاده کند.»

او در پایان گفت: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تمام توان از دانشگاه فرهنگیان حمایت می‌کند تا اهداف کلانی که موردنظر مقام معظم رهبری، دکتر روحانی و وزارت آموزش و پرورش است، محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار