وزیر آموزش و پرورش خبر داد: اجرای طرح رصد و کنترل کیفیت مدارس از مهر امسال

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح رصد و کنترل کیفیت مدارس از مهر امسال با همکاری دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۰۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:  اجرای طرح رصد و کنترل کیفیت مدارس از مهر امسال

سیدمحمد بطحایی در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و پردیس‌ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان گفت: «طرح رصد و کنترل کیفیت مدارس از مهر امسال اجرا می‌شود. این حق مردم است که بدانند مدارس از چه کیفیتی برخوردار هستند.»

بطحایی ادامه داد: «ما در این طرح از دانشگاه فرهنگیان خواسته‌ایم که کانون کنترل کیفیت در مدارس باشد که پیش‌نویس و ساختار آن در حال نهایی شدن است و به زودی به همه پردیس‌ها ابلاغ می‌شود.»

او افزود: «سامانه این اقدام طراحی شده است و از مهر امسال اجرا می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «من خیلی خوشحالم که شیرینی حضور مقام معظم رهبری در اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان نصیب‌مان شد و امیدوارم با تاکید ایشان و با کمک شما، معلمی به جایگاه شایسته و بایسته خود برسد.»

او از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تربیت معلم قدردانی کرد و گفت: «تحول در آموزش و پرورش صورت نمی‌گیرد مگر معلم شایسته داشته باشیم. شایسته یعنی معلم همه آنچه را که لازم دارد در حیطه دانشی بداند و مهارت‌های به‌کارگیری دانش‌ها را برای آموزش برخوردار باشد.»

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت تربیت معلم اشاره کرد و گفت: «تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در نظام تربیت معلم نه تنها سخت بلکه محال است. هیچ تغییر رخ نخواهد داد تا زمانی که ما معلمانی شایسته در آموزش و پرورش داشته باشیم. شایستگی یعنی آنچه یک معلم در حیطه دانش باید بداند و مهارت آموزش آن و نیز برخورداری از مهارت‌های به کارگیری این دانش؛ تا زمانی که این شایستگی در معلمان نباشد، اعتبارات و منابع به بطالت خواهد رفت. بنابراین نقش و جایگاه تربیت معلم به عنوان مرجعی که مسئولیت تربیت این معلم شایسته را بر عهده دارد، جایگاه رفیعی است.»

بطحایی افزود: «متاسفانه در دهه‌های گذشته رویکردهای متفاوت نسبت به تربیت معلم، خسارت‌هایی زده است و باید به جایگاه نظام تربیت معلم توجه کنیم. همه ما باید ایمان داشته باشیم که تا نظام تربیت معلم نظام شایسته نشود و جایگاه واقعی خود را پیدا نکند، ما به یک معلم شایسته دست پیدا نمی‌کنیم، البته نظام نگه‌داشت هم خیلی مهم است و باید سازوکاری باشد که این شایستگی به خوبی نگه‌داری شود.»

ورود 40هزار دانشجو به مراکز تربیت معلم از مهر امسال

او ادامه داد: «من به عنوان همکار شما تا زمانی که این مسئولیت را بر عهده دارم و نیز همه مدیران باید به این مهم توجه عملیاتی داشته باشند. خوشبختانه با توجه به برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و نیز تاکید مقام معظم رهبری، ما برای مهر 97 گام‌های بلندی را برای رسیدن به این مهم برداشته‌ایم و از مهر امسال بیش از 40 هزار دانشجو در مراکز تربیت معلم ما شروع به تحصیل می‌کنند.»

بطحایی گفت: «با افتخار اعلام می‌کنم در مهر 97 حدود 18 هزار دانشجویی که از طریق ماده 28 پذیرش شده‌اند دوره یک ساله را شروع می‌کنند و این برای جبران انتقادهایی است که می‌گفتند دو یا سه ماه برای یادگیری مهارت‌های معلمی کافی نیست. در این یکسال دانشجویان تخصص‌ها و مهارت‌های لازم را برای حرفه معلمی می‌بینند و خوشبختانه تاکیدات موکد مقام معظم رهبری بر روی این موضوع بسیار تاثیرگذار بود.»

مسیر تحولی که آموزش‌وپرورش در پیش گرفته است شامل محتوا و برنامه‌های پرورشی هم می‌شود

بطحایی گفت: «امیدوارم با کمک همه کسانی که در راس این نهضت ایستاده‌اند، این مسیر در آینده هم ادامه پیدا کند. من می‌دانم که دل همه شما پر از حرف‌هایی از موانع و کاستی‌هایی است که در پردیس‌های خود دارید اما صبورانه و با تدبیر و علم این مسیر را پیش می‌برید، البته وظیفه من و رئیس دانشگاه و همه نمایندگان این است تا کمک کنیم و این نواقص را حذف کنیم. نباید حمایت‌ها و اولویت‌هایی که بیان می‌شود فقط در حرف باشد بلکه باید عملی شود. اگر از من می‌خواهند که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را برای پاداش پایان خدمت استادان بازنشسته دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهم، باید این کار را بکنم و همه نباید به حرف اکتفا کنند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «آموزش و پرورش دولت دوازدهم مسیری را که برای تحول انتخاب کرده است علاوه بر تحول در مدیریت، ساختار و شکل اداری آموزش و پرورش تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی و پرورشی هم هست. تحولی را که پیش از این شاهد بوده‌ایم تحول در شکل و ساختار بوده است و به همین خاطر اگر تحول همین باشد نمی‌توانیم آسیب‌های ناشی از محتوا و متن و برنامه‌های پرورشی را رفع کنیم. در یک سال گذشته برنامه‌های زیادی را اجرا کرده‌ایم اما سختی‌های زیادی هم وارد شده است، اما اینها نباید باعث شود که ما چشم را بر روی نواقص محتوا ببندیم و فقط سراغ شکل و ساختار برویم.»

غول بی‌شاخ و دم کنکور همه اهداف تربیتی و پرورشی را تحت‌الشعاع قرار داده است

او گفت: «در جلسات متعددی که با کارشناسان زیاد حوزه علوم تربیتی داشته‌ایم آموخته‌ایم که دوره آموزش عمومی ما یعنی ابتدایی و متوسطه اول جای رقابت فردی نیست.»

بطحایی گفت: «امیدوارم یک روز سایه خوف‌ناک کنکور، این کنکور چند سری که سیطره آن تمام اهداف تربیتی و پرورشی را تحت‌الشعاع قرار داده است، کنکوری که مدرسه ما را به کارگاه تست‌زنی تبدیل کرده است، امیدوارم روزی سایه این غول شوم از سر کشور کنده شود. البته ما هم از این غول بی‌شاخ و دم الگو گرفته‌ایم و روش‌های دیگر درست کرده‌ایم که فضای پرورشی و تربیتی دوره ابتدایی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است و همه این دوره تبدیل به تست‌زنی و حفظیات شده است.»

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران دانشگاه فرهنگیان گفت: «از شما توقع دارم خط مقدم مقابله با این آفت‌ها شما باشید چون اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، هیات اندیشه‌ورز وزارت آموزش و پرورش هستند. اعضای هیات علمی ما در دانشگاه فرهنگیان هستند که باید داد بزنند که در دوره آموزش عمومی جایی برای رقابت فردی نیست و این فریادها باید از دانشگاه فرهنگیان بیرون بیاید. سخنرانی‌ها و مقالات اساتید این دانشگاه باید باور جامعه و خانواده‌ها را اصلاح کند. متاسفانه امروز از نظر خانواده، مدرسه‌ای موفق است که بتواند رتبه‌های بالایی داشته باشد اما از نظر شما مدرسه‌ای موفق است که خروجی آن بتواند یک زندگی سالم را اداره کند، شما به ما یاد داده‌اید که مدرسه محلی برای تمرین زندگی است.»

دانشگاه‌ها هم برای تحول آموزش کمک کنند

او افزود: «حال که آموزش و پرورش کت خود را کنده است و آستین‌ها را بالا زده است تا این تحول را ایجاد کند، شما باید کمک‌‌کننده و همراه ما باشید. من از دانشگاه شهیدبهشتی هم خواسته‌ام و از دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی که آن‌ها هم باید وارد میدان شوند. همان‌هایی که در سر کلاس‌هایشان به ما یاد داده‌اند، الان وقت عمل است، باید برداشت خانواده‌ها از کلاس و مدرسه عوض شود، البته این کار خیلی سخت است. کلاس‌های کنکور که هر جلسه میلیون‌ها تومان از دانش‌آموزان پول می‌گیرند، این‌ها مقاومت می‌کنند، بله اینها در برابر این مسیر مقاومت می‌کنند. وقتی به مدیر مدرسه می‌گوییم اجازه ریز و درشت نداری، حق نداری دانش‌آموزان را هم جدا کنی، این‌ها می‌آیند و مقاومت می‌کنند و فشار می‌آورند.»

بطحایی از دانشگاه فرهنگیان خواست به عنوان بازوان فکری آموز‌ش‌وپرورش به کمک وزارت آموزش و پرورش بیایند. او گفت: «اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان مثل فلان دانشگاه مثلا دانشجو بگیرد، چند سال را بدون خروجی مناسب بگذراند و یک نمره‌ای به دانشجو بدهد، پس دانشگاه فرهنیگان هیچ فرقی با بقیه دانشگاه‌ها ندارد. هرچند که این فرض است و خدا را شکر وضعیت این دانشگاه بسیار خوب است. باید فضای رسانه‌ای ما پر باشد از مقالات و یادداشت‌های استادان دانشگاه فرهنگیان و باور جامعه و خانواده را اصلاح کنند. تا کی ما باید مدال گردن کسانی بندازیم که از عهده کوچکترین کار زندگی خود برنمی‌آیند. امروز باید رقابت‌ها گروهی شود اگر شکستی هست تلخی شکست را دانش‌آموزان با هم و اگر شیرینی هم هست باید با هم شریک باشند و جمعی باشد.»

برنامه درسی منعطف شده است

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «من توقع دارم دانشگاه فرهنگیان بیش از گذشته وارد عرصه شود، ما مسیر تکالیف دوره ابتدایی را تغییر می‌دهیم، تکالیفی که مثلا می‌گوییم بروید و از روی این نمونه 5 مرتبه بنویسید، هرچند که نفی نمی‌کنم و این کار هم اثراتی دارد اما اینها هم دیگر حد و اندازه دارد و آموزش و پرورش محتاج کمک دانشگاه فرهنگیان در این زمینه است.»

او گفت: «خوشبختانه به آن آرزوی دیرینه که انتظار داشتیم عملی شود، رسیده‌ایم و آن هم انعطاف در برنامه درسی است و هفته‌ای 2 ساعت در اختیار مدارس قرار داده می‌شود تا براساس چارچوب‌هایی که به آنها داده می‌شود، خود برنامه‌ریزی کنند، البته بسته‌هایی هم فراهم شده است که اگر مدرسه‌ای نتوانست برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد، از این بسته‌ها استفاده کنند. اینها محورهای تحول در محتوا هستند و از مهر 97 این محورها اجرا خواهد شد.»

مدرسه از استقلال می‌ترسد

بطحایی به برنامه آموزش و پرورش درباره تحول در مدیریت هم اشاره کرد و گفت: «مدرسه‌محوری و اختیار دادن به مدارس برای انجام کارها در حوزه تحول در مدیریت مدنظر ما بوده است و به دنبال تحقق آن هستیم. من بارها گفته‌ام در ساختار وزارت آموزش و پرورش، مدرسه اصل و رکن است و بقیه ساختارهای سازمانی همگی فرع و پشتیبان هستند، ما باید کنار بایستیم و ببینیم که مدرسه کجا اعلام می‌کند به کمک نیاز دارد همانجا کمک کنیم و دوباره عقب بایستیم. در سال‌های گذشته اینقدر باید و نباید و بخشنامه به مدارس داده‌ایم که مدارس 700 صفحه باید و نباید و بخشنامه جلوی خود دارند. باور کنید آموزش و پرورش نجات پیدا نمی‌کند تا زمانی که مدرسه‌محوری شکل نگیرد. ما مدرسه را مثل آدم معلولی فرض کرده‌ایم و لازم دانسته‌ایم زیر بغل آن عصا بگذاریم و اکنون به آن عصا عادت کرده و وقتی می‌گوییم می‌خواهیم عصا را برداریم شروع به رعشه کردن می‌کند و می‌ترسد.»

او در ادامه گفت: «امروز مدیر مدرسه اگر تحلیلی بیشتر از من نداشته باشد مطمانا کمتر از من ندارد، امروز روز تمرکز نیست که ما 700 صفحه مقررات آموزشی برای مدرسه بفرستیم و بگوییم حتما اینها را رعایت کند. باید در دو سه صفحه خطوط قرمز به مدراس گفته شود و اجازه دهیم مدارس کار خود را انجام دهند. اما این کار فوق‌العاده دشوار است، چون فرهنگ سازمانی ما اجازه این تفویض اختیار را نمی‌دهد.»

وزیر آموزش و پرورش به لزوم شکل‌گیری فضای شادی و نشاط در مدارس تاکید کرد و گفت: «مدارس امروز ما بانشاط نیست، زنده و سرشار نیست، ما باید عواملی را که باعث این اتفاق شده‌اند شناسایی و رفع کنیم. دانشگاه فرهنگیان به طریق اولی باید بانشاط باشد، دانشجوی امروز ما که قرار است فردا معلم شود، باید این وضعیت برایش عینی باشد. مسیر انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بسیار سخت‌گیرانه است و باید هم اینطور باشد اما در حین تحصیل نباید فضای دانشگاه را با همان سختی‌های ابتدایی ادامه دهیم. من نمی‌خواهم بگوییم فضای کنونی اینطور است و این که می‌گویم فقط یک فرض است و خداراشکر وضعیت این دانشگاه خوب است و باید بهتر از گذشته شود. ما باید کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم تا آموزش و پرورش را در طراز انقلاب اسلامی برسانیم.»

بطحایی بر پرهیز از کار جزیره‌ای بین ادارات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و افزود: «ارتباط آموزش و پرورش با پردیس‌های دانشگاه باید روزانه انجام شود و با هم در ارتباط قوی باشند و نباید آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان هر کدام جزیره‌ای فقط کار خود را بکنند. تاکید می‌کنم که کانون تفکر و هیات اندیشه‌ورزی وزارت آموزش و پرورش شما هستید.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «امیدوارم با هم تا زمانی که هستیم قدم‌های موثری را برای رشد و توسعه آموزش و پرورش کشورمان برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار