قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بناب: حق آبه تالاب های قره قشلاق بناب و قوری گل بستان آباد تأمین می شود

تبریز (پانا)- قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بر تأمین حق آبه تالاب قره قشلاق از رودخانه های آذربایجان شرقی و غربی تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۵۰۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بناب: حق آبه تالاب های قره قشلاق بناب و قوری گل بستان آباد تأمین می شود

حسین قمی در جلسه کمیته محلی تالاب قره قشلاق بناب که با حضور مسئولان شهرستان های حاشیه این تالاب در استان های آذربایجان شرقی و غربی برگزار شد؛ با اعلام این مطلب افزود: برابر مصوبه هیأت وزیران نیاز انسان به آب مساوی محیط زیست است ولی به دلیل اهمیت، تأمین آب محیط زیست بعد از آب شرب در اولویت دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب تالاب ها از وظایف وزارت نیرو ست؛ اذعان کرد: مطالعه نیاز آبی تالاب قره قشلاق و قوری گل بستان آباد اتمام و ابلاغ شده است و بر اساس رژیم ماهانه آب مورد نیاز باید تأمین و سازمان های جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و جوامع محلی همکاری لازم را داشته باشند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی سپس از اتصال زرینه رود به سیمینه رود انتقاد کرد و گفت: اتصال آب این دو رودخانه که با کارکرد کاهش تبخیر و انتقال آب به دریاچه ارومیه صورت گرفته بود، باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در رویش گاه های بستر خشک شده دریاچه ارومیه شده و کارکرد مثبت خود را از دست داده است.

قمی در ادامه سخنان خود خواستار بررسی کارشناسی و ارزیابی نقاط مثبت و منفی این طرح شد و تصریح کرد: پوشش گیاهی ایجاد شده حاصل از پس روی دریاچه ارومیه از لحاظ کنترل ریزگردهای نمکی بسیار حائز اهمیت است و کلیه ذینفعان باید در حفظ آن ها تلاش کنند و مانع از فرسایش بستر دریاچه شوند.

این گزارش حاکی است، فرماندار بناب نیز تأمین آب مورد نیاز، برداشت علوفه توسط افراد غیربومی و چرای بی رویه دام را از مشکلات مهم در راستای حفظ تالاب قره قشلاق اعلام کرد و گفت: مردم و جوامع محلی تابع تصمیم دولت هستند و لازم است برای تأمین معیشت مردم چاره اساسی اندیشیده شود.

امین رفیعی افزود: اگر معیشت کشاورزان تأمین نشود، احیای تالاب امکان پذیر نخواهد بود و برای این منظور باید برنامه جامعی تدوین و اجرا شود.

وی گفت: تأمین حق آبه این تالاب از وظایف ۲ استان و ۳ شهرستان است و برای تحقق این موضوع باید فرا استانی اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار