هفتمین جلسه دادگاه ابر بدهکار بانکی برگزار شد

تهران (پانا) - هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی ابربدهکار بانکی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۰۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
هفتمین جلسه دادگاه ابر بدهکار بانکی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هفتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی ساعت ۱۱ صبح امروز در شعبه دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد و سپس نماینده دادستان تهران به بررسی اتهامات متهم پرداخت.

نماینده دادستان تهران گفت: نه تنها قرارداد مانعی برای کیفری شدن پرونده تلقی نمی‌شود بلکه وسیله‌ای به عنوان تقلب به حساب آمده و سفسطه محسوب می‌شود.

وی افزود: متهم در قسمت نهم پرونده گفته است که آقای جزایری در زمان مورد نظر داخل ایران حضور نداشته است، اما در مسایل پالایشگاه حاضر بود و در امور دخالت داشت.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: توجه به ارزیابی سند‌ها تاثیری در سنجش ارکان ندارد و ما به متهم می‌گوییم با توجه به نظر دادگاه میزان جرایم شما همان است که دادستانی اعلام کرده است و نظر متهم درست نیست.

وی گفت: پالایشگاه‌هایی که فاقد خوراک است مشخص است که ارزشش صد‌ها متر زمین و ابزارآلات آن است که شما گفته‌اید؛ چنین نیست و باید این موضوع را ثابت کنید، همچنین در مورد اینکه متهم اظهار داشته که خود شخصا قیر دریافت نکرده است، اما در صفحات کیفرخواست اظهار نظر برخی شرکت‌ها در این زمینه وجود دارد.

نماینده دادستان افزود: متهم اظهار داشته که هیچ ضمانت‌نامه معتبری به نفت جی تعلق نداشته و در زمان وقوع جرم قانونی مبنی بر جرم متهم وجود ندارد و این در حالی است که از سال ۱۳۷۰ برای این موضوع قانون وضع شده است.

وی گفت: به موجب پرونده موجود حمید باقری درمنی ۱۶۰ میلیارد تومان بدهی را قبول دارد و براساس اعلام وی همه پرداخت‌ها مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه این فرد است.

در ادامه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی؛ نماینده دادستان تهران گفت: متهم در دفاعیات خود درباره اطلاع نداشتن و آگاهی جهانگیر محمدی مدیر بانک ملی شعبه بهار اظهار داشته که حمید باقری درمنی در جریان ضمانت‌نامه‌های موجود بوده است همچنین متهم اظهار داشته صدور چک از حساب مسدود، کلاهبرداری به حساب نمی‌آید، اما ادعای مدعیان این است که از مسائل متقلبانه استفاده شده است.

نماینده دادستان تهران افزود: از دادگاه تقاضا دارم در حالی که دفاعیات مناسبی از سوی متهم صورت نگرفته است جهت دریافت ضمانت‌نامه توضیحاتی را ارائه دهد.

وی گفت: لازم است توضیح دهید طی سال‌هایی که ممنوع المعامله بودید چطور اقدام به انجام امور کردید.

در ادامه این جلسه حمید باقری درمنی متهم پرونده در جواب گفت: مستندات را باید بازپرس به من ارائه دهد نه اینکه من به شما مستندات اتهامات وارده را اعلام کنم.

در صفحه ۴۰ پرونده، کارشناسی‌هایی انجام شده، شفافیت‌ها و مبالغ پول‌های پرداخت شده وجود دارد.

حمیدباقری درمنی افزود: همچنین در صفحه ۴۱ املاکی که از سوی من به شرکت نفت جی ارائه شد اصلاً مشخص نیست.

وی با بیان اینکه آقایان نصیری و جزایری متواری شده‌اند، گفت: در این صورت چطور ممکن است که نصیری بدون حضور در ایران ضمانت نامه ارائه کرده باشد، این موارد برای اسناد موثق است و قرارداد به خودی خود کیفری نمی‌شود.

متهم افزود: در صفحه ۵۰ پرونده مشخص است که شرکت نفت جی به آن اعتراضی نداشته و مبلغ بدهی ۶ شرکت را که ۵۲ میلیارد مشخص شده بود قبول دارم. در آن زمان نفت جی اعتراضی نکرد و همچنین ۱۰۸ میلیارد تومان چک‌های ضمانت شرکت در پرونده وجود دارد. حال اینکه بخواهیم هر قراردادی را بی مورد کیفری کنیم قانع کننده نیست، زیرا مستنداتی در پرونده وجود دارد.

روز گذشته حمید باقری درمنی دفاعیات خود را آغاز کرد و امروز هم ادامه دفاعیات ادامه یافت.

این متهم دیروز در دفاعیات خود به برخی از سوالات درباره چگونگی خرید قیر از شرکت نفت جی پاسخ داد که البته وکیل این شرکت‌ها توضیحات دیگری ارائه کرد مبنی بر اینکه متهم با وجود خرید ۱۲۸ هزار تن قیر از این شرکت هیچ پولی پرداخت نکرده است.

حمیدباقری درمنی به اتهام افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری و مشارکت در کلاهبرداری محاکمه می‌شود.

پرونده متهم حمید باقری درمنی ۱۵۵ جلد است و ۳۵۲ صفحه نیز کیفرخواست دارد.

این پرونده ۳۳ متهم دارد که حمید باقری درمنی متهم ردیف اول آن است و روز یکشنبه ۱۸ متهم دیگر هم در دادگاه حضور داشتند.

این ۱۸ متهم با قرار وثیقه آزاد هستند و بر اساس اعلام قاضی صلواتی در این پرونده، ۵ متهم نیز متواری هستند.

در جلسه دادگاه سوم شهریور هم کیفرخواست متهم باقری درمنی قرائت شد و نمایندگان شرکت نفت جی، بانک ملی، بیمه ایران و بانک گردشگری شکایات خود را مطرح کردند.

هفتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی به پایان رسید و جلسه بعدی فردا برگزار می‌شود.

امروز بخش دیگری از دفاعیات متهم حمید باقری درمنی درباره بدهی بانک ملی، تنظیم ضمانت‌نامه‌های بانکی و درآمد‌های میلیاردی ارائه شد.

قاضی صلواتی اعلام کرد ادامه رسیدگی به این پرونده و اخذ دفاعیات متهم فردا انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار