رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران:‌ زباله‌های ویژه بیمارستانی را مخفیانه در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت طبق قانون مدیریت پسماندها مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده آن است اما برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله‌های ویژه بیمارستانی را در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند.

کد مطلب: ۸۵۰۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران:‌ زباله‌های ویژه بیمارستانی را مخفیانه در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند

شهربانو امانی در هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به موضوع پسماندهای بیمارستانی گفت: از نظر قانونی مسئولیت نظارت بر مدیریت پسماندهای بیمارستانی و چگونگی بی‌خطرسازی این پسماندها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. طبق قانون «مدیریت پسماندها» مصوب 1383/02/20مجلس شورای اسلامی، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده آن است.

وی ادامه داد: با این وجود بنابر ماده 8 قانون مدیریت پسماندها و طبق مصوبه 04/10/ 1386شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران، شهرداری تهران پذیرفته است صرفاً به‌ صورت موقت و جهت حفظ بهداشت عمومی فضاها و معابر عمومی نسبت به جمع‌آوری و حمل پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کند.

امانی اظهار کرد: واحدهای تولید کننده پسماندهای پزشکی موظف هستند با استفاده از روش‌های مرسوم برای رفع آلودگی و عادی‌سازی پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه طی بازدیدی که روز چهارشنبه از مرکز دفن زباله‌های بیمارستانی آرادکوه داشتیم، مشاهده شد بر روی اغلب زباله‌های بیمارستانی که به همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می‌شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو انجام نمی‌شود.

امانی با اظهار شگفتی از برخی اقدامات مراکز درمانی گفت: از این خطرناک‌تر آن است که متاسفانه همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقدند برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری تهران پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله‌های ویژه بیمارستانی را در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند.

وی افزود: طبق ماده 1 مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران و با استناد به مفاد ماده ششصد و هشتاد و هشت (688) قانون مجازات اسلامی در صورتی‌که واحدهای تولیدکننده پسماند ویژه در انجام تکالیف قانونی خود مبنی بر تبدیل پسماندهای ویژه به پسماندهای عادی تخلف ورزند و یا امکان عادی‌سازی پسماندهای ویژه مذکور را نداشته باشند شهرداری تهران موظف است گزارش و مستندات لازم را با قید مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر واحدهای تولیدکننده ذی‌ربط تهیه و به سازمان محیط‌زیست و مراجع قضایی مربوط اعلام و ارائه کند، که متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

این عضو شورا تاکید کرد: همچنین طبق تبصره 10 ماده 2 مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران، شهرداری تهران مکلف بوده است هر سه ماه یک‌بار برای ارائه گزارش از وضع اجرایی شدن مفاد این مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند که گزارشی در این خصوص، حداقل بدست اینجانب نرسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار