رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اعلام کرد

تولید روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می‌شود که سهم شهر تهران 107 تن است که از حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه جمع‌آوری می‌شود.

کد مطلب: ۸۵۰۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تولید روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در پایتخت

زهرا صدر اعظم نوری در جریان هشتاد و سومین جلسه شورا با اشاره تولید به روزانه ۱۰7تن زباله بیمارستانی گفت: چند سالی است که درد بی‌درمان پسماند پزشکی گریبان پایتخت را گرفته است. مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر هستند مبادرت به تولید ده‌ها تن زباله پزشکی کرده که با سرنوشتی نامعلوم و بی‌سامان در دامان طبیعت رها شده و بی‌محابا بر پیکره محیط زیست زخم کاری می‌زنند.

نوری گفت: هر چند به دلیل ثبت نشدن اطلاعات از سوی متولیان امر متأسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی در اختیار نیست ولیکن براساس آمار تقریبی ارائه شده از سوی کارگروه مدیریت پسماند استان تهران روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می‌شود که سهم شهر تهران 107 تن است که از حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه جمع‌آوری می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: ذکر همین آمار نسبی نشان دهنده ضرورت ساماندهی اصولی درباره نحوه جمع‌آوری، حمل‌و‌نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی است. حال آنکه در عمل وضع به گونه‌ای دیگر است و علی‌رغم ماهیت خطرناک زباله‌های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبران‌ناپذیر انسانی و محیط زیستی، چالش‌های بی‌شماری در عرصه عمل و اجرا وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب 1383 و ضوابط و روش مدیریت اجرایی پسماند پزشکی مصوب 1386 که بر طبق آن قانونگذار صراحتاً وظایف و تکالیف دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌مدخل را تعیین کرده است گفت: لکن از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورا مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت کلیه پسماندهای صنعتی و ویژه که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز می‌شود به عهده تولیدکننده است و تنها در صورت تبدیل به پسماند عادی به شهرداری‌ها واگذار خواهد شد. از سویی بر اساس ماده 13 همان قانون مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش و بازیافت آنها در محیط ممنوع است.

نوری اظهار کرد: این در حالی است که وجود تعارض‌ میان دستگاه‌ها، زمینه مناسبی را برای موج‌سواری قانون‌گریزان و سوداگران سلامت فراهم کرده است، به صورتی که از 107 تن زباله، تنها 78تن، آن هم فقط به تعداد 1553 مرکز از هفت هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل می‌شود و ما بقی به دلیل تعهد نداشتن تولیدکنندگان به سلامت جامعه، قرارداد نداشتن با شهرداری و فرار از پرداخت تـعرفه جـمع‌آوری و دفن بـهداشتی، با پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها می‌شوند.

نوری ادامه داد: عمق فاجعه زمانی هولناکتر می‌شود که بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذی‌صلاح تأیید کننده بی‌خطرسازی پسماندهای ویژه و تبدیل به پسماند عادی، تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستان‌ها به صورت قابل قبول انجام می‌شود و در بقیه نامطلوب گزارش شده است و از سوی دیگر با وجود دستگاه‌های بی‌خطرساز، صراحتاً به تأییدیه نداشتن بیخطر شدن پسماندهای پزشکی اشاره شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در چنین وضعی شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالش بزرگی مواجه خواهد شد چرا که هم در موضوع تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است.

وی افزود: از وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و هم به عنوان متولی مدیریت پسماند پزشکی در جایگاه تولیدکننده می‌خواهم با پذیرش مسئولیت‌های خود در امر امحاء و بی‌خطرسازی این قبیل زباله‌ها اقدام عاجل معمول کند.

نوری گفت: همچنین از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار دارم به منظور الزام کلیه مراکز درمانی تحت نظارت خود برای رعایت قانون و دستورالعمل‌های موجود در زمینه پسماند پزشکی تمهیدات لازم را اتخاذ و دستور عاجل به مبادی ذی‌ربط ابلاغ کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار