در گفت‌وگو با پانا

کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: خودروسازان می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند

عرضه قطره چکانی و احتکار قیمت خودروهای تولید داخل را افزایش داد

تهران (پانا) - عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه عرضه قطره چکانی خودرو و احتکار مهمترین دلایلی است که موجب شده است تا قیمت خودرو در حاشیه بازار با افزایش شدیدی همراه باشد می‌گوید وضع کنونی بازار خودور به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار است و خودروسازان درتلاش هستند تا از «آب گل‌آلود ماهی بگیرند» و مصوبه افزایش قانونی قیمت خودرو را از شورای رقابت اخذ کنند.

کد مطلب: ۸۵۰۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: خودروسازان می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند

نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه براساس اعلام قبلی قرار است از امروز طرح پیش‌فروش شرکت سایپا انجام شود افزود:‌ اعلام خبر پیش‌فروش خودرو توسط شرکت سایپا، تب و تاب قیمت‌ها را در بازار کاهش داد و در برخی از خودروها شاهد کاهش قیمت تا 6 میلیون تومانی بودیم و به نظر می‌رسد که با شروع پیش‌فروش خودروها قیمت‌ها در حاشیه بازار با کاهش بیشتری همراه باشد.

خریداران تا یک سال حق صلح یا فروش خودروی پیش‌فروشی را ندارند

وی افزود: پیش‌فروش‌ها در این مرحله با موعد تحویل حدودا یک ماهه به مشتریان عرضه می‌شود و خریداران نیز تا یک سال حق صلح یا فروش خودروی خریداری‌شده را نخواهند داشت تا به این ترتیب به نوعی دلالی و واسطه‌گری از دور خارج شود.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو عنوان کرد:‌ معاملات خودرو در یکی دو روز اخیر با اعلام خبر پیش‌فروش کاهش چشمگیری داشته است. البته این که پیش‌فروش انجام می‌شود یا خیر هنوز هم از سوال‌هایی است که مطرح است و مشخص نیست اجرایی شود چون بسیاری از تعهدات سررسیدشده خودروسازان از ماه‌ها قبل هنوز باقی‌مانده است و به مشتریان تحویل داده نشده است.

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد:‌ شرکت سایپا طرح پیش‌فروش خود را اعلام کرده است و ممکن است ایران‌خودرو هم طرحی برای پیش‌فروش داشته باشد که اگر مطابق وعده در یک دوره زمانی یک ماهه به مشتریان تحویل داده شود، تاثیر مناسبی بر قیمت خودرو خواهد داشت.

نبود قطعه در وضعی که ادعا می شود 80 درصد قطعات تولید داخل هستند، پذیرفتنی نیست

وی اظهار کرد: یکی از بهانه‌ها برای تحویل ندادن خودرو به مشتریانی که از ماهها قبل خودرو پیش‌خرید کرده‌اند این است که قطعات آنها کامل نشده است این در حالی است که وقتی بحث خودکفایی و تولید داخل مطرح می‌شود خودروسازان مدعی هستند که 80 درصد قطعات و لوازم تولید خودرو در کشور تولید می‌شود.

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد: فشار دولت و تعزیرات موجب شده است تا خودروسازان بحث پیش‌فروش را مطرح کنند و این درحالی است که گلایه شهروندان و بی‌اعتمادی آنها به وعده‌های خودروسازان افزایش یافته است.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد:‌ تکمیل نبودن قطعه و عرضه قطره‌چکانی شگرد خودروسازان برای افزایش قانونی خودرو است. آنها از زمستان 96 درخواست افزایش قیمت برای خودرو را مطرح کردند و حالا در تلاش هستند از وضع کنونی بازار به نفع خود بهره ببرند.

وی اضافه کرد:‌ کشف انبارهای احتکار خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان شیوه مناسبی را برای اعمال فشار بر شورای رقابت و اخذ مجوز قانونی افزایش قیمت خودرو انتخاب نکرده‌اند.

کاشانی‌نسب تصریح کرد: تعزیرات برخورد‌های لازم را با خودروسازان داشته است و در چند روز اخیر که ورود مجلس و دولت آغاز شده است موجب شده است تا خودروسازان طرح‌های پیش خرید را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از قراردادهای پیش‌فروش نرخ روز برای قیمت تعیین شده است، اظهارکرد: یکی از دلایل تعلل خودروسازان این است که می‌خواهند خودروهای از قبل پیش‌فروش‌شده را که قرارداد آنها اجازه می‌دهد با نرخ بالاتری به فروش برسانند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره نظر خودروسازان مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو براساس حاشیه بازار تصریح کرد: اگر قرار باشد که قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار باشد خودروسازان قیمت را به گونه‌ای افزایش می‌دهند که از توان خرید مردم خارج باشد و این درحالی است که کیفیت خورو تغییری نمی‌کند. بازار خودرو باید تحت نظارت دولت باشد. قیمت‌ها مصنوعی افزایش یافته است و باید به منافع مصرف‌کنندگان نیز اندیشیده شود.

خودروهای تحویلی با دلار 3 هزار و 800 تومانی تولید می‌شود

کاشانی‌نسب تصریح کرد: خودروهایی که اکنون به بازار عرضه می‌شود با دلار 3 هزار و 800 تومانی وارد کشورشده است و هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان با توجه به موجودی انبارها خودرویی تولید کرده‌اند که با ارز 3 هزار و 800 تومانی بوده است اما آن را با نرخ دلار 10 هزار تومانی می‌خواهند به بازار عرضه کنند و از قصد دارند که از آب‌ گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:‌ وضع کنونی بازار خودور به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار است و طبیعی است که وقتی خودرو به بازار عرضه نمی‌شود قیمت‌ها در حاشیه بازار با افزایش غیرمنطقی مواجه می‌شود و استناد به حاشیه بازار برای نرخ واقعی خودرو منطقی نیست.

وی تاکید کرد: خودروسازان به دنبال تامین هدف خود هستند و این امیدواری وجود دارد که فشار تعزیرات و مجلس مانع افزایش قانونی قیمت خودرو شود و در شرایط انحصاری صنعت خودرو این ظلم به مصرف‌کننده است که قیمت خودرو درحالی که توان خرید مردم افزایشی نداشته است بی‌ضابطه افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار