داریوش مهرجویی: دوست دارم دوباره در سینمای کودک و نوجوان فیلم بسازم

تهران (پانا) - داریوش مهرجویی در پیامی به مناسبت آغاز به کار سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، این رویداد را در زمینه نمایش فیلم­‌های کوتاه فعال و پویا دانست و از علاقه خود به فیلمسازی دوباره در سینمای کودک و نوجوان سخن گفت.

کد مطلب: ۸۵۰۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
داریوش مهرجویی:  دوست دارم دوباره در سینمای کودک و نوجوان فیلم بسازم

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان سینما به بهانه آغاز به کار سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به این رویداد بین المللی پیام داد. در متن این پیام که در کتاب مرور 30 سال سینمای کودک و نوجوان چاپ شده، آمده است:

«قدمت سینمای کودک و نوجوان در ایران به چند دهه پیش باز می‌گردد و البته به دوران فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از سازمان­هایی که از سال­های پیش از انقلاب در این زمینه فیلم تولید کرده و در اوایل راه­اندازی، آثار بسیار خوبی ارائه کرده است. سینماگران زیادی برای کانون فیلم ساخته‌اند و این سازمان در آن سال‌ها بسیار پر تکاپو و فعال بوده و در زمینه چاپ کتاب­های کودکان، فیلم­های سینمایی مربوط به این گروه سنی، همچنین انتشار نوار موزیک­های کودکان اقدامات فرهنگی خوبی داشته است. در واقع فیلمسازان برجسته‌ای نظیر زنده یاد«عباس کیارستمی» از دل کانون برخاسته­اند و به کمک این سازمان توانسته­اند آثار بلند خود را بسازند. من کارم را با سینمای کودک و نوجوان شروع نکردم، اما در سال‌های اول پس از انقلاب فیلمی برای کانون ساختم که بعد از 5 سال در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد. در سال 1364.

در آن دوره‌، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به عنوان بخشی از جشنواره فیلم فجر محسوب می­شد و پس از پنج، شش دوره به صورت مجزا برگزار شد. کار من «مدرسه­ای که می­رفتیم» بود؛ فیلمی که مخاطب خاص خودش را داشت و با تأخیری چند ساله به نمایش درآمد. بر اساس داستان «حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق».

بعدها در حوزه کودک و نوجوان فیلم دیگری به نام «شیرک» ساختم که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت. باید بگویم این جشنواره مسیر خوبی برای فیلمسازان است. دوست دارم دوباره در این حوزه فیلم بسازم،اما تاکنون فرصتی به دست نیامده است.

حالا سیستم سینمای هنری و فستیوالی نسبت به سال­های قبل از انقلاب دگرگون شده است، اما انگار سینمای هنری ناپدید شده و به جای آن فیلم­های سرگرم‌کننده ساخته می­شود. در این میان جشنواره کودکان و نوجوانان در زمینه نمایش فیلم­های کوتاه فعال است و آثار خوبی را از کشورهای خارجی به نمایش درمی­آورد. نحوه نمایش آثار شرکت‌کننده خوب و منظم است و همچنان در حال پیشرفت هستند؛ امیدوارم که به همین شکل ادامه دهند و بهتر شوند.»

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد تا 14 شهریور 97 در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار