در گفت‌وگو با پانا:

داودآبادی،‌ عضو اسبق شورای عالی اشتغال: با افزایش قیمت کالاها و خدمات ترمیم مزد کارگران ضروری است

تهران (پانا) – محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین پنج بسته حمایتی برای مردم خبرداده است موضوعی که به گفته عضو اسبق شورای اشتغال در وضع کنونی برای حمایت از جامعه کارگری و طبقه درآمدی پایین جامعه ضروری است و هر اقدامی در این زمینه باید با در نظر گرفتن آثار تورمی تصمیم‌گیری شود.

کد مطلب: ۸۵۰۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
داودآبادی،‌ عضو اسبق شورای عالی اشتغال: با افزایش قیمت کالاها و خدمات ترمیم مزد کارگران ضروری است

ولی‌الله داودآبادی، عضو اسبق شورای عالی اشتغال در گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه وضع دستمزد کارگران در سال جاری تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد و کارگران از همان ابتدای سال با کاهش قدرت خرید به دلیل افزایش قیمت بسیاری از گروه‌های کالایی مواجه بوده‌اند؛ خاطرنشان کرد: با تغییر قیمت‌ها و تورم، کالاها تا چند برابر افزایش داشته است و بسیاری از کالاها با تغییر همراه شده است. طبیعی است که دستمزد کارگران کفاف زندگی آنها را نخواهد داد و باید مشکل آنها مشکل و دغدغه دولت نیز باشد.

داودآبادی اظهار کرد:‌ البته ترمیم حقوق کارگران موضوعی چالش‌برانگیز است و ارقام افزایش مزد با توجه به تعداد زیاد کارگران رقم قابل توجهی خواهد بود و این موضوع بدون در نظر گرفتن وضعی که اکنون تولید با آن مواجه است شدنی نیست. کارفرمایان مشکل زیادی برای اصلاح حقوق کارگران دارند و حمایت‌ها باید با کمک دولت در قالب حمایت‌های غیرنقدی باشد تا اثر تورمی هم کاهش یابد.

وی اظهار کرد:‌ کانون عالی کارفرمایان در شورای عالی اشتغال دارای نماینده است و در جلسه‌های این شورا موضوع‌های مرتبط با اشتغال مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: در طول این سال‌ها در جلسه‌های سه جانبه تعیین مزد که با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می‌شود همه موافق افزایش سطح و توان قدرت خرید کارگران بوده‌اند و دولت هم اگر مخالفتی با افزایش حقوق داشته است به دلیل موضوع کنترل تورمی بوده است.

داودآبادی عنوان کرد:‌ طبیعی است که جامعه کارفرمایی نیز همیشه تمایل دارد که کارگران در رفاه باشند اما چند موضوع از جمله نرخ تورم و افزایش هزینه‌تمام شده تولید از جمله دلایلی بوده است که افزایش دستمزد یا ترمیم حقوق کارگران را با ملاحظاتی همراه می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تاکید کرد: افزایش قدرت خرید کارگران امری ضروری است اما این اصلاح باید در جلسه‌های سه جانبه‌گرایی میان دولت، نمایندگان کارگری و کارفرمایی به نتیجه‌ای درست و بدون اثرهای تورمی بیشتر برسد.

عضو سابق شورای عالی اشتغال خاطرنشان کرد: پیشنهاد مطرح شده برای بسته‌های کالایی نیز پیشنهاد خوبی است و کارگاهها می‌توانند با سازوکارهایی که برای آن تعریف می‌شود به افزایش قدرت خرید کارگران کمک کنند.

داودآبادی عنوان کرد:‌ سازوکارهای اجرایی ارایه بسته کالایی را می‌توان فراهم کرد مهمترین نکته این است که میزان آن مشخص شود و از سوی دیگر برای کارفرمایان پرداخت سهمشان ممکن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار