مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

برای تسهیل تحصیل آسیب‌دیدگان اجتماعی نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از مخالفت خود با جداسازی کودکان کار خبر داد چرا که به گفته او این بچه‌ها باید مانند بقیه در مدارس معمولی درس بخوانند.

کد مطلب: ۸۵۰۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
برای تسهیل تحصیل آسیب‌دیدگان اجتماعی نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم

رضا جعفری‌سدهی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش، در تعریفی از آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: «اصطلاح آسیب‌دیده را معمولا به‌طور ویژه برای دختران و زنان بکار می‌برند، اما کودکان آسیب‌پذیر بی‌سرپرست یا بدسرپرست که از سرپرستی موثر بهره‌مند نیستند، آن‌ها که والدین‌شان اعتیاد دارند یا در زندان هستند، عده‌ای از کودکان کار که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی‌اند و برای دریافت شناسنامه و تحصیل دچار مشکلات عدیده‌اند نیز جزو آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند و برای تسهیل تحصیل آن‌ها نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم.»

او ادامه داد: «کودکان کار به دلیل فقر اقتصادی به کارهای حقیرانه و آسیب‌رسان در خیابان مانند دست‌فروشی، حمل‌بار و گل‌فروشی مشغول می‌شوند. تحقیقی که آمار همه کودکان را در یک سرشماری احصا کرده باشد نداریم، اما خودمان 10 هزار و 500 نفر از این کودکان را در مراکز خود شناسایی کردیم.»

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: «از این تعداد، شمار آن دسته از کودکان کار که در خیابان زندگی می‌کنند محدود است و حدود 5 درصد آمار ما را تشکیل می‌دهد اما کودکان کاری که خانواده دارند و به خانه برمی‌گردند 95 درصد آمار ما هستند. شناسایی بچه‌هایی که در کارگاه‌های زیرزمینی کار می‌کنند در حیطه وظایف ادارات کار است.»

جعفری افزود: «قبلا مراکز کودکان خیابانی شبانه‌روزی بود اما از آنجا که تحقیقات نشان داد بسیاری از این کودکان دارای خانواده هستند، برای آنکه ارتباط این بچه‌ها با خانواده قطع نشود ما مداخلات خود را از حالات شبانه‌روزی به روزانه تبدیل کردیم و اکنون خدمات آموزشی و مددکاری را برای کودکان کار در مراکز روزانه ارائه می‌کنیم.»

او ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از این بچه‌ها به ناچار وارد کار شدند و امری انتخابی برای آن‌ها نبوده است. رویکرد ما در زمینه کودکان کار کاهش آسیب است. شاید ما در بهزیستی نتوانیم به تنهایی خانواده را به لحاظ معیستی و اقتصادی تامین کنیم اما تلاش کردیم ساعت حضور آن‌ها را در خیابان به‌تدریج کم کنیم. به هر روی تا خانواده توانمند نشود کودکش را برای کار به بیرون می‌فرستد.»

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: «آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار مصوبه هیات وزیران است و وظیفه 11 دستگاه در آن مشخص شده است. متاسفانه برخی مسئولان کودکان کار را عارضه شهری می‌دانند و سعی بر حذف آن‌ها دارند، اما رویکرد ما کاهش آسیب است و معتقدیم تا عوامل به طور ریشه‌ای رفع نشوند شاید فردا کودک از جای بدتری سر دربیاورد.»

او درباره حمایت از مدارس خاص برای آموزش کودکان کار گفت: «با جداسازی این کودکان چندان موافق نیستیم. این بچهها باید مانند بقیه در مدارس معمولی درس بخوانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار