بیانیه مجمع فرهنگیان: مجلس با ابقای وزیر آموز‌ش‌وپرورش بستر ثبات و آرامش را تقویت کند

تهران (پانا) - حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای از نمایندگان مجلس خواست با رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش بستر ثبات و آرامش را در آستانه سال تحصیلی جدید بیش از پیش تقویت کنند.

کد مطلب: ۸۵۰۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه مجمع فرهنگیان: مجلس با ابقای وزیر آموز‌ش‌وپرورش بستر ثبات و آرامش را تقویت کند

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، بار دیگر وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و پرمخاطب‌ترین وزارتخانه که بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و قریب یک میلیون معلم را به صورت مستقیم و میلیون‌ها نفر از شهروندان را به صورت غیرمستقیم تحت پوشش دارد، در معرض تلاطم قرار گرفته است. همه کارشناسان آموزش و پرورش واقفند که این وزارت‌خانه وارث ده‌ها مشکل و کاستی است که مساعدت و همراهی همگان را می‌طلبد. حال در این شرایط ایجاد زمینه‌های بی‌ثباتی کدام مشکل آموزش و پرورش را حل خواهدکرد؟

در اغلب کشورهای دنیا وزارت آموزش و پرورش از با ثبات‌ترین وزارت‌خانه‌هاست و کمتر در معرض تلاطم‌های سیاسی قرار می‌گیرد زیرا فرایند تعلیم و تربیت تنها در یک روند باثبات و طولانی مدت تحقق می‌یابد.

اما متاسفانه این بزرگترین و مهم‌ترین دستگاه اجرایی که انتظار می‌رود در میان دیگر وزرات‌خانه‌های کشور از باثبات‌ترین آنها باشد بیشترین تغییر و تحول را در راس وزارت‌خانه داشته و این امر همواره موجبات بی‌ثباتی مدیریتی و عدم امکان تحقق برنامه‌های اساسی شده و تحقق اهداف راهبردی و اجرای تحولات اساسی را با چالش مواجه کرده است.

همین بی‌ثباتی مدیریتی همواره جایگاه و موقعیت این نهاد سرنوشت‌ساز را نزد افکار عمومی و در عرصه مدیریت کشور تضعیف کرده است. اکنون که بیش از هر وقت دیگر کشور به ثبات و آرامش نیاز دارد و به ویژه پس از حضور رییس‌جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسه‌ای که به نمادی از وحدت و همدلی مسئولان و همچنین مردم‌سالاری دینی تبدیل گردید و متعاقب آن مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیات دولت بر همدلی و همکاری همه‌ی نهاد‌ها تاکید کردند تا کشور بتواند با انسجام بیشتر بر بحران‌های ایجاد شده توسط دشمنان فائق آمده و چالش‌های اقتصادی را از سر بگذراند، بی‌ثبات شدن مدیریت کلان وزارت آموزش و پرورش پاسخ به کدامیک از معضلات کشور است؟ با مداقه در بندهای استیضاح مشخص می‌شود که هیچ یک از آن‌ها با جا به جایی و تغییر وزیر نه تنها حل و فصل نمی‌گردد بلکه حتی امکان تحقق آن‌ها را طولانی‌تر و مشکل‌تر می‌کند.

لذا در صورت به نتیجه رسیدن استیضاح در شروع سال تحصیلی جدید، حرکت یک سال آینده آموزش و پرورش با کندی و ضعف مواجه خواهد شد. اگرچه برخی ممکن است تحت تاثیر شرایط روانی و اقتصادی موجود استیضاح زنجیره‌ای و عزل وزیران را اقدامی در جهت جلب افکار عمومی و نشان از اتخاذ رویکرد ایجاد بهبود در امور کشور تلقی نمایند اما با توجه به این که از آغاز فعالیت وزیر آموزش و پرورش بیش از یک سال نگذشته است یقینا بی‌ثباتی وزارت آموزش و پرورش وضعیت موجود را بدتر و دغدغه‌ها و نگرانی‌های خیل عظیم مخاطبان این وزرات‌خانه را افزایش خواهد داد.

ما بر این باوریم که اکثریت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی فارغ از گرایش‌های سیاسی؛ با ترجیح منافع ملی اجازه خواهند داد حرکت تحولی وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای سیدمحمد بطحایی در تقویت نهاد مدرسه و رویکرد مدرسه محوری به درستی شکل گرفته و پایدار شود.

برنامه‌های اساسی ایشان در تحول در مدارس کشور نظیر؛ نظام انتخاب و انتصاب مدیران، نظام سنجش صلاحیت‌ها، نظام کنترل کیفیت مدارس، توجه به مشارکت معلمان در‌ فرآیند تصمیم‌گیری، رویکرد مهارت‌آموزی به جای حافظه‌محوری و تفویض اختیار به مدارس که منطبق با چهارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، به صورت عملیاتی از اول مهرماه اجرایی می‌شود و امید است با پافشاری این وزارت‌خانه بر اجرای این برنامه‌ها که تحقق اهداف سند تحول بنیادین را به دنبال دارد به آموزش و پرورشی در طراز چشم‌انداز جمهوری اسلامی و در شان نظام جمهوری اسلامی نزدیک‌تر شویم.

چالش‌های اساسی که امروز آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می‌کند به خاطر وابستگی بروکراتیک نهاد مدرسه به ساختارها و مناسبات دست و پاگیر و به رسمیت شناخته نشدن استقلال آن است.

آقای سید محمد بطحایی با همه ضعف و قوت‌هایی که دارد، توانسته ریشه مشکلات آموزش و پرورش را به خوبی شناسایی کند و در حال قدرت بخشیدن به نهاد مدرسه و تصمیم‌گیری‌های اثربخش با مشارکت همه ذینفعان آموزش و پرورش است. امید است این حرکت موثر آغاز شده ابتر نماند و مانند بسیاری از ایده‌ها و برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه از همین ابتدا به شکست منجر نشود.

حضور یک ساله‌ی جناب آقای بطحایی به عنوان وزیری برخاسته از میان خیل عظیم معلمان کشور زمان مناسبی برای قضاوت در خصوص عملکرد ایشان نیست، فرایند‌های تعلیم و تربیت زمان‌بر و طولانی است و داوری در مورد مدیریت نظام آموزشی به دورانی نسبتا معقول و ملاحظه میزانی از تحقق برنامه‌ها نیازمند است و فراهم آوردن فرصت بیشتر برای عملیاتی‌کردن برنامه‌ها و طرح‌های تحولی وزیر محترم آموزش و پرورش می‌‌تواند به افزایش کیفیت آموزشی و آرامش بخشی به نوجوانان و جوانان کشور منجر شود.

مسائل و مشکلات مورد اشاره در محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعم از کاهش اعتبارات آموزش و پرورش، عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و معلمان حق‌التدریس، عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، فرسوده بودن ساختمان‌های آموزشی و عدم اختصاص سرانه به مدارس عمدتا به ضعف نگرش نسبت به ماموریت و کارکردهای این نهاد بر می‌گردد و ریشه در خارج از این وزارت‌خانه دارد و حل و فصل آنها در مدت یک سال وزارت مقدور نیست و نیازمند وحدت و همدلی و عزم ملی میان همه دستگاه‌های مسئول در قوای مقننه و مجریه است وجود این مشکلات به خاطر در اولویت نبودن آموزش و پرورش در مدیریت کلان کشور است و حتی بخشی از این مشکلات را باید در فصل بودجه توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی حل و فصل کرد.

لذا تغییر در مدیریت کلان آموزش و پرورش در این شرایط که کشور به ثبات بیشتر نیاز دارد به ویژه در آستانه بازگشایی مدارس به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کند و حتی روند تصمیم‌گیری را درون وزارت خانه دچار اختلال جدی خواهد کرد. بنابر آنچه بیان گردید حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که با ملاحظه همه ویژگی‌های حاکم بر شرایط کشور و پس از استماع پاسخ‌های وزیر محترم به محورهای استیضاح مطرح شده با رای بالا و قاطع خودشان به ابقای وزیر آموزش و پرورش، بستر ثبات و آرامش را در آستانه سال تحصیلی جدید بیش از پیش تقویت نمایند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار