عید سعید غدیر خم ، عید امامت و ولایت مبارک باد

اسلامشهر (پانا) - غدیرخم محلی که در بازگشت آخرین حج (حجه الوداع)،پیامبراسلام با خواندن خطبه ای جانشین ولایت و حکومت اسلامی را به همه مردم معرفی کرد.

کد مطلب: ۸۴۹۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
عید سعید غدیر خم ، عید امامت و ولایت مبارک باد

پیامبر اسلام (ص) در در سال دهم هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج ، از مدینه به طرف مکه حرکت کردواز آنجا که این حج ، آخرین حج پیامبر (ص) بود به حجه الوداع مشهور شد. اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد.

پیامبر و یاران به غدیر خم رسیدند ، در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کردو از جانب خداوند ، به رسول خدا (ص) امر نمود تا علی (ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود ، به مردم معرفی کند.

بنابرروایات ، رسول خدا (ص) ،در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی (ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود : ای مردم ، آیا من از خود شما ، بر شما بیشتر ولایت ندارم ومردم پاسخ دادند ،آری ، ‌ای رسول خداو حضرت فرمود ،خداوند ولی من است و من ولی مومنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم ، علی مولای اوست ورسول خدا (ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد.

در جای دیگر رسول خدا (ص) فرمودند:خداوند به من چنین وحی کرده ،ای پیامبر، ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده درباره علی، یعنی خلافت علی بن ابی طالب و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می کند

پیامبر اسلام (ص) ادامه دادند:خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن ، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن ، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.

خواندن نماز عیدغدیر،روزه گرفتن،غسل کردن ،صله رحم ، اطعام مومنین ،خواندن زیارت غدیریه ،خواندن زیارت امین الله ، خواندن دعای ندبه ، پوشیدن لباس های نیکو ، زینت کردن و استعمال بوی خوش بخشی از اعمال مستحب روز عید غدیر خم می باشد.

پس شایسته است که به پاس قدردانی از این نعمت عظیم الهی و عرض ادب به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) ، عید سعید غدیر را در خانواده و اجتماع باشکوه فراوان برگزار کنیم و از برکات معنوی این روز عزیز بهره مند شویم.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار