بررسی تلاش نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا؛

طرح مکرر استیضاح برای حل مشکلات، یا فرار از پاسخ به مردم

تهران (پانا) - تلاش پاستور برای وحدت با بهارستان، تلاش بهارستان اما در راستای استیضاح وزراست. نمایندگان هر روز به لیست وزرای در صف استیضاح می‌افزایند و برخی می‌گویند این تلاش پی‌درپی برخی ساکنان بهارستان با اهداف انتخاباتی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۹۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح مکرر استیضاح برای حل مشکلات، یا فرار از پاسخ به مردم

خبرگزاری ایرنا نوشت:

در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، سؤال احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره علت عدم گزارش به‌موقع مذاکرات برجام و همچنین طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 20 امضا در صحن علنی امروز اعلام وصول شد.
این تلاش‌ها برای استیضاح وزرای دولت دوازدهم در شرایطی است که بسیاری از تحلیلگران و حتی برخی اعضای دولت، سخنان روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مجلس را، مصلحت‌اندیشی او برای حفظ وحدت، جلوگیری از ایجاد تنش بین دولت و مجلس و تلاش برای حل مشکلات ارزیابی کردند.

** تلاش بهارستانی‎ها برای انتخابات آتی
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس به ایرناپلاس در این باره می‎گوید که بسیاری از منتقدان امروز دولت که در مجلس حضور دارند، خود مسبب بسیاری از مشکلات کنونی کشورند و آن‌ها در تلاش‎اند تا با نقد دولت و اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی پیروز شوند.
تاجرنیا می‌افزاید: بخش عمده‎ای از منتقدان امروز دولت، مسبب مشکلات کنونی کشور هستند؛ چراکه بخشی از این مسئولیت‌ها در دست جریان اصولگرایی است یا اصولگرایان بر آن سلطه و اشراف دارند. بنابراین مجلس همت دارد تا دولت روحانی را که مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز بوده ‎است، مورد حمله قرار دهد و اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی منفعل کند تا به این ترتیب، در انتخابات آتی موفق شوند.

** روحانی نگاه کلان‌تری به مسائل دارد
تاجرنیا همچنین به سابقه‎‎ طولانی فعالیت‎ سیاسی‎ رئیس‌جمهوری اشاره می‎کند و می‎گوید: آقای روحانی به‌دلیل سابقه طولانی فعالیتشان، نگاه کلان‎تری نسبت به مسائل کشور دارند. ایشان نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمر کوتاه‎تری در فعالیت دارند، مصلحت‎اندیشی‎‎هایی برای حفظ منافع ملی انجام می‎دهند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به سخنان دیروز روحانی در مجلس اشاره ‎و بیان می‎کند که متأسفانه برخی مصلحت‎اندیشی‎ها در همه ارکان‎ و نهاد‎ها وجود دارد، اما دولت روحانی از ابتدای شروع فعالیتش در دولت دوازدهم سعی کرد با محافظه‎کاری، منتقدین دولت را راضی کند و سخنان دیروز او نیز بر این اساس بود.
این فعال اصلاح‌طلب همچنین تأکید می‎کند که جریان منتقد دولت و برخی از آنان در مجلس، مصالح کلان کشور را در نظر ندارند و حاضرند منافع ملی را فدا کنند. این درحالی است که برخی از همین افراد که حالا منتقد دولت هستند، در دولت آقای احمدی‎نژاد بی‌چون و چرا از او حمایت می‎کردند.
او همچنین با بیان اینکه برخی از منتقدین دولت به فکر مصالح ملی نیستند، می‌افزاید: دولت سعی می‎کند برای ایجاد وحدت با مصلحت‌اندیشی رفتار کند، اما این روش در برابر این منتقدین نتیجه‎ای ندارد چرا که منتقدین به مصالح کشور فکر نمی‎کنند. بنابراین به نظرم دولت باید شیوه و روشش را تغییر بدهد. این شیوه، اعتماد مردم و جناح‎های سیاسی را از دولت کم می‎کند. تاجرنیا همچنین تأکید می‌کند که بزرگ‎ترین سرمایه نمایندگان مجلس آرای مردم است و اگر با تغییر روش سعی نکنند اعتماد عمومی و سیاسی را جلب کنند، با چالش جدی مواجه می‎شوند.

** مجلس، خود مسبب مشکلات اخیر است
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‎وگو با خبرنگار ایرناپلاس بیان می‎کند که ما انتظار داشتیم جلسه دیروز طرح سؤال از رئیس‌جمهوری به حل مشکلات کمک کند، اما این شیوه‎ای که نمایندگان عمل می‎کنند برای این است که دربرابر مطالبات مردم پاسخی برای گفتن ندارند.
کنعانی مقدم همچنین تأکید می‎کند که این شیوه مناسبی نیست و ما باید برای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنیم.
این فعال سیاسی همچنین می‌افزاید: مجلس خود یکی از عوامل مهم اتفاقاتی است که رخ داده است. هرچند پرسشگری وظیفه نمایندگان است، اما پاسخگویی به مردم نیز وظیفه نمایندگان مردم است.

** این روش مجلس، مشکلات را حل نمی‎کند
او همچنین ادامه می‎دهد که به نظر می‎رسد نمایندگان بیشتر با طرح سؤال از پاسخ به مردم فرار می‎کنند. دولت نیز باید با راهنمایی‎های نمایندگان مجلس، به سمت حل مشکلات برود. این راهی که مجلس پیش می‌برد نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات اضافه می‌کند. توقع مردم از مقننه و مجریه این است که مشکلات را حل کنند و به فکر مسائل مردم باشند.
این فعال سیاسی می‌افزاید: درحالی که کشور از خارج با توطئه دشمنان روبه‎رو است، باید سعی کنیم تا در داخل کشور شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که به سمت حل مسئله پیش برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار