رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت:

25 هزار نفر در صف انتظار اهدای عضو هستند

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 25 هزار نفر در صف انتظار اهدای عضو هستند.

کد مطلب: ۸۴۹۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
25 هزار نفر در صف انتظار اهدای عضو هستند

مهدی شادنوش در مراسم جشن نفس استان اردبیل با بیان اینکه پیوند، قله علم پزشکی دنیا است، گفت: در کل کشور مراکز شناسایی، فراهم‌آوری و پیوند در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت خودشان را انجام می‌دهند تا زندگی با کیفیت بالایی داشته باشیم.

وی افزود: یک فرد دیالیزی هفته‌ای دو الی چهار جلسه به مدت 4 ساعت باید با دردهای بسیار زیاد زیر دستگاه باشد؛ در حالیکه با یک پیوند کلیه می‌تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد.

شادنوش با بیان اینکه در سال 28 هزار تصادف منجر به مرگ داریم که هشت هزار نفر از آنها منجر به مرگ مغزی می‌شوند، افزود: خانواده‌های بسیاری این افتخار و سربلندی را دارند که در کنار از دست دادن عزیزشان، به خانواده دیگری زندگی می‌بخشند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در سال امکان اهدای عضو دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر وجود دارد که در عمل کمتر از یک هزار مورد است، تصریح کرد: در حال حاضر بیماران در صف انتظار 25 هزار نفر هستند.

وی به ضرورت فرهنگ سازی اجتماعی در این خصوص تاکید کرد و گفت: ایجاد سیستم مدرن، ارتقای سطح دانش پرسنل و نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور جزو نیازهای اساسی و محوری ما برای اهدای عضو هستند.

شادنوش با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان اردبیل، خاطرنشان کرد: تعداد اهدای عضو در سال 1396، 17 مورد، میزان شناسایی 70 درصد، میزان رضایت 30 درصد، میزان بیماران تحت دیالیز 508 مورد، میزان فوت بیماران نیازمند 50 نفر در سال، تعداد مرگ مغزی شناسایی شده قابل اهدا در سال 1397 تاکنون 24 مورد و تعداد موارد به اهدا رسیده در سال 1397 تاکنون 8 مورد بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در اردبیل امکان ارتقای واحد از شناسایی به فراهم‌آوری عضو وجود دارد، افزود: اگر پیوند کلیه در استان اتفاق بیفتد، منشا خیری برای حرکت‌های بزرگ در حوزه سلامت خواهد بود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره 3432 به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

کتایون نجفی‌زاده در مراسم جشن نفس استان اردبیل با بیان اینکه قلب یک جریان الکتریکی دارد که باعث انقباض عضلات می‌شود، گفت: 6 الی 100 بار در دقیقه قلب تپش دارد.

وی با بیان اینکه مرکز نفس در ساقه مغز است، افزود: در مرگ مغزی خونرسانی قطع شده و سلول‌ها می‌میرند.

نجفی‌زاده با تاکید بر اینکه مرگ مغزی به هیچ وجه برگشت‌پذیر نیست، تصریح کرد: عضو مرده باید قطع شود، ولی مغز مرده را نمی‌توان از بدن جدا کرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه یک مرگ مغزی را حداکثر دو هفته می‌توان نگه داشت، خاطرنشان کرد: هر چه خانواده‌ها دیرتر برای اهدا رضایت بدهند، اعضای کم و بی‌کیفیت‌تری برای اهدا باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه روزانه هفت الی 10 نفر بیمار نیازمند اهدا می‌میرد، گفت: در 365 روز سال، حدود 300 نفر به خاطر نرسیدن عضو می‌میرند.

نجفی‌زاده با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید روشن باشند و با این موضوع آشنایی داشته باشند، افزود: خانواده‌ها، جامعه پزشکی، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، نام‌آوران، رهبران دینی، ارگان‌های فرهنگ‌ساز و مسئولان جزو عناصر مهم در اهدای عضو هستند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه در دنیا ارتباط میان اهدا کننده و گیرنده عضو توصیه نمی‌شود و کار پسندیده‌ای نیست، افزود: جدیدا این ارتباط با نامه و تماس و به منظور تشویق برای این امر اجرا می‌شود.

وی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره 3432 به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز گفت: تکریم و تعظیم در برابر ایثار و گذشت اهداکنندگان و فرهنگ‌سازی در این خصوص امری مهم و ضروری است.

علی نواداد نامگذاری میدانی در اردبیل به نام نفس را اقدامی مثبت در این زمینه ارزیابی کرد و افزود: خانواده‌ها با اهدای عضو به خانواده‌های نیازمند، زندگی‌ می‌بخشند که این کار نیز بسیار ارزشمند است.

وی در پاسخ به درخواست مجری برنامه مبنی احداث یک سالن بزرگ در اردبیل، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های استاندار و دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهور به اردبیل، امیدواریم تا سال 1400 سالن آبرومند و در شان مردم اردبیل آماده بهره‌برداری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار