مدیر کل گمرک خراسان جنوبی خبر داد:

176 هزار تن ،ترانزیت انجام شده از استان در 5 ماهه نخست امسال

بیرجند (پانا) - مدیر کل گمرک خراسان جنوبی گفت: در منطقه خراسان جنوبی و وجود مرز مشترک میان ایران و افغانستان ، ترانزیت ارزش بالایی دارد به طوری که از ابتدای امسال 84 کامیون با وزن 176 هزار تن شامل گوشت مرغ، قطعات مستعمل خودرو، گاز مایع و تخم مرغ از استان خارج شده اند که این کالاها از کشور های برزیل ، ترکیه ، عراق ، امارات ، آذربایجان و چین به افغانستان صادر و از ایران عبور کرده اند.

کد مطلب: ۸۴۹۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
176 هزار تن ،ترانزیت انجام شده از استان در 5 ماهه نخست امسال

محمد علی خاشی مدیر کل گمرک خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر ،با اشاره به میزان صادرات و واردات کالا از طریق گمرک خراسان جنوبی گفت: در حوزه تجارت خارجی و صادرات ، در 5 ماهه سال جاری، یک میلیون و 670 هزار تن کالا به ارزش 369 میلیون دلار از مرزهای گمرکی استان خارج شده است که عمده کالاها به کشورهای عراق ، افغانستان ، ترکمنستان ، ارمنستان و پاکستان ارسال شده است.

خاشی ضمن اشاره به اینکه کالاهای صادراتی از لحاظ وزنی 10 درصد و از لحاظ ارزشی 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند ، گفت: 655 هزار تن از این کالاها، از طریق بیرجند ، ماهیرود و گمرک ماهیرود با ارزش 77 میلیون دلار صادر شده است.

مدیر کل گمرک خراسان جنوبی در ادامه اظهار کرد: سیمان، کاشی ، خوراک دام و طیور، گازوئیل و صیفی جات از جمله کالاهای صادراتی می باشند و علاوه بر کالاهای ارسال شده از محل صادرات ، از طریق موضوع ماده 16 نیز که مربوط به کالاهای گذری از استان می باشد،کالاها با ارزش 291 میلیون دلار با وزن بیش از یک میلیون تن، از استان خارج شده است.

وی با اشاره به حوزه واردات نیز گفت:کشور های افغانستان ، لهستان ، چین و پاکستان کالاهایی از جمله احشام،برنج، دستگاه های دمنده گاز مربوط به شرکت زغال سنگ طبس و ... را ،طی 20 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش 3 میلیون و 243 هزار دلار با وزن 1438 تن به استان وارد کرده اند.

خاشی با بیان اینکه یکی از حوزه های فعالیتی گمرک در اداره پست می باشد، گفت: از ابتدای امسال ، 57 فقره مرسوله به ارزش 2 هزار و 300 دلار شامل کالاهایی از جمله خشکبار،البسه و ... ثبت شده است که بیشتر کالاها به کشور هایی از جمله استرالیا، هندوستان ، آلمان و انگلستان صادر شده است.

مدیر کل گمرک خراسان جنوبی ضمن اشاره به اینکه در فرودگاه بیرجند و مرز ماهیرود ، گمرک انسانی نیز فعال است ، تصریح کرد: از ابتدای امسال 7 هزار و 73 نفر به استان وارد شده اند و بیش از 10 هزار نفر از جمله زوار بیت الله الحرام از کشور خارج شده اند که دلیل کمبود رقم افراد واردشده ، به دلیل وارد نشدن حجاج به کشور است.

وی افزود: در منطقه خراسان جنوبی و وجود مرز مشترک میان ایران و افغانستان ، ترانزیت ارزش بالایی دارد به طوری که از ابتدای امسال 84 کامیون با وزن 176 هزار تن شامل گوشت مرغ، قطعات مستعمل خودرو، گاز مایع و تخم مرغ از استان خارج شده اند که این کالاها از کشور های برزیل ، ترکیه ، عراق ، امارات ، آذربایجان و چین به افغانستان صادر و از ایران عبور کرده اند.

خاشی ادامه داد: با موافقت سازمان گمرک کشور، مرز ماهیرود مجاز به ترانزیت 9 قلم کالا شامل کود شیمیایی، مشتقات نفتی ، لاستیک، چای ، روغن خوراکی ، انواع غلات ، مصالح ساختمانی و برنج تحت تشریفات ترانزیتی شده است و امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوطه، ظرفیت ترانزیت را افزایش دهیم.

مدیر کل گمرک خراسان جنوبی در خصوص برنامه های در حال اجرا در حوزه گمرکی گفت: در حال حاضر در حال ساخت مجتمع 17 هکتاری گمرکی در دشت مرک بیرجند هستیم که تا کنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیمانکار مشغول عملیات می باشد.

وی افزود: از پروژه های در دست اقدام ما ، استقرار دستگاه ایکس ری است که با تمام شدن پروژه مرک می توان این دستگاه را با اعتباری قابل توجه در استان مستقر کرد تا پوشش دهی تمام گمرک استان را داشته باشد.

خاشی ادامه داد:به محض تخصیص مکان و زمین به اداره گمرک، در ماهیرود نیز پروژه ای صورت خواهد گرفت که تاکنون برای مشاوره این پروژه، 80 میلیون تومان هزینه شده است و پیش بینی می شود تا 2 میلیارد تومان برای این مکان مرزی، هزینه شود.

مدیر کل گمرک خراسان جنوبی ضمن ابراز گلایه از کمبود نیروی انسانی در مرز ماهیرود اذعان کرد: در حال حاضر 50 نفر در مرز ماهیرود مستقر هستند اما ما به ظرفیت و تعداد بیشتری نیازمند هستیم و در کل استان طبق چارت قدیمی ،110 پست سازمانی وجود دارد که در آینده ای نزدیک و با تصویب چارت 204 پستی، نیاز ما افزایش خواهد یافت و تنها راه حل آن ، استخدام نیروی بومی با سواد مناسب کار است.

وی اشاره ای به بسته بودن 3 بازارچه و پایانه مرزی دیگر استان کرد و گفت: دلیل بسته بودن این پایانه ها و مرزها ، به دلیل شرایط و صلاحدید کشور افغانستان است و پس ازاعلام کتبی و رسمی دولت افغانستان به دولت ایران ، این پایانه ها بازگشایی خواهند شد که طبق نظر سرکنسول ایران در هرات، به احتمال زیاد بازارچه مرزی یزدان بازگشایی خواهد شد.

خاشی در پایان از راه اندازی اپلیکیشن گمرک موبایلی خبر داد و گفت: راه اندازی این طرح ملی در روزهای آینده ، تشریفات گمرکی را از حالت حضوری به الکترونیکی تغییر می دهد که تحقق دولت الکترونیک نیز در حوزه گمرک می باشد.

افتتاح پروژه برق اضطراری در بیرجند و ماهیرود به ارزش 400 میلیون تومان نیز، دیگر برنامه انجام شده در هفته گذشته در اداره کل گمرک خراسان جنوبی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار