درگفت‌وگو با پانا

عضو کمیته مزد:‌ ارایه بسته کالایی به کارگران به زودی وارد مراحل اجرایی می‌شود

تهران (پانا) - نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و عضو کمیته تعیین مزد می‌گوید در آخرین جلسه کمیته مزد مقرر شد با همکاری کارفرمایان و دولت بسته‌های کالایی برای جبران عقب‌ماندگی حقوق کارگران از نرخ تورم پیش‌بینی شود و با توجه به نظر مساعد سرپرست کنونی وزارت کار این امیدواری وجود دارد که ارایه بسته‌های کالایی به زودی وارد مراحل اجرایی شود.

کد مطلب: ۸۴۹۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیته مزد:‌ ارایه بسته کالایی به کارگران به زودی وارد مراحل اجرایی می‌شود

علیرضا حیدری در گفت وگو با پانا با بیان اینکه وضع موجود برای طبقه کارگر جامعه قابل تحمل نیست،‌ اظهار کرد:‌ ارزش پول ملی در حال کاهش است و قیمت کالا و خدمات به تدریج روند افزایشی را در پیش‌گرفته است. نوسان‌های نرخ ارز به مرور زمان اثر تورمی بیشتری بر روی نرخ کالا و خدمات به دنبال خواهد داشت که نتیجه‌ای جز کاهش بیشتر قدرت خرید مردم را به دنبال نخواهد داشت.

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: نمایندگان کارفرمایی و دولت نیز در جلسه کارگروه مزد بر این نکته اذعان داشتند که حقوق کارگران از نرخ تورم عقب‌مانده است و ادامه این روند وضع دشوار و ناخوشایندی را برای خانواده‌های آنها رقم خواهد زد.

حیدری خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر کارگروه مزد مطرح شد که باید سازوکارهای جبرانی برای این موضوع پیش‌بینی شود تا بتوان قدرت خرید کارگران را افزایش داد.

عضو کمیته مزد اظهار کرد: باید دولت تا حدود زیادی در جبران کمک کند. البته به اجماع پذیرفته شد که پرداخت غیرنقدی و در قالب گروه‌های کالایی ضروری و معیشتی کارگران بهترین نوع جبران است.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر نمایندگان کارفرمایی شرکت نداشتند، اظهار کرد: در جلسه قبل نمایندگان کارفرمایی نیز در کمیته مزد حضور داشتند و با این بحث که باید کار جبرانی انجام شود، همراه شدند. البته دولت قول مساعد داد که برای جبران کاهش قدرت خرید وارد میدان شود و از محل منابعی که می‌تواند نسبت به ترمیم وضع معیشتی کارگران اقدام کند.

حیدری عنوان کرد:‌ فشار برجامعه کارگری هر روز درحال افزایش است و راه جبران نیز پرداخت‌های غیرنقدی است با این شیوه کارگران می‌توانند هزینه‌های درمان و سایر نیازهای خود را از محل دستمزد خود جبران کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ البته تنها ارایه بسته کالایی نیز جبران آسیب‌هایی را که کارگران از ناحیه افزایش قیمت‌ها دیده‌اند، نخواهد کرد اما مسکنی است که بتواند از وضع ناهنجار و بحرانی کارگران را خارج کند.

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد:‌ از تجربه تاریخی بن کارگری یا سایر شیوه‌ها سال‌ها گذشته است و زیرساخت‌های آن نیز وجود ندارد و طبیعی است که ارایه سبدکالایی به کارگران نیز کار ساده‌ای نخواهد بود و باید احیا شود.

عضو کمیته مزد خاطرنشان کرد:‌ نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسه کمیته مزد اذعان داشتند این راهکارها مُسکن‌ هستند و برای بهبود وضع معیشت کارگران باید در ابعاد کلان اقتصادی شاهد بهبود وضع کشور باشیم تا در کنار آن کارگران نیز وضع مطلوب‌تری در زندگی داشته باشند.

حیدری خاطرنشان کرد:‌جلسه‌ای که شورای عالی کار به درخواست نمایندگان کارگری تشکیل داد سه هفته قبل برگزار و مقرر شد بلافاصله کارگروه مزد نیز راهکاری برای این وضع پیش‌بینی کند اما مصادف با استیضاح وزیر کار شد و تاخیری به وجود آمد که به یک ماه رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر بسته‌های کالایی تعریف شود با مشارکت گروه‌های کارفرمایی و دولت خواهد بود، اظهار کرد:‌ وقتی موتور اقتصاد کند شود همه عناصر و اجزای اقتصاد آسیب خواهند دید و طبیعی است که کارفرمایان نیز وضع مطلوبی را سپری نمی‌کنند.

حیدری عنوان کرد:‌ دولت بایدبیشتر از کارفرمایان در جبران دستمزد کارگران پیشقدم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار