۱۱۰ نفر ۱۵۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهکارند!

تهران (پانا) - ابر بدهکاران بانکی، نورچشمی‌هایی که با دریافت تسهیلات میلیاردی نظام بانکی کشور را با مشکل‌های جدی مواجه ساخته‌اند.

کد مطلب: ۸۴۹۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
۱۱۰ نفر ۱۵۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهکارند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بدهکاران بانکی، عنوان و عبارت غریب و ناآشنایی نیست، پدیده‌ای که متاسفانه مشکل‌ها و نارسایی‌های نظام بانکی کشور را افزون‌تر کرده است و بدون تردید اطلاق واژه آفت براین پدیده، توصیف اغراق‌آمیزی نیست.

طرح موضوع بدهکاران بانکی جدید نیست، حدود دوازده سال پیش، رئیس‌جمهور وقت با ادبیاتی تهدیدآمیز خبر از مهلتی ۱۵ روزه به بدهکاران بانکی برای تسویه بدهی شان داد، امری که بنابر اظهارات رئیس دولت نهم، در صورت محقق‌نشدن این امر افشای اسامی این طیف را به همراه داشت، موضوعی که در مقام عمل آنچنان که انتظار می‌رفت به واقعیت نرسید.

لزوم افشای اسامی بدهکاران بانکی، در اوایل دولت دوازدهم نیز از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرارگرفت، منطق و استناد نمایندگان برای عملیاتی‌شدن این موضوع مبتنی بر این امر بود که در سایه نبود شفافیت، عده‌ای به دلیل پرداخت نکردن بدهی خود، معوقات بانکی را سنگین‌تر کرده‌اند.

البته این موضوع در آن زمان به کیفیت اشاره شده محقق نشد، اما حدود ۲۴ ساعت پس از درخواست تعدادی از نمایندگان برای افشای بدهکاران بزرگ بانکی، اسامی و لیست بیش از ۵۵۰ نفر از ابر بدهکاران بانکی به قوه قضائیه ارسال شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس شورای اسلامی گفت:مجموع مطالبات بانک‌ها از بدهکاران حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این عدد و رقم به روشنی موید فشار و مشکل‌هایی است که بدهکاران بانکی و به تعبیر دیگر معوقات بانکی به نظام بانکی کشور تحمیل می‌کنند.

بنابر گزارش‌های موجود، پیش از آن نیز بانک مرکزی در قالب گزارشی عنوان کرده بود تعداد افرادی که دارای مطالبات غیر جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هستند، ۶۱ نفر است که مجموعا ۱۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۹ درصد از کل این بدهی‌ها) وام‌های بازپرداخت نشده اخذ کرده‌اند.

همچنین ۱۱۲ نفر نیز بدهی غیر جاری بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان داشته‌اند که کل بدهی آن‌ها قریب به هشت هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

بنابرگزارش‌های موجود در مجموع رقم معوقات بانکی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که البته این اعداد و ارقام بنابر اعلام برخی رسانه‌ها و مسئولان تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز گمانه‌زنی می‌شود.

چندی پیش، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد از معوقات بانکی در میان ۱۱۰ نفر در گردش است، مطرح کرد: یکسری افراد نور چشمی و به واقع غارتگر، سرمایه‌های مردم را گرفته‌اند و به انحای گوناگون از بازگرداندن آن خودداری می‌کنند.

وی می‌افزاید:بدهی این افراد به صورت معوقه است و یا تضامین معتبری در اختیار بانک‌ها قرار ندارد و یا با فشار‌های سیاسی وام دریافت کرده‌اند.

خجسته به رقم و عدد ۱۵۰ هزار میلیاردی در ارتباط با معوقات اشاره می‌کند این در وضعی است که بانک‌ها میزان این چالش را ۹۰ هزار میلیارد اعلام کرده‌اند و در واقع شاهد یک اختلاف آماری و عددی ۶۰ هزار میلیاردی در این خصوص هستیم.

اعلام اسامی ابربدهکاران و بازگردان مبالغ، مطالبه مردمی است

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ (خجسته) در ادامه می‌گوید: قریب به یک هزار نفر از نخبگان و دانشگاهیان و حوزوی‌ها در نامه‌نگاری به ما خواستار تعیین تکلیف این افراد شده‌اند و ضروری است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اسامی این افراد را اعلام کنند تا مردم آگاه شوند این افراد چه کسانی هستند.

به اعتقاد نماینده مردم همدان، اعلام اسامی این افراد و بازگرداندن مبالغ اخذ‌شده، مطالبه جدی و همگانی است، زیرا این مبالغ سرمایه‌های دولتی به شمار می‌روند که توسط افراد مذکور (بدهکاران بانکی) غارت شده است.

وی می‌گوید:متاسفانه برخی دستگاه‌ها در قبال این موضوع سکوت پیشه کرده‌اند و این در وضعی است که در صورت عُودت مبالغ مذکور، شاهد بهبود وضع مدیریتی کشور از حیث اقتصادی خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار