در گفت وگو با پانا

احسان عبدی‌پور :سینمای کودک همه ما بچه‌های کُرد و لُر و بلوچ و عرب را شبیه به‌هم و رفیق باهم کرد

تهران (پانا) - احسان عبدی پور کارگردان سینمای کودک و نوجوان از سینمای کودک به عنوان یک عامل پیونددهنده ملی یاد کرد.

کد مطلب: ۸۴۹۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
احسان عبدی‌پور :سینمای کودک همه ما بچه‌های کُرد و لُر و بلوچ و عرب را شبیه به‌هم و رفیق باهم کرد

احسان عبدی‌پور نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی سینمای کودک در ایران گفت: فرهنگ ما از تورم قوانین و تورم حمایت‌ها و تورم ممانعت‌های مختلف رنج می‌برد ولی گویا به‌ طور کلی خرجش را از سینمای کودک جدا کرده است. فیلم و سینمای کودک، زیر انبوه مسائل و معضلات بزرگسالانه دارد له می‌شود و رفته رفته می‌رود تا 10-12 سال تبدیل به مشکل بزرگسالانه تازه از راه رسیده‌ای شود.

این کارگردان از سینمای کودک به عنوان یک عامل وحدت‌بخش در جامعه نام برد و گفت: سینما قهرمانان سینمای کودک وظیفه‌ یکپارچگی یک وطن و یک سرزمین با تنوع قومی ایران را سال‌هایِ سال به بهترین شکل انجام می‌داد؛ یعنی کاری کرد که همه‌ ما را، که کُرد بودیم و بلوچ بودیم و لُر بودیم و عرب، شبیه به هم و رفیق باهم کرد. به نظرم مفهوم سرزمین از کودکی شکل می‌گیرد. بعد دیگر نمی‌شود صد و هشتاد درجه تغییرش داد. مثل طرفدار تیم فوتبال شدن است. به کیفیت اولیه‌ جوش و اتصال خوردنش خیلی وابسته است.

او در بیان اهمیت سینمای کودک در ایجاد انگاره‌های ملی و فرهنگی گفت: برای کشوری که مردمان ابایی از متولد کردن فرزندانشان در سرزمین‌های دور دست شمالی ندارند، سینمای قدرتمند کودک از نان شب هم واجب‌تر است؛ منتهی مثل قطعی برق نیست که در لحظه خودش را نشان بدهد.

عبدی‌پور بر نقش قابل توجه این سینما در تربیت فرزندان ایران تاکید کرد و گفت: باید جهادی خانه‌ای برای کودکان سرزمین‌مان، برای در امان ماندن روح روان و جانِ تاریخی‌شان بسازیم.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار