مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خبرداد:

افزایش 5 الی 10 درصدی بارش طی یک سال گذشته در استان اردبیل

اردبیل (پانل) - مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: در سال زراعی 97-96 تا 31 مرداد 97، میزان متوسط مجموع بارش استان اردبیل 316 میلیمتر ثبت شده که این مقدار در مقایسه با دوره آماری که 295 میلیمتر می باشد در حد نرمال و حدود 5-10 درصد افزایش را نشان می دهد.

کد مطلب: ۸۴۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 5 الی 10 درصدی بارش طی یک سال گذشته در استان اردبیل

علی دولتی‌مهراظهارکرد: در مقایسه بارش استان اردبیل در سال زراعی 97-96 (از اول مهر 96 تا 31 مرداد 97)، گفت: در سال زراعی 97-96 تا 31 مرداد 97، میزان متوسط مجموع بارش استان اردبیل 316 میلیمتر ثبت شده که این مقدار در مقایسه با دوره آماری که 295 میلیمتر می باشد در حد نرمال و حدود 5-10 درصد افزایش را نشان می دهد و در مقایسه با سال زراعی مدت مشابه گذشته که 259 میلیمتر بوده افزایش حدود 22 درصد را نشان می دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشورمان کاهش بارش حدود 27 درصد دارد و بیشترین کاهش نیز مربوط به استان سیستان و بلوجستان با کاهش 72 درصد و استان اردبیل با افزیش بارش 5- 10 درصد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: در سال زراعی جاری بیشترین افزایش بارش بیش 28 درصد مربوط به مشگین شهر و بیشترین کاهش در منطقه نمین با 18 درصد و کوثر 13 درصد نسبت به دوره آماری، شاهد هستیم. سایر مناطق استان افزایش 5 تا 15 درصدی را دارند.

دولتی مهر تصریح کرد: سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی مدت مشابه گذشته غیر از بیله سوار و کوثر خوشبختانه سایر مناطق استان بین 10 تا 44 در صد افزایش بارش را داشته ایم، که بیشترین افزایش بارش باز 44 درصد مربوط به مشگین شهر می باشد.

وی گفت: میانگین بارش استان در مرداد ماه سال جاری 7.4 میلیمتر بوده است که نسبت مدت مشابه در سال گذشته و بلند مدت به ترتیب 91 و 20 درصد افزایش داشته است. در مرداد 97 بیشترین بارش در بین ایستگاه‌های استان متعلق به ایستگاه سرعین با 18.1 میلیمتر بوده است و کمترین میزان بارش متعلق به ایستگاه پارس آباد و کوثر می باشد که بارشی نداشته است. در مرداد ماه 97 در شش ایستگاه موجود در مرکز استان(اردبیل، نیر، نمین، سرعین، مشگین‌شهر و فرودگاه) فقط در ایستگاه اردبیل نسبت به مرداد 96 و بلند مدت کاهش بارش ثبت گردیده است در مابقی ایستگاه‌ها افزایش بارش رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: در ایستگاه‌های شمال استان در بیله سوار و گرمی نسبت به سال گذشته افزایش بارش رخ داده ولی نسبت به بلند مدت با کاهش بارش مواجه هستیم، این در حالی است که در جنوب استان هم نسبت به سال گذشته و هم به بلند مدت با کاهش بارش مواجه هستیم.

دولتی‌مهر گفت: در پنج ماهه اول سال 1397 متوسط مجموع بارش استان اردبیل 119 میلیمتر ثبت شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 79 میلیمتر بوده حدول 52 درصد افزایش داشته ولی نسبت به دوره آماری که 131 میلیمتر می باشد حدود 9 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: میانگین دمای استان در مرداد 97 برابر با 23.1 درجه سلسیوس بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 0.7 درجه کاهش و نسبت به بلند مدت 0.7 درجه افزایش داشته است. بیشترین میانگین دما خرداد 97 ماه متعلق به بیله سوار با 28.2 درجه و کمترین میانگین دما متعلق به نمین با 19.3درجه سلسیوس می باشد.

وی گفت: در ایستگاه‌های خلخال، و کوثر( جنوب استان) و فرودگاه هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به بلند مدت افزایش دما رخ داده است. بیشترین افزایش دما متعلق به ایستگاه خلخال می باشد که نسبت به سال گذشته و بلند مدت بترتیب 1.1 و 2.6 درجه افزایش داشته است و بیشترین کاهش متعلق به مشگین شهر می باشد که نسبت به سال گذشته و بلند مدت 2.1 و 0.1 درجه کاهش دارد.

دولتی‌مهر تصریح کرد: حداقل مطلق دمای ثبت شده طی این مدت 6.1 درجه سلسیوس بوده که در نیر ثبت شده است. حداکثر مطلق دمای ثبت شده طی این مدت 40.5 می باشد که در ایستگاه کوثر ثبت گردیده است.

وی گفت: مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشانگر بارش نرمال در استان های واقع در سواحل خزر و حد نرمال و قدری بیش از نرمال در استان اردبیل تا مهر است. ضمنا انتظار می رود، با آغاز پاییز بارش در سطح استان متمایل به بیش از نرمال است. ضمنا انتظار بر این است که تاخیری در شروع بارش پاییزه در استان اردبیل وجود نداشته باشد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: میانگین دما طی شهریور و مهر 1397 در مناطق مرکزی استان در حد نرمال و در سایر نواحی متمایل به نرمال انتظار می رود.

دولتی‌مهر تاکید کرد: پیش بینی فصلی برای مدیریت ریسک می باشد و در حد 60 تا 70 در انتظار صحت را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار