در گفت‌وگو با پانا

برنامه حفاظت از 10 گونه در معرض انقراض تدوین می‌شود

مدیرکل حیات وحش سازمان محیط زیست: اجرای برنامه حفاظت از یوزپلنگ به ۱۵۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید تاکنون برای 10 گونه برنامه عمل تهیه شده است و امسال نیز تدوین برنامه عمل برای 10 گونه دیگر در دستور کار قرار دارد.

کد مطلب: ۸۴۹۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه حفاظت از 10 گونه در معرض انقراض تدوین می‌شود

مجید خرازیان‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفظ گونه‌های جانوری در معرض تهدید گفت: طبق برنامه پنج‌ساله ششم توسعه قرار است که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز که تا کنون محقق نشده است از 87 گونه جانوری در معرض تهدید برای حفاظت از 46 گونه، برنامه عمل تهیه و اجرا شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تاکنون برای 10 گونه جانوری در معرض تهدید برنامه عمل تهیه شده است، گفت: این برنامه‌ها از سوی ریاست سازمان محیط زیست به استانداران استان‌های هدف ابلاغ شده است. قرار شد با محوریت استاندار هر استان، این برنامه‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود و اعتبارات استانی آن محقق شود. همچنین قرار شد در سطح ملی نیز با محوریت اداره کل محیط زیست استان به این برنامه‌ها کمک کنیم.

وی ادامه داد: 10 برنامه‌ای که برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید تهیه و ابلاغ شده است، اکنون به‌صورت کج‌دار و مریز اجرا می‌شود چرا که برنامه‌ها در برخی استان‌ها به شورای برنامه‌ریزی رفته است و اعتبارات بسیار اندکی نیز برای اجرای آن دیده شده است اما در برخی استان‌ها هنوز به شورای برنامه‌ریزی استان نرفته است. محیط زیست نامه‌نگاری لازم را انجام داده است تا اجرای این برنامه‌ها در اولویت باشد.

تدوین برنامه حفاظت برای 10 گونه در معرض انقراض

خرازیان‌مقدم تصریح کرد: علاوه بر 10 برنامه‌ای که تدوین شده است، تدوین 10 برنامه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که طی هفته جاری در قراردادی که با پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار خواهیم داشت، این موضوع را اعلام می‌کنیم و اگر تا سال آینده تدوین شود با امضای ریاست سازمان به استان‌های هدف ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اعتبارات لازم برای تدوین و اجرای برنامه عمل این 46 گونه در معرض تهدید، بالغ بر 300 میلیارد تومان است که تاکنون حتی پنج درصد از این اعتبار محقق نشده است.

اجرای برنامه حفاظت از یوزپلنگ به 150 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

وی اضافه کرد: اجرای برنامه‌های حفاظت گوزن زرد 12 میلیارد تومان، خرس سیاه و قهوه‌ای 46 میلیارد تومان، پلنگ 84 میلیارد تومان و یوزپلنگ به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که رقم بالایی است و اگر اعتبارات محقق شود طبق هدف‌گذاری که صورت گرفته است تا پایان سال 1400 وظیفه محیط زیست برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید انجام شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برخی برنامه‌های حفاظت از گونه‌های جانوری اجرا شده است، امسال نیز بر اساس اعتبارات اندکی که داریم برای گوزن زرد، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرس سیاه، تمساح، تمساح پوزه کوتاه، سمندر لرستانی و لاک‌پشت فراتی اعتبارات اندکی دیده شده است اما این اعتبارات متناسب با جدول زمانی محیط زیست نیست به‌طوری که به عنوان نمونه برای حفظ گوزن زرد شاید 20 درصد اعتبارات قرار شده است که ابلاغ شود.

87 گونه جانوری در معرض تهدید هستند

خرازیان‌مقدم با اشاره به گونه‌های در معرض تهدید در ایران گفت: طبق لیست سرخ IUCN (اتحادیه بین‌المللی صیانت از طبیعت) از هزار و 170 گونه جانوری مهره‌دار در ایران، 87 گونه در معرض تهدید است که سازمان محیط زیست 46 گونه را اولویت‌گذاری کرده است و باید برای این گونه‌ها برنامه‌های حفاظت تدوین و اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار