معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی خبر داد

رایزنی آموزش و پرورش برای وارد کردن حق‌التدریس در احکام حقوقی معلمان رسمی

اللهیار ترکمن: قسط سوم بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ در آینده نزدیک پرداخت می‌شود

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تلاش این وزارت‌خانه برای واردکردن حق‌التدریس در احکام حقوقی معلمان رسمی خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۹۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی آموزش و پرورش برای وارد کردن حق‌التدریس در احکام حقوقی معلمان رسمی

علی اللهیار ترکمن در نشست خبری که ظهر امروز در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «معتقد به شناسایی و آسیب‌شناسی دقیق مشکلات قبل از برنامه‌ریزی هستیم. اگر علل اصلی را نشناسیم نه در بودجه‌ریزی و نه در تامین نیروی انسانی نمی‌توانیم موفق باشیم.»

او از تلاش عوامل مهم در شکل‌گیری وضع موجود برای شناسایی و یک تعریف عملیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: «اولین عامل نداشتن یک الگوی توسعه کمی در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است و توسعه فیزیکی و حجم نیروی انسانی رخ داده و امروز در نحوه توزیع نیروی انسانی با اختلالاتی روبه‌رو هستیم.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به معلول محوری به عنوان یکی دیگر از عوامل شکل‌دهنده مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: «دخالت‌های بیرونی نیز مجموعه سیاست‌گذاری‌های داخلی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و مسیر اجرایی آموزش و پرورش را منحرف کرده است. از بی‌مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش نیز نمی‌توان گذشت.»

اللهیارترکمن از نمود مسائل آموزش و پرورش امروز در کارکردهای آموزش و پرورش خبر داد و افزود: «نمی‌توان از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشت مشکلات ریشه‌دار دهه گذشته را به تنهایی در مدتی کوتاه حل کند.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به سیاست مشخص مدرسه‌محوری که از سوی وزیر آموزش و پرورش طراحی شده است اشاره کرد و گفت: «نظام‌های آموزشی موفق دنیا مدرسه‌محوری را اجرا کرده‌اند. انتصاب مدیران، سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران، تضمین و کنترل کیفیت مدارس و تفویض اختیارات چهار برنامه مشخص آقای بطحایی برای شعار مدرسه‌محوری هستند.»

اللهیارترکمن گفت: «باید به سمتی برویم که به صلاح دانش‌آموزان و معلمان باشد. در آغاز دومین سال از دولت دوازدهم تلاش می‌کنیم وارد فاز اجرایی زیرنظام‌های سند تحول شویم و روند اجرا را ارتقا دهیم.»

در حال رایزنی هستیم تا حق‌التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خود را در چهار محور تقسیم‌بندی کرد و گفت: «در یک‌سال گذشته آزمون استخدامی در نیمه اول امسال انجام شد و ۲۵ هزار مجوز برای دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری داشتیم. نقل و انتقالات به انجام رسیده و برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان مجوز دریافت کردیم.»

او ادامه داد: «در حال رایزنی هستیم تا حق‌التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم. ساماندهی مراکز رفاهی و اقامتی، بیمه تکمیلی و وام‌ها دنبال می‌شود.»

او از تامین اعتباری بالغ بر ۳۴۸ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۶ که وارد سال ۹۷ شده بود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «اعتباری ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته‌ایم.»

الهیارترکمن در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره توزیع شیر در مدارس گفت: «سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال ۹۷ هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته است و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده است و اگر تخصیص دریافت شود در کمتر از دو هفته توزیع شیر در مدارس انجام می‌شود.»

او به قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان که در آبان سال جاری تمام می‌شود اشاره کرد و گفت: «به دلیل محدودیت‌های مالی سهم و بودجه رفاهی‌مان کم است. سه سالی است بیمه را به شکل صندوقی اجرا می‌کنیم. همچنین اختلاف جدی با آتیه‌سازان حافظ نداریم و تعاملات‌مان در سطح خوبی است. آتیه‌سازان بخشی از مطالبات قبلی را به قرارداد فعلی منتقل کرده بود که کمی در پرداخت خسارات تاخیر شد. اکنون یک ماه از خسارات پرداخت شده و پیگیر پرداخت دو ماه دیگر هستیم.»

او ادامه داد: «برای قرارداد بیمه تکمیلی در سال جدید پیشنهادات مشخصی داریم که در آتیه‌سازان حافظ و بیمه مرکزی در حال طرح پیشنهاد هستیم تا آنچه رضایت نسبی معلمان را فراهم می‌کند در دستور کار قرار بگیرد.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را داشتیم که دو قسط آن تسویه و قسط سوم هم به‌زودی پرداخت می‌شود.»

الهیارترکمن درباره سیاست مدرسه‌محوری افزود: «این هدف مهم با چهار برنامه مشخص محقق می‌شود که ایجاد صلاحیت کیفی مدارس و سنجش صلاحیت مدیران مدارس از جمله برنامه‌هاست.»

او به اعتبار مورد نیاز برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و افزود: «دولت برای رتبه‌بندی، ۷۰۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ تا ۹۷ صرف کرد. می‌توانیم پایه اولیه را روی همین ۷ هزار میلیارد تومان بگذاریم. اما در مجموع نحوه رتبه‌بندی، اعتبارات، امتیازات و شاخص‌ها بعد از تصویب نهایی مشخص می‌شود.»

اللهیار درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و افزایش ۶۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش هم گفت: «این ۶۰ درصد افزایش مربوط به بودجه ملی و نه ستادی است. اعتبارات مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد و تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس شبانه‌روزی تا ۱۸۰ درصد رشد کرده است که نقطه قوت ماست. اعتبارات ستادی هم یک رشد هشت درصدی داشته است.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حذف سختی کار معلمان نیز گفت: «چند سال قبل سختی کار در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان معادل ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده بود تا اینکه شورای توسعه مدیریت وقت مصوبه‌ای برای تسری سختی کار به همه کارکنان داشت و فردی که ۱۲۰ امتیاز از قبل داشت ۱۲۰ امتیاز دیگر گرفت. در سال ۹۱ دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و این مصوبه در سال ۹۴ به محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات رفت و اعلام شد نحوه برقراری این سختی کار اشتباه بوده است. این امر متوقف و حتی برای چند مدیرکل استانی حکم جلب صادر شد. اکنون جایگزینی این ۱۲۰ امتیاز در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته تا از مواد دیگری، امتیازاتی برقرار شود.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش با شرایط خاص خود نمی‌تواند با قوانین عام قانون خدمات کشوری اداره شود. آموزش و پرورش شرایط خاص خود را دارد. چندسال قبل عزمی جدی در وزارت علوم ایجاد شد و احیای قانون تشکیل هیات‌های امنا را انجام دادند و خود را از قوانین عام مستنثی کردند. باید از این تجربه وزارت علوم استفاده کنیم و با هیات‌امنایی کردن مناطق آموزش و پرورش قانون خاصی ایجاد کنیم.»

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تلاش برای پیگیری دو زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی و نیروی انسانی به قانون خاص اداری مالی خبر داد زیرا این موضوع یک مطالبه داخلی آموزش و پرورش است.

الهیارترکمن استفاده از منابع عمومی و انجام فعالیت های مالی را نیازمند شاخص‌هایی دانست و افزود: «اگر فردی بگوید در بخش خصوصی هزینه‌های تحصیل یک سوم بخش دولتی است، این موضوع به معنای ضرورت کاهش یک سومی هزینه های آموزش و پرورش نیست، بلکه یک زنگ هشدار است که چرا در برخی بخش ها هزینه کرد بیشتر است.»

او همچنین ادامه داد: «باید برای تنظیم فعالیت های مالی خود شاخص های مشخصی داشته باشیم و به سمت اقتصاد مدرسه برویم. اگر هنر ما تبدیل هزینه به سرمایه باشد موفق شده‌ایم.»

او در پایان گفت: «حذف مافیای آزمون از دوره ابتدایی مشخص کرد چه گردش مالی سرسام آوری وجود داشته است، اما توجه به این اقتصاد مدارس به معنای تضعیف فعالیت های آموزشی و پرورشی نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار