رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: کنکور مانع رشد فعالیت های آزمایشگاهی فیزیک در مدارس است

نوزدهمین کنفرانس ملی فیزیک و آزمایشگاه در شیراز بر گزار آغاز به کار کرد

شیراز ( پانا) - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در شیراز خواستار استفاده حداکثری از امکانات آزمایشگاهی مدارس در راستای آموزش و عینی‌سازی محتوای کتب درسی شد.

کد مطلب: ۸۴۹۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: کنکور مانع رشد فعالیت های  آزمایشگاهی فیزیک در مدارس است

عبدالرسول عمادی در نوزدهمین کنفرانس ملی فیزیک و آزمایشگاه در شیراز که به میزبانی انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک فارس در حال برگزاری است، تاکید کرد: کنکور اکنون مانع آموزش کیفی و آزمایشگاهی فیزیک در مدارس است و باید از فعالیت‌های انجمن محور معلمان فیزیک برای کاربردی کردن فیزیک بیشتر حمایت شود.

وی در بیانات خود به این موضوع اشاره کرد که ریاضی و ریاضیات نباید در کار طبیعت و طبیعات دخالت کنند.

وی افزود ارزشیابی تابع آموختن است ،ارزشیابی در فرایند یاددهی و یادگیری جاری است.ارزشیابی دانش های تجربی با دانش های غیر تجربی متفاوت است اگرچه هیچ دانش غیر تجربی نیست زیرا هر چیزی که در عقل است ازپیش در تجربه بوده است.

او آماده شدن دانش آموزان دوره متوسطه برای شرکت در آزمون سراسری را یکی دیگر از علل مهم عدم توجه به آزمایشگاه در مدارس عنوان کرد و گفت: در کنار تاکید والدین بر آماده سازی فرزندانشان برای کنکور، امکانات کم آزمایشگاهی در مدارس نیز مزید بر همه این علت ها می باشد.

وی با بیان اینکه" معلمان ما نیز در این فرایند، چندان برای انجام فعالیت های آزمایشگاهی آماده نیستند " گفت: رفع سایه کنکور از سر دانش آموزان، تقویت توانایی معلمان در قالب دوره های آموزشی و اصلاح محتوای آموزشی می تواند در تقویت فعالیت های آزمایشگاهی مدارس موثر باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش فارس نیز با بیان اینکه در این کنفرانس ۱۰ سخنرانی علمی به وسیله استادان دانشگاه‌های کشور، ۴۰ مقاله به وسیله معلمان فیزیک و ۱۰ کارگاه آموزشی و مهارت‌آموزی و میزگرد‌های علمی در طول این کنفرانس ارائه می‌شود، افزود: موضوع کنفرانس فیزیک و محیط زیست و محور‌های این همایش شیوه‌های آموزش فیزیک، فیزیک و زندگی، فیزیک و آزمایشگاه، جایگاه فیزیک در برنامه درسی و تازه‌های علم فیزیک در چارچوب محتوای کتب است.

فرهاد اسماعیلی تصریح کرد: این همایش ۹ محور اصلی دارد که زمینه و بستر اصلی آن با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست و بحران محیط زیستی که کشور گریبان‌گیر آن است فیزیک و محیط زیست است، که در این کنفرانس تاکید خاصی بر محور فیزیک و آزمایشگاه شده، زیرا آموزش علم فیزیک بدون آزمایشگاه به معنی آموزش شنا بدون آب و استخر است.

وی گفت هرکاری که انسان میکند باید پیوست محیط زیستی داشته باشد،باید با محیط زیست همراه وهمگام باشد،نباید جایگاهش درمحیط زیست آزار دهنده باشد و نباید محیط زیست را تخریب کند، مسائل زیست محیطی پیوست توسعه پایدار است و در انجام هر فعالیتی باید به مسائل زیست محیطی توجه کرد و فیزیک علمی است که می تواند بر توسعه پایدار موثر باشد.

وی افزود ما باید دانش آموزان را پرسشگر به دانشگاه بفرستیم و باید به دانش آموزان یاد بدهیم که چگونه یاد بگیرند و این مهم در محیطهای آزمایشگاهی و توجه به آن محقق می شود.

فرهنگ کریمی دبیر علمی این کنفرانس با اشاره به حضور ۷۰۰ شرکت کننده گفت: بوسیله ۶۰ داور، ۱۰ مقاله به شکل سخنرانی علمی و ۴۰۰ مقاله به شکل پوستر ارائه می‌شود.

دبیر کمیته اجرایی این کنفرانس گفت: در این گردهمایی چهار روزه از ۲۴۰مقاله ارسالی از سراسر کشور ۲۷مقاله به صورت سخنرانی و ۶۰مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

زهرا علی اکبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس ارتقا وضعیت آموزش فیزیک و کاربردی کردن آن برای تاثیر آن بر محیط زیست و زندگی روزمره است افزود: محور‌های برگزاری این کنفرانس فیزیک و محیط زیست، صرفه جویی انرژی، گرمایش زمین، کمبود آب و تنظیم اقلیم است.

نوزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و نهمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه در تاریخ 5 شهریور 97 باحضور جمعی از اساتید بزرگ و نامدار فیزیک در شیراز آغاز شد و تا 8 شهریور ماه ادامه دارد.

در حاشیه این کنفرانس چهار روزه ۱۱ کارگاه آموزشی و ۲۰غرفه آموزشی برگزار می‌شود.

خبرنگار: آناهیتا مظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار